15.04.2021 - Czwartek
Dzień dobry.
Witajcie w ten zimny, deszczowy dzień, przed nami kolejne propozycje muzycznych zabaw. Liczymy na to, że wprowadzą Was w dobry nastrój.
Zapraszamy!
„Wiatr” – zabawa logorytmiczna.
Dziecko bierze kolorowe paski bibuły, mówi tekst i naśladuje ruchy rodzica.
Wiatr wiosenny wieje, rusza konarami – rodzic naśladuje ruszającesię konary drzew
Teraz ty poruszaj kolorowymi paskami – dziecko naśladuje ruchy rodzica.
„Prawda czy fałsz”.
Dziecko ocenia czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe podnosząc buźkę uśmiechniętą lub smutną.
- Fortepian ma klawisze.
- Na bębenku można zagrać muzykę.
- Gitara ma struny.
- Do gry na trójkącie używamy plastikowej pałeczki.
- Na tamburynie można wystukiwać rytm.
- Dyrygent dyryguje orkiestrą.
„Zabawy na łące” – zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 12.04.2021r.).
„Deszczyk” – instrumentacja wiersza - umuzykalnianie dziecka, rozwijanie inwencji twórczej oraz doskonalenie poczucia rytmu.
Przebieg:
"Echo rytmiczne".
Rodzic wykonuje na bębenku dowolne tematy rytmiczne, dziecko powtarza rytm wyklaskując go, wytupując, uderzając dłońmi o podłogę. Można zrobić zmianę, dziecko podaje rytm, a rodzic go powtarza. Zabawę powtarzamy kilka razy.
„Na łące” – zabawa oddechowa.
Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju, na sygnał podnosi z podłogi papierowe kwiaty. Układa je na dłoni i zdmuchuje na podłogę. Przed rozpoczęciem zabawy dziecko wycina kwiaty
„Zaznacz raz” – doskonalenie poczucia rytmu.
Dziecko maszeruje po obwodzie koła na zmianę w rytmie ćwierćnut i ósemek (dwa razy szybciej). Gdy pojawi się zmiana, wówczas dziecko klaśnięciem zaznacza pierwszą miarę taktu
„Deszczyk” – słuchanie wiersza D. Kossakowskiej.
"Co robi deszcz?" – dziecko opowiada, o czym jest wiersz.
„Deszczyk” – instrumentacja wiersza.
Deszczyk kropi – lekkie uderzenia w trójkąt
Deszczyk pada – uderzanie palcami w bębenek
Deszczyk bajki opowiada – szeleszczenie folią
O kropelkach – lekkie uderzenia w trójkąt
O kałuży – uderzanie palcami w bębenek
Deszczyk mały – lekkie uderzenia w trójkąt
I deszcz duży – uderzanie palcami w bębenek
Moczy kwiaty oraz trawy – grają trójkąty i bębenki
I zaprasza do zabawy – szeleszczenie folią
W bąbelkowe z deszczem granie zapraszamy miłe panie – grają wszystkie instrumenty.
„Cztery pory roku. Wiosna” – malowanie do muzyki A. Vivaldiego - odkrywanie własnych możliwości twórczych podczas kontaktu z muzyką, rozwijanie wyobraźni.
Przebieg:
„Cztery pory roku” – słuchanie muzyki.
Dziecko słucha nagrania „Cztery pory roku. Wiosna” A. Vivaldiego. Wypowiada się na temat nastroju, który mu towarzyszył podczas słuchania muzyki. Określa charakter muzyki.
Podanie tematu pracy - "Wiosna".
Dziecko maluje podczas słuchania muzyki. Czekam na maile ze zdjęciami Waszych prac.
„Pszczoły do ula” – zabawa orientacyjno - porządkowa dla całej rodziny.
Uczestnicy zabawy poruszają się naśladując lot pszczół. Sygnał gwizdka (lub inny umówiony sygnał) oznacza, że pszczoły wchodzą do ula – obręczy (pętli ze sznurka) rozłożonych na podłodze. Rodzic informuje ile osób może być w jednym ulu.
"Stefan" - dziecko próbuje samodzielnie przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania.
- O kim jest mowa?
- Co robi Stefan?
- W jakim kolorze jest deska Stefana?
- Jakie są fale?
- W jakim nastroju jest Stefan i dlaczego?
- Jakie są spodenki Stefana?
„Zapamiętaj instrument” – zabawa słowna dla całej rodziny.
Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Osoba rozpoczynająca zabawę wymienia nazwę dowolnego instrumentu. Osoba siedząca obok powtarza nazwę instrumentu i dodaje swoją nazwę instrumentu. Każda kolejna osoba wymienia usłyszane nazwy instrumentów i dodaje swój instrument.
Karty pracy:
- Figury
- Instrumenty
- Kodowanie
Udanych zabaw
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz