KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Grupa I

Nauczycielki: Joanna Michalak (j.michalak@pm204.elodz.edu.pl),
                      Joanna Ryszkowska

Rozkład aktywności dziecka

Dzień tygodnia Obszary edukacyjne   (rodzaje aktywności)

  1. Poniedziałek: Zajęcia rozwijające mowę i myślenie. Zajęcia ruchowe.
  2. Wtorek: Zajęcia plastyczne. Zajęcia ruchowe. Język angielski.
  3. Środa: Zajęcia muzyczne.  Zajęcia ruchowe.
  4. Czwartek: Zajęcia społeczno - przyrodnicze. Zajęcia ruchowe.
  5. Piątek: Zajęcia matematyczne. Język angielski.

Drodzy Rodzice! Stoimy u progu wyczekiwanych przez wszystkich wakacji. W tym roku prawdopodobnie będą one trochę inne niż zwykle. Pomimo wszystko chciałabym zarówno Państwu, jak i dzieciom życzyć udanego, radosnego oraz pełnego miłych wrażeń i słońca wypoczynku...

Zachęcam do skorzystania z propozycji zajęć i zabaw opublikowanych w dniu dzisiejszym w zakładce grupy II.

15-19.06.2020

15.06.2020

15-19.06.2020

15.06.2020

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw zamieszczonych w zakładce GRUPA IV....

Drodzy Rodzice!Zachęcam do skorzystania z propozycji zajęć i zabaw przewidzianych na dzisiaj. Na początek przypomnijmy nasze tradycyjne powitanie przy zabawie ilustracyjnej pt. Wszyscy są. Dzieci powinny pamiętać w jaki sposób ilustrować słowa rymowanki gestami.Wszyscy są, witam Was! Zaczynamy, już czas! Jeste...

Zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw zamieszczonych w zakładce GRUPA II....

 

DZIEŃ 33 (30.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Na początek mała gimnastyka mózgu i kilka zagadek słownych do rozwiązania:

Żółte i gorące na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię, zwierzęta i Ciebie. (Słońce)

Wysoko na niebie nocą się zjawiają.
Tworzą gwiazdozbiory, wesoło mrugają. (gwiazdy)

Kiedy nocą słońca nie ma już na niebie,
świeci całym sobą lub kawałkiem siebie. (księżyc)

Bardzo mu dobrze się wiedzie, do pracy rakietą jedzie –
na podbój kosmosu, planet i w galaktyki nieznane. (kosmonauta)

Z Ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr i samoloty. (rakieta)

Wczoraj bawiliśmy się w zabawę ruchową , podczas której wykorzystywaliśmy gamę. Dzisiejsza poranna zabawa ruchowa pt. „Słońce wschodzi i zachodzi” będzie bardzo podobna, ale zamiast grać będziemy śpiewać frazę (na melodię gamy- rosnąco): „Słonko wschodzi coraz wyżej”- dziecko przechodzi płynnie od przysiadu do wspięcia na palce. Następnie frazę: „I zachodzi coraz niżej” (na melodię gamy- malejąco)- dziecko przechodzi płynnie od wspięcia na palce do przysiadu. Powtarzamy to kilka razy na zmianę.

W Toruniu można zobaczyć  fontannę zwieńczoną statuetką flisaka grającego na skrzypcach, a wokół niego żaby. Z tym słynnym pomnikiem jest związana legenda. Zobaczmy jak to było.

https://www.youtube.com/watch?v=MPr0Knvk5t8

Podobno wrzucenie grosika do fontanny gwarantuje nam powrót do tego przepięknego miasta.
„Do fontanny grosik wrzuć”- to zabawa z elementem celowania. Na podłodze ustawiamy np. miskę, a w pewnej odległości od niej wyznaczamy linię, na której ustawia się dziecko. Jego zadaniem jest wrzucenie do miski np. piłki, kulki zrobionej z gazety czy rzeczywiście monety. Można też wprowadzić element współzawodnictwa pomiędzy dzieckiem, a rodzicem lub starszym rodzeństwem i zliczać punkty.

Podsumowaniem historii o flisaku i żabach niech będzie wypełnienie karty pracy z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 23.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Na koniec tygodnia dla chętnych proponuję 2 zadania.
Pierwsze zadanie
polega na upieczeniu prawdziwych pierników, które może choć trochę osłodzą nam majówkę spędzoną w domu. Dzieci z pewnością chętnie pomogą. Zanim zabierzecie się do pracy posłuchajcie „Opowieści Kota Śpiocha”, który przypomni jak to z tymi toruńskimi piernikami było.

https://www.youtube.com/watch?v=F3PuOZ0viRI

Drugie zadanie jest plastyczne. Przed nami  1, 2 i 3 maja, kiedy będziemy obchodzili ważne dla wszystkich Polaków święta. W przedszkolu z pewnością robilibyśmy flagi lub kokardy narodowe. Zachęcam do wykonania tych symboli narodowych w domu INSTRUKCJA_KOKARDY_1.pdf i porozmawiania z dzieckiem o tym, dlaczego to robimy.

http://www.kuradomowa.info/2019/11/jak-zrobic-flage-polski-z-papieru.html

Życzę miłej zabawy oraz dobrego odpoczynku!

Joanna Michalak

DZIEŃ 32 (29.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dziś bliżej zapoznamy się z postacią Mikołaja Kopernika. Przeczytajcie Państwo dziecku krótkie opowiadanie.

Dawno temu żył w Toruniu naukowiec, który nazywał się Mikołaj Kopernik. Wszystko bardzo go interesowało: to, jak wybudować mury obronne, które obronią miasto przed wrogiem, jak bić monety, jak leczyć ludzi, jak to jest naprawdę z Ziemią i Słońcem – co wokół czego się kręci. Żeby odpowiedzieć na te i inne pytania, najpierw studiował w Krakowie, a potem za granicą Polski. Zdobył wykształcenie jako lekarz, ekonomista, matematyk i astronom. Był znanym naukowcem i całe życie badał różne zjawiska.

O naszym wielkim uczonym opowiedzą również Kulek i Kulka, czyli bohaterowie strony internetowej MKiDN, których poznaliśmy wczoraj.

http://kula.gov.pl/torun/mikolaj-kopernik/

Warto również dokładnie dowiedzieć się jak to jest z tym Słońcem i planetami.

http://kula.gov.pl/torun/mikolaj-kopernik/planety/

Zachęcam również do zapoznania się z zabawami ukrytymi pod pozostałymi zakładkami.

Do porannej zabawy ruchowej pt. „Kwiaty rosną, kwiaty więdną” potrzebny będzie dowolny instrument, na którym da się zagrać gamę C-dur- to zadanie dla rodzica. Zadaniem dziecka jest reagowanie na dźwięki. Dziecko wykonuje przysiad. Kiedy będzie słyszało dźwięki gamy grane rosnąco pokazuje, jak kwiaty rosną- powoli podnosi się i wspina na palce. Kiedy będzie słyszało dźwięki grane malejąco, od wspięcia na palce przechodzi płynnie do przysiadu- pokazuje, jak kwiaty więdną. Dziecko powinno dostosować tempo ruchu do tempa granej melodii.

Zagadnienia związane z krążeniem planet wokół Słońca są dla dzieci trudne. Mam nadzieję, że pamiętają na jakiej planecie mieszkamy. Proponuję obejrzenie animacji pt. „W Układzie Słonecznym” charakteryzującej każdą z planet i wizualizującej w atrakcyjny dla dziecka sposób krążenie planet wokół Słońca.

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

Teraz czas na zabawę ruchową przy piosence, z mamą, tatą, a najlepiej z całą rodziną pt. „Stonoga”.

https://chomikuj.pl/phaa/muzyka+dla+dzieci/Rytmika/Rytmika-muzyka/13+Stonoga,3613677212.mp3(audio)

Po wesołej zabawie trzeba się trochę wyciszyć. Proponuję wykonanie kart pracy, przy których ćwiczymy spostrzegawczość.

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ufoludki5.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ufoludki6.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/ufoludki14.jpg

Na koniec dnia zobaczmy jak wyglądały „Mikołaja Kopernika pierwsze spotkania z niebem”.

https://www.youtube.com/watch?v=fNQvornySPs

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 31 (28.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiaj na początek zobaczmy co mają nam do powiedzenia na temat pierników Kulek i Kulka, czyli bohaterowie strony edukacyjnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zachęcam również do skorzystania z piernikowych gier interaktywnych „Robienie Pierników” i „Memory” dostępnych na stronie. Tutaj pewnie bez pomocy Rodziców się nie obędzie.

http://kula.gov.pl/torun/pierniki/

Teraz poranna zabawa ruchowa i rytmiczne podskoki przy piosence pt. „Kto w Toruniu mieszka”.

https://www.youtube.com/watch?v=B4Ij5f9Q6N8

Czas na przygotowanie miejsca pracy dla małych „piekarczyków”. Do zabawy plastycznej pt. „Moje pierniki” będą potrzebne: foremki do wycinania masy plastycznej w dowolnych kształtach, gładka powierzchnia do ugniatania i wałkowania, wałek do ciasta i dowolna masa plastyczna- ciastolina, plastelina, masa solna lub inna wykonana domowym sposobem. https://www.youtube.com/watch?v=00Dtq4kxq-g
Bierzemy dość dużą porcję masy plastycznej, którą dokładnie ugniatamy na blacie roboczym,
a następnie wałkujemy. Za pomocą foremek wycinamy różne kształty, które układamy na tacy
i ozdabiamy. Nie zapomnijmy sfotografować tego dzieła. Ćwiczenie to bardzo się przyda, kiedy przyjdzie czas, aby naprawdę pomóc mamie w kuchni, a oprócz tego rozwijamy sprawność manualną i uczymy się korzystać z różnych przyborów. Mam nadzieję, że dziecko samo będzie pamiętało, żeby po pracy umyć ręce.

„Dziecko do domu- dziecko na spacer”- zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. Na dywanie kładziemy poduszkę. Na hasło „dziecko na spacer” przedszkolak biega ostrożnie po pokoju. Na hasło „dziecko do domu”  stara się jak najszybciej wrócić i usiąść na poduszce. Rodzic może nieznacznie zmieniać położenie poduszki.

Teraz czas na wesołą zabawę przy piosence „Say cheese! (Let’s take a picture)”. Pobawmy się
w robienie zdjęć. Żeby na zdjęciu była uśmiechnięta mina mówimy say: „cheese!”- powiedz „ser!”. Rodzic będzie fotografem, a dziecko będzie robiło różne miny.
let’s make a happy face – zrób radosną minę
let’s make a funny face – zrób śmieszną minę
let’s make a scary monster face – zrób przerażającą twarz potwora
camera – aparat fotograficzny
picture – zdjęcie

https://supersimple.com/song/say-cheese/

Kiedy przyjdzie czas na odpoczynek warto posłuchać „Legendy o tym, jak anioł znalazł się w herbie Torunia”.

https://www.youtube.com/watch?v=tYqVdt664L4

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

27.04.2020r. (poniedziałek)

Szanowni Państwo!

Zbliżamy się do majówki. Byliśmy pewni, że do tego czasu wszystko już wróci do normy. Rzeczywistość jednak nas niemiło zaskoczyła, nadal pozostajemy w domu i majówkę pewnie też tam spędzimy. Żeby trochę umilić sobie czas w tym tygodniu wybierzemy się na wirtualną wycieczkę do Torunia, który jest miastem Mikołaja Kopernika i pierników. Zatem dalej poznajemy naszą piękną Polskę.

Zacznijmy dziś od zabawy konstrukcyjnej z wykorzystaniem różnorodnych klocków (najlepiej, gdyby dużo było czerwonych i pomarańczowych). Poprośmy dziecko, aby zbudowało miasto. Rozwijamy w ten sposób kreatywność i wyobraźnię przestrzenną. Nazwijmy to miasto Toruń.

Teraz czas na poranną zabawę ruchową „Spacer uliczkami Torunia”. Tworzymy ulice za pomocą skakanek lub sznurków. Dziecko idzie za rodzicem nie zbaczając z wyznaczonych ścieżek.

Toruń niezaprzeczalnie kojarzy się z piernikami. Posłuchajmy co się wydarzyło w tym mieści bardzo dawno temu  - „Legenda o Toruńskich piernikach”.

https://www.youtube.com/watch?v=XnwHhMQWddA

Zapytajmy dziecko:
1. Czym się zajmował mistrz Bartłomiej?
2. Kto pracował u mistrza Bartłomieja?
3. Kogo kochał Bogumił?
4. Komu pomógł Bogumił?
5. Jaki sekret zdradziła Bogumiłowi królowa krasnoludków?
6. Czy królowi smakowały pierniki, które upiekł Bogumił?
7. Jaką nagrodę otrzymał Bogumił?

Gdybyśmy mogli pospacerować sobie po Toruniu, to pewnie musielibyśmy pokonywać różne przeszkody. Oto propozycja „Toru przeszkód w Toruniu”. Zadaniem dziecka jest pokonanie tego toru przestrzegając ustalonych zasad. Oczywiście możemy go modyfikować w zależności od tego jakie przedmioty posiadamy w domu.  Możemy również przy tym mierzyć czas.

  1. Na dywanie rozkładamy 6 skrawków materiału, karteczek samoprzylepnych itp. Zadanie polega na przebiegnięciu w taki sposób, aby stopy stawiać tylko na tych skrawkach.
  2. Ustawiamy przeszkody np. pudełka na klocki. Zadanie polega na przejściu przez nie (jeśli
    są małe, to bez dotykania).
  3. Ustawiamy 5 maskotek, butelek plastikowych lub kręgli. Zadanie polega na przejściu slalomem po tej trasie.
  4. Tworzymy tunel z pudełka kartonowego, krzeseł lub małego stolika, pod którym dziecko czołga się lub przechodzi na czworaka.
  5. Ustawiamy niskie dziecięce krzesełko, na które dziecko wchodzi i zeskakuje z niego.
  6. Rzucanie do celu. Dziecko staje w wyznaczonym miejscu, przed nim w niewielkiej odległości stoi miska, do której dziecko stara się wrzucić piłkę lub maskotkę.

Po takim wysiłku zobaczmy „Co jeszcze ciekawego możemy zobaczyć w Toruniu?” Na podstawie ilustracji Zabytki_Torunia.pdf lub dostępnych w domu książek i albumów zapoznajmy dziecko z położeniem Torunia na mapie Polski oraz z wyglądem herbu Torunia. Warto też zwrócić uwagę na Ratusz Staromiejski , pomnik Mikołaja Kopernika, Krzywą Wieżę, Mury obronne (zwróćmy uwagę
na charakterystyczną ceglaną zabudowę)  i Pomnik Flisaka. Te wszystkie elementy możemy również zobaczyć na filmach.

https://www.youtube.com/watch?v=Wn6rASJPEao

https://www.youtube.com/watch?v=lVw-0WyQ8SI

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości z dzisiaj proponuję obejrzenie filmu edukacyjnego  pt. „Toruń pachnący piernikami” z serii Domowe przedszkole.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,torun-pachnacy-piernikami,46451

 Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

22, 23, 24. 04.2020r.  (środa, czwartek, piątek)

Ze względu na nieobecność nauczycielki J. Michalak zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw zamieszczonych w zakładce GRUPA II.

 

DZIEŃ 26 (21.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dziś z samego rana posłuchajmy co może się dziać na wiejskim podwórku. W sposób bardzo humorystyczny przedstawia to piosenka zespołu Śpiewające Brzdące pt. „Gdacze kura: Ko, Ko, Ko”.  

Teraz czas na zabawę poranną pt. „Koniki”. Dziecko naśladuje sposób poruszania się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

Głównym zadaniem na dzisiaj jest wykonanie pracy plastycznej pt. „Owca”. Jej celem jest doskonalenie cierpliwości i wytrwałości. Potrzebne będą: biała, kremowa, szara lub czarna bibuła pocięta w małe kwadraty np. 5 cm x 5 m, klej oraz kontury owcy (można wykorzystać te z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 8 lub inną dowolną kolorowankę). 
Zadaniem dziecka będzie formowanie kulek z bibuły i przyklejanie ich w obrębie konturu owcy. Gotowa praca z pewnością będzie się bardzo ładnie prezentowała.

Sprawdźmy teraz jakie zwierzęta na swojej farmie miał Old MacDonald. Posłuchajmy fragmentu piosenki pt. „Old Mac Donald” (3 zwrotki). Zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie występujących w niej zwierząt oraz powtórzenie ich nazw w j. angielskim, a następnie naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów. A jak w j. angielskim nazywamy ich opiekuna, czyli rolnika?  
cow – krowa - moo, moo
horse – koń – neigh, neigh
pig – świnka – oink, oink

Czas na zabawę ruchową przy piosence pt. „Kurki trzy”. Zadaniem dziecka jest chodzenie za mamą lub tatą i naśladowanie ruchów przedstawiających tekst piosenki.  

W celu wyciszenia proponuję wysłuchanie wiersza D. Wawiłow pt. „O Rupakach”. Tekst ten pobudza wyobraźnię. Dziecko doskonali umiejętność odróżniania prawdy od fikcji.  

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska 

 

DZIEŃ 25 (20.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Tematyka tego tygodnia będzie dotyczyła wsi i zwierząt hodowanych w gospodarstwach wiejskich. Za tydzień planowaliśmy zobaczyć te zwierzęta na żywo podczas wycieczki do gospodarstwa agroturystycznego, ale wirus niestety pokrzyżował nam plany.

Zacznijmy od wizyty w wiejskiej zagrodzie za pośrednictwem książek, które dzieci posiadają w domu. Obejrzyjcie Państwo z dzieckiem obrazki zwierząt hodowanych w polskich gospodarstwach i poproście o ich nazwanie. Ciekawa jestem czy dzieci rozpoznają indyka. Jeśli „mali farmerzy” będą potrafili prawidłowo nazwać żeńskie i męskie osobniki danego gatunku oraz ich młode, to będzie prawdziwe mistrzostwo!

Teraz czas na zabawę poranną przy znanej melodii pt. „Kaczuszki”, którą dzieci bardzo polubiły.

Głównym zadaniem na dziś jest rozwiązanie kilku zagadek słownych. Pomocny będzie obrazek (Załącznik ) lub ilustracje w domowych książkach.

Jestem różowa, tłusta i kwiczę,
kiedy w chlewiku zapasy ćwiczę. (świnia)

Ptak jest ze mnie kolorowy
i gulgotać wciąż gotowy. (indyk)

Spotkasz go w stajni albo zagrodzie,
a jego ogon zawsze jest w modzie. (koń)

Mogę, gdy zechcę, dać dla człowieka
nawet wiaderko pysznego mleka. (krowa)

Za każde jajko, małe i duże,
podziękuj, proszę, gdaczącej… (kurze)

Jestem biała, jak wąż syczę,
tyle razy, że nie zliczę
i lubię chodzić gęsiego,
czy wiesz kim jestem, kolego? (gęś)

Urwała się z powroza i przyszła do woza,
pożarła kapustę, nazywa się… (koza)

Ma długie uszy, futerko puszyste.
Ze smakiem chrupie sałaty listek. (królik)

Mam na sobie same loczki,
futro białe jak obłoczki,
a gdy czegoś mi się chce mówię tylko: me, me, me. (owca)

Po rozwiązaniu wszystkich zagadek warto przypomnieć dziecku, że osobą, która prowadzi gospodarstwo jest rolnik, którego praca jest bardzo ważna dla innych ludzi. Należy zwrócić uwagę, że zwierzęta mają swoje potrzeby i człowiek musi pomagać im je zaspokajać, a wtedy one odwdzięczają się człowiekowi dając różne produkty.

A teraz trochę ruchu podczas zabawy ruchowej pt. „Kaczki”. Dziecko w przysiadzie porusza się jak kaczka.

Czas żeby popracowały trochę ręce. Proponuję wypełnienie karty pracy i pokolorowanie lub ozdobienie w inny sposób sylwety kaczki. Pakiet trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 9.

W celu uporządkowania wiedzy dotyczącej wsi warto obejrzeć program edukacyjny z serii Domowe przedszkole pt. „Co słychać na wsi?”  

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 24 (17.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Na dobry początek dnia trochę popracują głowy. Zadaniem dziecka jest rozwiązanie kilku zagadek słownych o zwierzętach. Wszystkie te zwierzęta występują w wierszu J. Brzechwy pt. „Zoo”, do którego przeczytania zachęcam.

Skacze, psoci i figluje,
z gałęzi na gałąź przeskakuje.
Kto figlarkę ową zna,
chętnie jej banana da.
(małpa)

Ma on trąbę, ma też kły,
jeśli trzeba, bywa zły.
Jego przodkiem mamut stary,
po nim wielkie ma rozmiary.
(słoń)

W Australii mieszkam i dużo skaczę,
często zwą mnie tutaj torbaczem.
W torbie swojej dzieci noszę,
mogę je pokazać, o proszę!
(kangur)

Czy mnie w Zoo podziwialiście,
kiedy jadłam z drzewa liście?
Długą szyję wyciągałam,
gdy tak sobie podjadałam.
(żyrafa)

Często dzioba nie zamyka,
gada jakby starta płyta.
Bywa również kolorowa,
chyba wiesz już o kim mowa?
(papuga)

Jakie zwierzę to, czy wiecie,
co garb nosi na swym grzbiecie?
W karawanie podróżuje,
piaski pustyń pokonuje.
(wielbłąd)

Teraz czas na poranną zabawę ruchową  pt. „Krasnoludek”, w którą dzieci bawiły się w przedszkolu i bardzo ją polubiły. Instrukcja do zabawy zawiera się w jej tekście. Warto do tej zabawy zaangażować całą rodzinę.

 https://www.youtube.com/watch?v=TFh2hW0KEmc

Chwila odpoczynku i rozpoczynamy następną zabawę inspirowaną piosenką pt. „Boogie- Woogie”, podczas której dzieci będą kształtowały umiejętność rozróżniania prawej i lewej strony ciała (ręka, noga).

https://www.youtube.com/watch?v=FGRMM_Vsh0g

Przypomnijmy teraz kilka zwrotów wyrażających czynności w j. angielskim. Zabawa „Simon says..” polega na wykonywaniu przez dzieci wypowiadanych przez Rodzica poleceń. Rodzic mówi np.: „Simon says sit down” i dziecko siada. Proponowane polecenia:
sit down - usiądź
stand up - wstań
turn around - obracaj się
clap your hands - klaszcz
jump - skacz

Teraz zabawa ruchowa z elementami czworakowania pt. „Jak misie”. Znów potrzebny będzie ulubiony miś, którego układamy na dywanie i obchodzimy na czworakach.

Sporo dziś było ruchu, więc zachęcam do wykonania karty pracy polegającej na dorysowaniu krasnoludkowi brakujących elementów. Jest to też dobra okazja
do utrwalenia nazw figur geometrycznych. Pakiet trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 7. 3-latek_cz3_wiosna.pdf

Na koniec dnia proponuję wysłuchanie kolejnej bajki muzycznej z tekstem J. Brzechwy według tradycyjnej baśni pt. „Kopciuszek”. Jak zwykle zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat jej treści.

https://www.youtube.com/watch?v=IIbF0FEm6r8

Na podstawie tego tekstu polscy dziennikarze jakiś czas temu wystawili charytatywne przedstawienie teatralne. Zachęcam do jego obejrzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=vTETDuFOwIw

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 23 (16.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dzisiejszy dzień rozpoczynamy od masażu połączonego z recytacją wiersza J. Brzechwy pt. „Dzik”. Dziecko jest odwrócone do rodzica plecami (może leżeć na brzuchu), rodzic- masażysta wypowiada słowa wiersza i wykonuje następujące czynności:

Dzik jest dziki, dzik jest zły.        (stukamy w plecy opuszkami palców)
Dzik ma bardzo ostre kły.           (stukamy wskazującymi palcami naśladując kłucie)
Kto spotyka w lesie dzika,          (powoli kroczymy palcami po plecach)
ten na drzewo szybko zmyka.   (przebiegamy opuszkami palców obu dłoni wzdłuż kręgosłupa, od
                                                   dolnej części pleców do górnej, zatrzymujemy się na czubku głowy)

Teraz zabawa poranna „Piłeczki”. Dziecko wykonuje przeskoki z nogi na nogę  w rytm muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=U-WUy1FCHHM

Temat na dziś jest bardzo poważny, bo dotyczy uwrażliwiania dzieci na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas kontaktu z obcymi. Zaczniemy od wysłuchania bajki muzycznej z tekstem J. Brzechwy pt. „Czerwony Kapturek”.

https://www.youtube.com/watch?v=PP4v3OREaZk

Po wysłuchaniu bajki zapytajcie Państwo dziecko:
1. Kto to jest Czerwony Kapturek?
2. Po co dziewczynka szła do babci?
3. Kogo dziewczynka spotkała po drodze?
4. Czy dziewczynka powinna rozmawiać z wilkiem i jaką tajemnicę mu zdradziła?
5. Czy dzieci mogą ufać obcym i rozmawiać z nieznajomymi?

W celu rozwijania logicznego myślenia i utrwalenia kolejności wydarzeń proponuję ułożenie z pomocą rodzica historyjki obrazkowej (6- elementowej) i opowiedzenie co widać na obrazkach. Rodzic układa przed dzieckiem porozcinane elementy historyjki, dziecko układa obrazki w kolejności zdarzeń. Czerwony_Kapturek-_historyjka_obrazkowa.pdf

Teraz czas na zabawy ruchowe z elementami skoku, rzutu, chwytu i równowagi, w których weźmie też udział ulubiony miś.
„Miś na trampolinie”- dziecko wykonuje dowolne rzuty i chwyty maskotki (z obrotem, klaśnięciem, przysiadem, podskokiem), uczy misia skakać- maskotka między stopami (skoki obunóż w przód, w tył, w lewo, w prawo).
„Miś akrobata”- dziecko przechodzi z misiem np. po rozłożonej skakance lub po brzegu dywanu starając się nie zbaczać z wyznaczonej linii.

W ramach odpoczynku dziecko może wykonać kartę pracy i pokolorować postać Czerwonego Kapturka. Pakiet trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 6.
 3-latek_cz3_wiosna.pdf

Jan Brzechwa napisał wiele wierszy, w których w sposób humorystyczny zwraca uwagę na często występujące u dzieci, ale nie tylko, wady. Na koniec dnia proponuję, aby przeczytać dziecku wybrane wiersze np. „Skarżypyta”, „Samochwała”, Kłamczucha”, „Leń” i porozmawiać o cechach bohaterów, zachęcić do oceny ich postępowania.

http://wierszykidladzieci.pl/wierszykibrzechwy.php

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

 

DZIEŃ 22 (15.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Na początek dnia proponuję zagadki słuchowe pod hasłem „Co słyszysz wokoło?” rozwijające percepcję słuchową oraz umiejętność identyfikowania dźwięków. Rodzic prezentuje różne dźwięki z najbliższego otoczenia (np. pukanie do drzwi, potrząsanie kluczami, zgniatanie gazety, odkręcanie wody, gwizdanie, klaskanie), tak aby dziecko nie widziało, a zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie dźwięku.

Teraz poranna zabawa ruchowa pt. „Pajace”. Zadaniem dziecka jest naśladowanie podskoków pajaca.

https://www.youtube.com/watch?v=CJoGw41D7do

W każdą środę słuchamy muzyki. Dziś proponuję piosenkę z tekstem J. Brzechwy pt. „Kaczka dziwaczka”, której najbardziej znana wersja pochodzi z Akademii Pana Kleksa. Słuchanie piosenki może być połączone z jej dowolną interpretacją ruchową.

https://www.youtube.com/watch?v=94HprbR8RWQ

Zapytajcie Państwo dziecko: Co w tej piosence było śmiesznego?, Co niemądrego i dziwnego robiła kaczka?, Dlaczego kaczkę nazwano dziwaczką?

Po piosence potrzebny będzie ulubiony miś, z którym bawiliśmy się wczoraj. Zabawa orientacyjno- porządkowa pt. „Spacer z misiem” polega na tym, że dziecko spaceruje z misiem po pokoju, na hasło „lampy” wspina się na palce i pokazuje misiowi co jest wysoko, na hasło „dywan” dziecko wykonuje przysiad i pokazuje misiowi co jest nisko. Wykonujemy kilka powtórzeń ze zmianą wysokości.

Po „spacerze” proponuję ćwiczenia oddechowe pod hasłem „Miś na wyrzutni”. Dziecko wykonuje leżenie tyłem (na plecach), nogi zgięte, wsparte stopami o podłogę. Ręce z maskotką na brzuchu. Rytmicznie podnosimy maskotkę w górę i wolno wracamy do pozycji wyjściowej. Ruch rąk z maskotką łączymy z rytmicznym oddychaniem. Maskotka w górze- wdech nosem, maskotka w dole- wydech ustami.

W ramach odpoczynku zaproponujcie Państwo dziecku, aby narysowało kaczkę dziwaczkę.

http://www.jak-narysowac.ugu.pl/rysujemy-kaczke-jak-narysowac-kaczke/

Kiedy przedszkolak będzie już zmęczony może posłuchać kolejnej bajki muzycznej z tekstem J. Brzechwy pt. „Jaś i Małgosia” według Braci Grimm. Zachęćmy dziecko do wypowiadania się na temat tekstu.

https://www.youtube.com/watch?v=Rz24eROBoFs

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 21 (14.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Tak niedawno przygotowywaliśmy się do świat, a tu już po świętach. Zaczynamy kolejny tydzień pracy i wciąż niestety nie możemy się zobaczyć. Jak Państwo pamiętają w tym roku realizujemy Plan pracy przedszkola pod hasłem „Ja i mój kraj”. W ramach tego tematu poznajemy m. in.  sławnych Polaków. Proponuję, abyśmy w tym tygodniu skupili się na postaci Jana Brzechwy oraz na jego twórczości. W przedszkolu dzieci poznały wiersz „Niedźwiedź”, który pewnie chętnie zaprezentują wraz ze swoim ulubionym domowym misiem.

Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.

Jeśli dziecko ma już misia, to możemy rozpocząć od „Misiowego powitania”, czyli od zabawy wprowadzającej w dobry nastrój. Witamy się z misiem  podając rękę, pocierając się noskiem, brzuszkami, przytulamy się do misia.

A teraz „Wiatraczki”, czyli poranna zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność utrzymywania równowagi.  Dziecko obraca się wokół własnej osi. Na jedno klaśnięcie rodzica zatrzymuje się i stoi na jednej nodze, na dwa klaśnięcia stoi na dwóch nogach na baczność.

Z pewnością dzieci posiadają w swoich domowych biblioteczkach różne wydania wierszy Jana Brzechwy. Zadaniem na dzisiaj będzie wyjęcie ich wszystkich. Dziecko wybiera  swój ulubiony wiersz. Proszę, aby Państwo opowiedzieli dziecku kim był Jan Brzechwa i czym się zajmował.

W przedszkolu wielokrotnie słuchaliśmy wiersza pt. „Kwoka”. Przeczytajcie ten wiersz jeszcze raz i porozmawiajcie z dzieckiem na temat zachowania  jego bohaterki, zachęćcie Państwo dziecko, aby samo oceniło postępowanie kury i opowiedziało jak powinna się zachować. Na podstawie tego wiersza możemy wystawić mini przedstawienie. Poniżej znajduje się propozycja wykonania kukiełki kury.

https://www.youtube.com/watch?v=UwYO6IcGNe4

Teraz czas na zabawę ruchową pt. „Miś jest, misia nie ma”, podczas której wykorzystamy ulubionego misia. Na dywanie leży maskotka. Na hasło „miś jest" - dziecko biega swobodnie dookoła zabawki. Na hasło „misia nie ma" - robi siad klęczny i obejmuje rękami maskotkę. Doskonalimy tutaj szybką reakcję na hasło.

Nadszedł czas na zabawę z językiem angielskim. Zabawa „Simon says...” polega na wykonywaniu przez dzieci wypowiadanych przez Rodzica poleceń. Rodzic mówi np.: „Simon says sit down” i dziecko siada. Proponowane polecenia:
sit down - usiądź
stand up - wstań
turn around - obracaj się
clap your hands - klaszcz
jump - skacz

W ramach odpoczynku proponuję wysłuchanie bajki muzycznej pt. „Kot w butach” z tekstem J. Brzechwy według baśni ludowej. Warto porozmawiać z dzieckiem o tym co mogło wydarzyć się naprawdę, a co może wydarzyć się tylko w bajce.

https://www.youtube.com/watch?v=mVuLpqDLvE4

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 20 (10.04.2020r.) 

 
Ze względu na nieobecność nauczycielki J. Michalak zachęcamy do skorzystania z propozycji zabaw zamieszczonych w zakładce GRUPA II.

 

DZIEŃ 19 (09.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiejszy dzień proponuję zacząć od wypełnienia karty pracy, która rozwija kreatywność. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie jajka według własnego pomysłu z użyciem kredek, mazaków, a nawet farb. Pakiet trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 11.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

W zabawie porannej pt. „Kura i kurczątko” dziecko będzie kurczątkiem, które naśladuje sposób poruszania się mamy - kury (np. podskoki, skoki na jednej nodze, przysiady, obroty).

Nadszedł czas, aby porozmawiać o „Zwyczajach i tradycjach świątecznych w Polsce”. Zapytajcie Państwo dziecko: Co robimy przed świętami i w czasie świąt? Tak pokierujcie rozmową, aby wspomnieć o:
1. Palmowej niedzieli.
2. Malowaniu jajek.
3. Wypieku ciast (babka wielkanocna, mazurek).
4. Przygotowaniu i święceniu koszyczka wielkanocnego.
5. Świątecznym śniadaniu.
6. Śmigusie - dyngusie.

Podczas rozmowy pomocne mogą być obrazkiZwyczaje_i_tradycje_świąteczne.pdf

W ramach przerwy posłuchajmy piosenek, które utrwalą wiedzę dziecka i wywołają radosny nastrój.

„Znaki Wielkanocy” https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

„Kłótnia w koszyku” https://www.youtube.com/watch?v=TQtfzbZL_vw

Choć teraz dzieci nie mogą iść z rodzicami do sklepu, to chociaż pobawmy się w zabawę ruchową przy muzyce pt.  „Idziemy na zakupy do sklepu z zabawkami”. Zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów zabawek, które wkładamy do koszyka. https://www.youtube.com/watch?v=CGIM2ZlZDOc

Na koniec dnia, w celu utrwalenia wiadomości, proponuję obejrzenie programu edukacyjnego z serii Domowe przedszkole pt. „Świąteczne zwyczaje – Wielkanoc”.
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

Kiedy będą Państwo wspólnie z dzieckiem przygotowywać świąteczny koszyczek i padną pytania: Co tam będziemy wkładać? Dlaczego to będziemy wkładać?, to poniżej znajduje się mała podpowiedź.

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w5.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w1.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w2-1.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w3.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w4.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w6.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w7.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w8.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w9.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w10.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w11.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w12.jpg

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/01/w13.jpg

Życzę udanej zabawy i powodzenia w malowaniu pisanek!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 18 (08.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiaj zacznijmy od przeczytania wiersza J. Myślińskiej pt. „Psotne zajączki”. Po wysłuchaniu tekstu zapytajcie Państwo dziecko:
1. Co schował wielkanocny zajączek?
2. Kto szuka jajek i pisanek?
3. Co przynosi zajączek dzieciom na Wielkanoc?

Wielkanocny raz zajączek schował, zamiast dać do rączek,
słodkie jajka i pisanki oraz inne niespodzianki.
Teraz dzieci ich szukają i w kąt każdy zaglądają.
Bo Wielkanoc bez jajeczek jest jak tort, co nie ma świeczek.

W przedszkolu dzieci poznały zabawę paluszkową pt. „Na zielonej łące kicają zające”. Mam nadzieję, że będą potrafiły ją powtórzyć. Najbardziej lubiły ten moment, kiedy zajączki przesyłały sobie całuski.

Zabawa poranna na dziś będzie z elementem współzawodnictwa. Podczas „Wyścigów z pisanką” dziecko rozwija zręczność oraz umiejętność godzenia się z porażką. Dziecko i rodzic muszą być wyposażeni w łyżki stołowe oraz styropianowe, plastikowe lub drewniane jajka. Wyznaczamy „start” i „metę”. Należy jak najszybciej pokonać dystans od „startu” do „mety” niosąc jajko na łyżce, tak, aby ono nie spadło. Drogę pokonujemy kilka razy. Pamiętajmy, że dziecko nie zawsze musi wygrywać, a umiejętność spokojnego godzenia się z porażką jest bardzo ważna.

Dziś dzień muzyczny i z pewnością uczylibyśmy się znanej wielu pokoleniom przedszkolaków piosenki pt. „Pisanki, pisanki, jajka malowane”. Utwór szybko „wpada w ucho” i jest lubiany przez dzieci. Po wysłuchaniu piosenki zapytajmy dziecko: „Co jest namalowane na pisankach?”, powtórzmy kilka razy słowa, zachęćmy, aby dziecko zaśpiewało przynajmniej I i II zwrotkę.

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

https://miastodzieci.pl/piosenki/pisanki-3/

Jeśli dzieci lubią stemplować, to udekorowanie „Świątecznego obrusa” nie powinno sprawić im kłopotu. Przygotujmy dziecku dużą białą kartkę (może być nawet większa niż A3) oraz zadbajmy o stempelki.  Najlepiej jeśli byłyby to stemple wycięte z ziemniaków z wzorami, o których była mowa w piosence. Mogą być również stempelki takie, jakie dziecko ma w domu lub pomponiki czy gąbeczki. Potrzebne będą również płaskie pojemniki z kolorowymi farbami lub gąbki z tuszami. Zadaniem dziecka jest ozdobienie kartki, która później może służyć jako serweta na wielkanocnym stole.  Zachęćmy, aby dziecko stemplując tworzyło rytmy. Możemy również nadać kartce określony kształt lub wyciąć dookoła „ząbki”.

Teraz czas na zabawę ruchową przy muzyce doskonalącą umiejętność szybkiej zmiany tempa ruchu pt. „Szybko- wolno”.

https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4

Na wyciszenie dzieci mogą posłuchać „Wielkanocnych wierszyków”.  Zachęćmy dzieci, aby wypowiadały się na temat bohaterów wierszy.

http://za-kulisami-przedszkola.blogspot.com/2014/04/wielkanocne-wierszyki.html

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 17 (07.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Święta zbliżają się wielkimi krokami, więc dziś czas na przygotowanie świątecznych ozdób. Własnoręcznie przygotowane dekoracje zawsze najpiękniej zdobią świąteczny stół i dom.  Mam nadzieję, że mali ogrodnicy nie zapomnieli o podlaniu posianej wczoraj rzeżuchy. Ta rzeżucha, to nie tylko ozdoba, ale też składnik pysznego i zdrowego śniadanka.

Żeby wszystko pięknie się udało zacznijmy od „Gimnastyki rączek”, czyli zabawy wprowadzającej w dobry nastrój.

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

Warto również trochę poćwiczyć, żeby pomóc mamie i tacie w sprzątaniu. Zabawa ruchowa pt. „Świąteczne porządki” polega na naśladowaniu ścierania kurzu z szafek, które są nisko, wysoko, odkurzania dywanu, zmywania podłogi.

Dzisiejsza aktywność plastyczna będzie oczywiście związana z „Symbolami Wielkiej Nocy”. Drodzy Rodzice narysujcie lub wydrukujcie dzieciom kontury wybranego symbolu (np. jajko, baranek, zajączek, kurczaczek) i zaproponujcie wyklejankę np. jajko - ścinki kolorowego papieru, baranek - wata, zajączek - pocięta szara włóczka, kurczaczek - kasza kuskus. Przypomnijmy dzieciom, że pracę należy wykonać bardzo starannie, bo będzie zdobiła dom na święta, a po pracy trzeba po sobie posprzątać i umyć rączki.

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

Więcej pomysłów i inspiracji dotyczących świątecznych ozdób znajdziecie poniżej.

https://mamacarla.pl/12-pomyslow-ozdoby-wielkanocne-diy-dzieci/

https://www.e-szkrab.pl/pisanki-wielkanocne-10-pomyslow-dzieciece-dekoracje/

A teraz sięgnijmy jeszcze raz po oglądane wczoraj przedmioty kojarzące się z Wielkanocą - „Easter things”. Zapoznajmy dzieci z ich nazwami w j. angielskim:
easter egg - jajko wielkanocne
easter bunny - zajączek wielkanocny
easter basket - koszyk wielkanocny
chick - pisklę
easter cake - babka wielkanocna

W razie potrzeby można skorzystać z pomocy lektora www.diki.pl.  Jeśli dzieci będą miały ochotę pobawmy się w zabawę „What is missing?’’ czyli „Co zniknęło?”.

Teraz pobawmy się w zabawę ruchową przy muzyce pt. „Marsz i bieg”. Zadaniem dzieci jest dostosowanie tempa poruszania się do tempa muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=QdZW7klW-xs

Na popołudniowe wyciszenie proponuję wykonanie karty pracy rozwijającej spostrzegawczość „Połącz w pary takie same pisanki”. Pakiet trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 10.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Warto również posłuchać bajki U. Kozłowskiej pt. „Wielkanocny zajączek”.

https://www.youtube.com/watch?v=T1_Su0kjAzQ

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 16 (06.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Rozpoczynamy przedświąteczny tydzień. Zwykle w przedszkolu jest on bardzo kolorowy i radosny. Dołóżmy wszelkich starań, aby pomimo wciąż trudnej sytuacji, wywołać na twarzach dzieci jak najwięcej uśmiechu i włączyć je w przedświąteczne przygotowania.

Na początek zapytajmy dzieci „Jakie święta się zbliżają?”, „Z czym kojarzą się Święta Wielkanocne?” (przewiduję, że będzie mowa głównie o słodkościach). 

Teraz zabawa poranna według zasady „ciepło- zimno” pt. „Odszukaj ukryte jajko”. Potrzebne będzie styropianowe jajko, drewniana pisanka lub mała piłeczka. Najpierw należy wyjaśnić dziecku zasady zabawy. Rodzic chowa jajko, a zadaniem dziecka jest jego odszukanie. Jeśli dziecko oddala się od miejsca ukrycia jajka rodzic mówi „zimno”, „zimniej”, „mróz”, jeśli dziecko zbliża się do miejsca ukrycia jajka rodzic mówi „ciepło”, „cieplej”, „gorąco”.

Uporządkujmy teraz wiedzę na temat atrybutów Wielkanocy. W miarę możliwości zgromadźmy przed dzieckiem kilka symboli wielkanocnych (np. palma wielkanocna, pisanka, koszyczek wielkanocny, kurczaczek, baranek, zajączek) oraz kilka innych rzeczy (np. okulary przeciwsłoneczne, parasol, piłka, ozdoba choinkowa). Zadaniem dziecka jest wybranie przedmiotów kojarzących się z Wielkanocą. Postarajmy się wytłumaczyć dziecku dlaczego te przedmioty są ważne podczas świąt i do czego służą. 

Już od poniedziałku zacznijmy przygotowania do świąt i załóżmy hodowlę rzeżuchy. Na początku należy uświadomić dziecku czego rośliny potrzebują do życia. Jeśli wszystko co potrzebne będzie już przygotowane, pozwólmy małemu ogrodnikowi działać.

Teraz czas na odrobinę ruchu. W przedszkolu dzieci poznały tę zabawę pod nazwą „Stop- figurka” połączoną z ostrożnym bieganiem. Na dziś proponuję wersję z muzyką i tańcem pt. „Figuro zmień się”.  Zabawa ta rozwija kreatywność i szybką reakcję na polecenie, możemy ją powtórzyć kilka razy.

https://www.youtube.com/watch?v=gCm95D-9m2s

Kiedy przyjdzie czas na odpoczynek warto posłuchać opowiadania A. Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna”.

Życzymy udanej zabawy i wiele przedświątecznego optymizmu!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 15 (03.04.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dziś podsumowujemy temat o zdrowiu. Na początek karta pracy utrwalająca umiejętność rozpoznawania ulubionych warzyw oraz rozwijająca spostrzegawczość z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 2, strona 26.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz2_zima_06_www.pdf

Jeśli jesteśmy już przy jedzeniu, to przypomnijmy zabawę ruchową z elementem równowagi pt. „Przynieś śniadanie” (opis- dzień 13).

Zabawa, którą chciałabym na dzisiaj zaproponować, czyli „Sklep ze zdrową żywnością” będzie wymagała przymknięcia oka na lekki bałagan i udostępnienia dzieciom różnych produktów spożywczych, ale dziecko powtórzy w ten sposób wiadomości na temat zdrowych produktów, udoskonali umiejętność  przeliczania oraz utrwali nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych. W przedszkolu dzieci bardzo lubiły bawić się w sklep, a najważniejsze w nim zawsze były pieniądze. Zachęćmy dziecko, aby podczas zabawy wcielało się w rolę zarówno sprzedawcy, jak i klienta, jeśli to możliwe użyjmy w zabawie modeli monet i zapoznajmy dziecko z ich nominałami, zwróćmy uwagę, aby dziecko podawało nam tyle rzeczy ile chcemy (np. 3 marchewki) oraz żeby używało zwrotów grzecznościowych.

Teraz czas na utrwalenie nazw wybranych kolorów w j. angielskim (blue- niebieski, yellow- żółty, red- czerwony, purple- fioletowy) oraz na zabawę w wyszukiwanie kolorów w otoczeniu przy piosence pt. „I see something blue”.

https://supersimple.com/song/i-see-something-blue/

Zadajmy dziecku pytanie o jego ulubiony kolor: „What is your favorite color?” Dziecko odpowiada na pytanie poprzez nazwanie lub wskazanie koloru i powtórzenie jego nazwy (wybieramy spośród kolorów wymienionych w piosence).

A teraz trochę ruchu- zabawa orientacyjno- porządkowa pt. „Zabawki”. Dziecko podskakuje w rytm dowolnej muzyki (lub rodzic wystukuje rytm do podskoków np. na tamburynie). Co pewien czas zatrzymujemy muzykę i podajemy polecenie: dziecko chodzi ciężko jak niedźwiedź, dziecko tańczy lekko jak laleczka, dziecko turla się jak piłka, dziecko podskakuje jak pajacyk.

https://www.youtube.com/watch?v=SM_7BQ_hKWU

Aby po tych wszystkich zabawach trochę się wyciszyć proponuję posłuchać o „Przygodach wróbelka Elemelka”.

https://www.youtube.com/watch?v=MNbgdxeRjW8

Na koniec jeszcze chciałabym zaproponować kilka materiałów do ewentualnego wykorzystania w weekend:

- Instrukcja mycia rąk do wydrukowania.

https://www.dropbox.com/s/1rqdxmhyrtmppzn/myje%20rece%20-%20instrukcja%20-%20przygody%20fenka.pdf?dl=0

- Karty pracy podsumowujące temat zdrowia (strony 3, 4, 5, 7, 10, 11).

https://fenek.pl/img/pdf/karty_pracy_moje_zdrowie.pdf

- Kolorowanki dotyczące zdrowia.

https://fenek.pl/img/pdf/kolorowanka_moje_zdrowie.pdf

Życzę udanej zabawy i zdrowego, spokojnego weekendu!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 14 (02.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiejszy dzień możemy  rozpocząć od karty pracy z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 2, strona 28. Zadaniem dzieci jest właściwa ocena zachowania bohaterów obrazka oraz rysowanie po śladzie.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz2_zima_06_www.pdf

„Stopa za stopą”- ćwiczenie stóp. Dziecko chodzi po pokoju stopa za stopą, odliczając po trzy stopy, a następnie odwraca się i znów odlicza do trzech idąc w drugim kierunku.

Z pewnością dzieci posiadają w swojej domowej biblioteczce Zbiór wierszy J. Brzechwy (jeśli nie, to jest Internet).

https://www.youtube.com/watch?v=syfyYpexv8E

Przeczytajcie Państwo dzieciom wiersz pt. „Katar” i porozmawiajcie o sposobie przenoszenia się wirusów. Proponuję również, aby dzieci wysłuchały piosenki zespołu Śpiewające Brzdące pt. „Przegoń wirusa”.

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

Po tych poważnych rozmowach czas na trochę ruchu w zabawie „Marsz i podskoki”, gdzie zadaniem dziecka jest dopasowanie ruchu do charakteru muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=DpV8hLcwB_s

Teraz czas na sport, ale na początku w teorii. Proponuję, aby dzieci rozwiązały kilka zagadek słownych. Pomoc mogą stanowić kolorowanki przedstawiające różne dyscypliny sportu. Po rozwiązaniu zagadek zapytajmy dziecko: Jaką dyscyplinę sportu chciałoby uprawiać? Dlaczego uprawianie sportu jest ważne? Oczywiście zachęcam do pokolorowania obrazków.


Skoki, biegi, gimnastyka
wspólną nazwę mają.
Jakie je wszystkie razem
ludzie nazywają? (sporty)

Zachwycamy się gdy skacze,
pływa lub boksuje.
Spróbuj zgadnąć kto na co dzień,
sportem się zajmuje. (sportowiec)

Zawód bardzo popularny,
marzy o nim każdy chłopak.
Lecz, niektórzy tylko mogą
całe życie piłkę kopać.(piłkarz)

Zawodnicy na głowy,
czepki zakładają.
Rękami i nogami
w wodzie poruszają. (pływanie)

Skaczą, lecą! Co ich niesie
w ten przestwór niebieski?
Zamiast skrzydeł u nóg mają
przypięte dwie deski. (skoki narciarskie)

Piruety wykonuje
po tafli lodowiska,
i wcale się nie lęka
że tafla bardzo śliska. (łyżwiarz)

 

http://www.sportowahistoria.pl/img/inne/kolor_pilkanozna.jpg

http://www.sportowahistoria.pl/img/inne/kolor_skoki.png

http://www.sportowahistoria.pl/img/inne/kolor_plywanie.jpg

http://www.sportowahistoria.pl/img/inne/kolor_lyzwy.png

Na koniec dnia proponuję bajkę edukacyjną pt. „Sport to zdrowie”

https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 13 (01.04.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiaj Prima Aprilis, więc może, pomimo wszystko, warto wyjaśnić dzieciom co to za zwyczaj i zainspirować je do wesołej zabawy, bo uśmiech jest dobry na wszystko.

W dniu dzisiejszym bliżej zajmiemy się higieną, bo nie ulega wątpliwości, że jest ona bardzo ważna dla zdrowia. Na początek warto zadać dziecku pytanie „Co to jest higiena osobista?” i sprowokować je do kilkuzdaniowej wypowiedzi zadając pytania pomocnicze. Spodziewam się ciekawych wypowiedzi.

Teraz bardzo lubiane przez dzieci ćwiczenie mięśni brzucha czyli „Jazda na rowerze”. Dzieci leżą na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi nad podłogę. Naśladują jazdę na rowerze. Jadą w normalnym tempie, potem powoli (pod górkę) i szybko (z górki).

A teraz przyszedł czas na ponadczasowe przeboje z mojego dzieciństwa, czyli piosenki dziecięcego zespołu Fasolki pt. „Mydło lubi zabawę” i „Szczotka, pasta”.

https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M

https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI

Pierwszym zadaniem dla dzieci jest wysłuchanie piosenek połączone z dowolną improwizacją taneczną lub ilustrowaniem słów piosenek ruchem. Kształcimy przez to słuch muzyczny oraz poczucie rytmu. Później wysłuchajmy piosenek po kolei i zadajmy dzieciom pytania:
1. W co zamienia się mydło?
2. Co można zrobić z mydła?
3. Co jest potrzebne do mycia zębów?
4. Dlaczego mycie zębów jest ważne?

Na koniec można się pobawić w puszczanie baniek mydlanych.

Po tych taneczno- muzycznych działaniach uczyńmy z dziecka eksperta, który zaprezentuje rodzinie „Jak prawidłowo umyć ręce”.

Ręce już są czyste, to żeby takie pozostały jak najdłużej pobawmy się w zabawę ruchową z elementami podskoku „Małe i duże piłeczki”. Dzieci podskakują w miejscu, najpierw jak małe piłeczki, później jak duże.

Na koniec dnia proponuję fragment słuchowiska wg. J. Mroczka pt. „Bajki pytajki, czyli zabawne opowiadania z pobliskiej grządki”. Rozwijamy tutaj umiejętność skupiania uwagi przez dłuższy czas oraz odpowiadania na pytania.

https://www.youtube.com/watch?v=8eNxzwX4TOc

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 12 (31.03.2020r.)

Szanowni Państwo!

Na początek proponuję ćwiczenie rozwijające precyzję i sprawność manualną palców, bo sprawne dłonie z pewnością przydadzą się w kuchni. „Sznurujemy”- to zabawa polegająca na przekładaniu sznurowadeł przez dziurki. Czasami też dzieci posiadają w domu zabawki manipulacyjne typu „Wyszywanki bez igły”, które można tutaj wykorzystać.

Po tej stacjonarnej zabawie warto się trochę poruszać, a jednocześnie udoskonalić umiejętność utrzymywania równowagi. W zabawie pt. „Przynieś śniadanie” dziecko będzie kelnerem w restauracji, wyposażonym w małą tacę z daniem (np. ciastko- klocek), a mama lub tata klientem. Dziecko niesie tacę w jednej ręce uważając, aby „danie” nie spadło. Oczywiście klient jest wymagający i zamawia kilka razy.

Głównym zadaniem na dziś jest formowanie różnych kształtów z dowolnej masy plastycznej (plastelina, modelina, ciastolina, masa solna) pod hasłem „Nasze śniadanie”. Rozwijamy w ten sposób sprawność manualną, pomysłowość i inicjatywę, a poprzez rozmowy i sugestie kształtujemy prawidłowe nawyki żywieniowe. Nie zapominajmy, że to musi być zdrowe śniadanie. Można przypomnieć dziecku, że danie powinno być estetycznie podane, a może trzeba coś pokroić (wyposażamy małego kucharza w bezpieczny plastikowy nożyk). Na koniec, jeśli będzie trzeba,  przypominamy dziecku o uporządkowaniu miejsca pracy i umyciu rąk. Zobaczmy jak swoje łapki myje nasz ulubiony lisek.

https://www.youtube.com/watch?v=4zeXmv2zPGs

Poniższe filmiki mogą stanowić jedynie inspirację.

https://www.youtube.com/watch?v=CBcOEFj76dk

https://www.youtube.com/watch?v=G0FlKcBBYaM

Z całą pewnością dzieci podczas lepienia używały różnych kolorów plasteliny i wymieniały ich nazwy. Teraz przypomnijmy sobie jak niektóre z tych kolorów nazywamy w j. angielskim. Zabawa przy piosence „I see something blue” polega na wyszukiwaniu w otoczeniu wymienionych w piosence kolorów.

https://supersimple.com/song/i-see-something-blue/

blue - niebieski
yellow – żółty
red – czerwony
purple - fioletowy

Teraz zabawa ruchowa pt. „Skoki zająca”, która z pewnością spodoba się dzieciom, ponieważ wiem, że uwielbiają skakać.  Dziecko naśladuje ruchy zająca, podnosząc ręce do góry z jednoczesnym prostowaniem nóg.

Kolejne zadanie pod hasłem „Gotujemy z mamą i tatą” jest tylko dla chętnych, ponieważ zdaję sobie sprawę jakie to wyzwanie. Mam na myśli przygotowanie dowolnego (prawdziwego) zdrowego dania wspólnie z mama lub tatą np. zdrowa kanapka, sałatka owocowa itp. Dziecko musi mieć przy tym swój znaczący udział, no i nieodzowna jest wspólna degustacja. Jeśli takie przedsięwzięcie się uda, to chętnie zobaczyłabym zdjęcia, a może jakiś przepis…

To był pracowity dzień, więc na koniec możemy się zrelaksować oglądając program edukacyjny pt. „Spotkał katar Katarzynę- pij mleko przedszkolaku”  z serii „Domowe przedszkole”.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,spotkal-katar-katarzyne-pij-mleko-przedszkolaku,34107

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 11 (30.03.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Temat, który mamy zaplanowany do realizacji na ten tydzień dotyczy zdrowia, czyli tej sfery naszego życia, której obecnie poświęcamy dużo uwagi i troski. Kształtowanie u dzieci nawyków i zachowań prozdrowotnych jest bardzo ważne bez względu na okoliczności. Należy to jednak robić przez zabawę i dobry przykład, bez wzbudzania w dziecku niepotrzebnego niepokoju.

Na początek proponuję zapytać dziecko o to „Co należy robić żeby być zdrowym”? Jestem pewna, że w obecnej sytuacji wiedza dzieci na ten temat będzie bardzo szeroka. Doskonalimy również w ten sposób u dziecka umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi na zadany temat.

W związku z tym, że sytuacja zmusza nas do częstszego siedzenia proponuję ćwiczenia wyprostne dla dzieci i rodziców pt. „Marsz wielkoludów”. Chodzimy na palcach, jednocześnie wyciągając ręce do góry i naśladując wielkoluda.

Nie ulega wątpliwości, że sposób odżywiania ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Proponuję zabawę dydaktyczną pt. „Koszyk pełen produktów”, która wzbogaci słownictwo dzieci o pojęcia: produkty zdrowe i produkty niezdrowe oraz uświadomi wpływ odżywiania na zdrowie człowieka.
Potrzebne nam będą: koszyk lub nieprzezroczysta torba, do której chowamy różne produkty (jabłko, banan, jogurt, cukierek, cebula, butelka z piciem, marchewka, lizak, chipsy). Dziecko losuje po kolei produkty, identyfikuje je za pomocą dotyku i określa czy są zdrowe czy nie. Zamiast zabawy sensorycznej możemy podczas tej dyskusji wykorzystać obrazki. Jest to dobry czas na przypomnienie dzieciom o częstym spożywaniu owoców i warzyw, które zawierają witaminy wzmacniające naszą odporność. Mam nadzieję, że przedszkolaki będą same pamiętały o konieczności umycia rąk przed jedzeniem oraz oczywiście o umyciu owoców i warzyw. Wiem, że z jedzeniem owoców jest u dzieci bardzo dobrze, ale z tymi warzywami, to już nie tak do końca…

Po rozmowie proponuję zabawę „Zmień kierunek marszu”. Dziecko maszeruje np. w rytm bębenka lub tamburyna, a na umówiony sygnał zmienia kierunek marszu (jak w wojsku)

Żeby słowa zamienić w czyny i nie pozostać gołosłownym w kwestii spożywania warzyw proponuję wspólnie z dzieckiem założenie domowej hodowli szczypiorku. Tutaj pomoc mamy lub taty jest nieodzowna. A może taki samodzielnie wyhodowany szczypiorek, będzie lepiej smakował.

Po tej pracy mali ogrodnicy muszą trochę odpocząć  np. słuchając bajki muzycznej pt. „O Tadku- Niejadku, Babci i Dziadku”.

https://www.youtube.com/watch?v=klMhH2-rnGE

Zanim szczypiorek wyrośnie trzeba będzie trochę poczekać, ale już teraz dziecko może pokolorować obrazek przedstawiający cebulę ze szczypiorkiem, ze zwróceniem uwagi na użycie odpowiednich kolorów. Karta pracy z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 2, strona 27.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz2_zima_06_www.pdf

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 10 (27.03.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dziś podsumowujemy temat pod hasłem „Zabawy tu i tam”. Na początek proponuję, aby porozmawiać ze swoim dzieckiem o tym, jak to było, „Kiedy mama i tata byli dziećmi”, jakie wtedy były zabawki i zabawy. To też dobry moment na wspólne oglądanie zdjęć.

Zachęcam również do wykonania karty pracy rozwijającej spostrzegawczość.

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/znajdz-roznice-kolorowanka-26/

Teraz może jakaś wesoła zabawa np. „Raz, dwa, trzy- Baba Jaga patrzy”, którą opisywałam wczoraj.

Piątek, to w przedszkolu dzień matematyki. Proponuję zabawę dydaktyczną pt. „Ułóż to co ja”, poprzez którą dziecko nabywa umiejętność wyodrębniania i rozpoznawania kształtów (figur geometrycznych) i układania prostych ciągów logicznych.
Do zabawy będą potrzebne klocki w kształcie figur geometrycznych, mozaika geometryczna lub figury wycięte z kolorowego papieru (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) - po kilka sztuk. Rodzic układa jakiś rytm z figur np. koło – prostokąt – koło – prostokąt. Zadaniem dziecka jest kontynuowanie ciągu logicznego  z nazwaniem figur geometrycznych. Proponujemy dziecku kilka różnych rytmów, zachęcamy również, aby dziecko tworzyło je samo. Na koniec przedszkolaki mogą ułożyć dowolny obrazek z figur geometrycznych.

Po takim wysiłku umysłowym warto się trochę poruszać, ale również przypomnieć pojęcia z j. angielskiego „Head, shoulders, knees & toes”.

https://supersimple.com/song/head-shoulders-knees-toes-speeding-up/

Ponieważ dzieci uwielbiają coś odkrywać, z pewnością spodoba im się „Zabawa w sekrety”. Przydatna będzie dobrze znana dziecku książeczka np. z obrazkami zwierząt. Rodzic częściowo zasłania wybrany obrazek i zadaje dziecku pytanie: Co to takiego?. Dziecko wyraźnie wymawia nazwę tego co znajduje się na obrazku.

Poruszamy dziś tematykę figur geometrycznych, to do poczytania podczas odpoczynku proponuję wiersz W. Chotomskiej pt. „Kołowa wyspa” .

https://cms-files.superszkolna.pl/sites/592/cms/szablony/21263/pliki/tworcza_aktywnosc_dziecka.pdf

 Można również spróbować narysować razem z dzieckiem rysunek inspirowany słowami wiersza.

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 9 (26.03.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dzisiejszy dzień rozpocznijmy w towarzystwie bohaterów ulubionych bajek. Proponuję pokolorowanie wybranego obrazka ze zwróceniem uwagi na utrzymywanie się w obrębie konturu. 

https://www.e-kolorowanki.eu/auta/kolorowanka-z-zygzakiem-mcqueenem/
https://www.e-kolorowanki.eu/swinka-peppa/kolorowanka-swinka-peppa-10/
https://www.e-kolorowanki.eu/hello-kitty/hello-kitty-kolorowanka-30/
https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-psi-patrol/kolorowanka-chase/

Zachęcam do rozwiązania z dziećmi dostępnych pod kolorowankami  quizów. Ja bym się od razu poddała, ale one z pewnością sobie poradzą. Dzieci uwielbiają jak ja nie wiem, a one wiedzą.

Czas na trochę ruchu. Rodzice zapewne pamiętają z dzieciństwa zabawę „Raz, dwa, trzy- Baba Jaga patrzy!”, która uczy dziecko przestrzegania ustalonych zasad. Rodzic, który na początku będzie odgrywał rolę Baby Jagi, stoi tyłem do dziecka, a dziecko stoi w pewnej odległości. Rodzic mówi „Raz, dwa, trzy- Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dziecko szybko biegnie w stronę rodzica. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Jeśli dziecko nie zdoła się zatrzymać w bezruchu wraca na start. Jeśli dotknie Baby Jagi - wygrywa. Potem może być zamiana. Baba Jaga może być ucharakteryzowana.

Główne zagadnienie dzisiejszego dnia jest dość poważne. Proponuję, aby porozmawiać z dzieckiem na temat „Czy wygląd jest najważniejszy?”. Celem tej rozmowy jest nauka tolerancji i akceptacji dla każdego rodzaju odmienności. Zachęcam do przeczytania  „Bajki o słoniku Bartusiu i jego krótszej nóżce”. Nartowskiej.

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-o-sloniku

Po wysłuchaniu bajki zadajcie Państwo dzieciom pytania:
1. Dlaczego Bartuś był wyjątkowym słonikiem?
2. Z jakiego powodu Bartuś bał się iść do przedszkola?
3. Dlaczego koledzy nie chcieli się bawić z Bartusiem?
4. O czym opowiedział Bartuś innym zwierzętom w przedszkolu?
5. Czy Bartuś zaprzyjaźnił się ze zwierzętami w przedszkolu?
6. Z kim lubimy się bawić, z kimś, kto wygląda tak samo jak my, czy z osobą, która lubi takie same zabawki, zabawy?

Jak już dzieci będą zmęczone proponuję zabawę wyciszającą pt. „Usypianie zabawki”. Dziecku będzie potrzebny kawałek materiału (woal, tiul) lub mała kołderka oraz ulubiony miś lub lalka, którą dziecko kołysze słuchając muzyki relaksacyjnej.
https://www.youtube.com/watch?v=MQp61xvFo8c

Po odpoczynku przyda się trochę ruchu- proponuję zabawę ruchową przy muzyce „Na ziemi zostaje”.
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Życzę udanej zabawy! Joanna Michalak

 

DZIEŃ 8 (25.03.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dziś na początek proponuję zabawę sensoryczną, rozwijającą zmysł dotyku pt. „Co ukryło się w worku?”. Potrzebne będą: woreczek z materiału np. taki na kapcie, ewentualnie pudło z otworem na rękę lub torba, przedmioty dobrze znane dziecku np. zabawki lub przedmioty codziennego użytku. Dziecko z zasłoniętymi oczami losuje przedmiot z worka i tylko za pomocą dotyku go identyfikuje oraz głośno wypowiada jego nazwę. Za każdy odgadnięty przedmiot należą się oklaski lub inna nagroda.

Po tej emocjonującej, choć raczej stacjonarnej zabawie warto się trochę poruszać i powtórzyć proponowaną wczoraj zabawę ruchową doskonalącą umiejętność utrzymywania równowagi pt. „Po drabinie”. Dziś może już dzieci same ułożą na podłodze wzór drabiny np. z pasków papieru. Zadaniem dzieci jest sprawne przejście po kolejnych szczebelkach drabiny. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

Głównym zadaniem na dziś są zabawy rozwijające podstawowe zdolności muzyczne: śpiew, słuch, poczucie rytmu. Pierwsza zabawa, w którą rodzice z pewnością bawili się całkiem niedawno, czyli jak sami byli dziećmi to „Dwóm tańczyć się zachciało”. Polega ona na rytmicznym poruszaniu się dziecka z rodzicem i ilustrowaniu ruchem słów piosenki.

Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało
fari fari fara.

Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z tobą
fari fari fara.

Poszukam więc innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego,
fari, fari, fara.

https://www.youtube.com/watch?v=HIijqLfvVRU

Druga zabawa, to „Nie chcę cię znać”. Polega ona również na ilustrowaniu słów piosenki ruchem oraz na kołysaniu się w rytm muzyki i przytulaniu dziecka. Jest to również dobra okazja do kształtowania umiejętności rozróżniania stron ciała (prawa ręka, lewa ręka).

Nie chcę cię, nie chcę cię, nie chcę cię znać,
Chodź do mnie, chodź do mnie rączkę mi daj,

Prawą mi daj, lewą mi daj,
I już się na mnie nie gniewaj,
Prawą mi daj, lewą mi daj,
I już się na mnie nie gniewaj.

https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

Po tych tańcach trzeba trochę odpocząć. Można przy tej okazji posłuchać bajki np. „Złotowłosa i trzy misie”

http://audio-bajki.pl/bajki-klasyczne/item/137-zlotowlosa-i-trzy-misie

Kiedy dzieci zechcą się jeszcze trochę pobawić, to można zaproponować im popularną zabawę wyrabiająca szybką reakcję pt. „Papier, kamień, nożyce”. Wersja uproszczona polega na tym, że rodzic pokazuje dziecku gest „papier”, a następnie „nożyce” i wyjaśnia, że wygrały nożyce, bo one tną, niszczą papier, następnie rodzic pokazuje dziecku gest „kamień” oraz „nożyce” i wyjaśnia, że wygrał kamień, który tępi, niszczy nożyce. Utrwalamy gesty i powoli do zabawy włączamy dziecko. Jeśli natomiast nasze przedszkolaki będą miały jeszcze dużo energii, to proponuję znaną wszystkim „Ciuciubabkę”, ale z przestrzeganiem ustalonych zasad np. zabawa odbywa się tylko w obrębie niewielkiego dywanu.

Życzę udanej zabawy!

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 7 (24.03.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Na początek proponuję zabawę rozwijającą koordynację wzrokowo - ruchową pt. „Łowimy ryby”. Potrzebne będą: plastikowe nakrętki (takie, jakie przynosicie do przedszkola), łyżka stołowa oraz miska z wodą. Zabawa polega na tym, aby dzieci, posługując się łyżką, złapały unoszące się na wodzie nakrętki i wyjęły je z wody. Można tutaj wprowadzić element współzawodnictwa: dziecko- rodzic. Z pewnością zabawa wywoła uśmiech na twarzy.

Kiedy już wszystkie ryby będą wyłowione można zabawić się w zabawę ruchową z elementami równowagi pt. „Po drabinie”. Tutaj przydałaby się papierowa taśma malarska, z której naklejamy na podłodze wzór drabinki. Zadaniem dzieci jest sprawne przejście po kolejnych szczebelkach drabiny (ćwiczenie powtarzamy kilka razy).

Głównym zadaniem na dziś jest zabawa plastyczna pt. „Paski i paseczki”, podczas której dzieci będą rozwijały umiejętność łączenia ze sobą różnych materiałów za pomocą kleju oraz nabywały umiejętność prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami oraz pokonywania trudności. Tutaj pomoc rodzica jest nieodzowna, bo oprócz czuwania nad bezpieczeństwem należy jeszcze zwracać uwagę na prawidłowe trzymanie nożyczek.
Potrzebne materiały to: kolorowa bibuła, patyczki od szaszłyków z usuniętą ostrą końcówką, klej, nożyczki. Zadaniem dzieci będzie cięcie pasków z bibuły lub korzystanie z pasków przygotowanych przez rodzica i doklejanie ich do patyczka. Praca, która powstanie może być doskonałym rekwizytem dla małych wróżek i czarodziejów (podczas dowolnych aktywności w przedszkolu „czarowanie” było nieodzownym elementem wielu zabaw).

Alternatywą może być dowolna improwizacja taneczna z wykorzystaniem kolorowych różdżek przy piosence pt. „Tęcza- cza, cza, cza”.

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

Pojęcia z j. angielskiego możemy również utrwalić podczas aktywności ruchowej.

https://supersimple.com/song/head-shoulders-knees-toes-speeding-up/

Nie zapominajcie Państwo, że dzieci muszą mieć również czas na zabawę dowolną, a jak już będą trochę zmęczone, to może to dobry moment, aby trochę poczytać. Proponuję kontynuację podjętej wczoraj tematyki wdrażania dzieci do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu- bajka M. Madej pt. „Gdzie jest Tysio?’

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-sprzatanie-balagan/

Życzymy udanej zabawy!

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 6 (23.03.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Nadszedł kolejny tydzień, a my nadal musimy jakoś sobie radzić z tą trudną sytuacją.
Temat zaplanowany na ten tydzień dotyczy różnorodnych zabaw, a zatem będzie to również dobra okazja do tego, aby Państwo przypomnieli sobie kilka zabaw ze swojego dzieciństwa.

Podczas zajęć z j. angielskiego planowaliśmy utrwalać umiejętność nazywania części ciała poprzez zabawę ruchową przy piosence „Head, shoulders, knees  & toes”. Może to być świetna forma gimnastyki dla całej rodziny, zwłaszcza jak piosenka będzie przyspieszała. Poproście Państwo swoje dzieci, aby podczas słuchania piosenki wskazywały i w miarę możliwości powtarzały:
head- głowę, shoulders- ramiona, knees- kolana, toes- palce u nóg, eyes- oczy, ears- uszy, mouth- usta, nose- nos.  Zachęcam również do skorzystania z innych materiałów zamieszczonych na tej stronie.

https://supersimple.com/song/head-shoulders-knees-toes-learn-it/

https://supersimple.com/song/head-shoulders-knees-toes-speeding-up/

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.
Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.
And eyes and ears and mouth and nose.
Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.

A wracając do tematu głównego, to na początek warto zapytać dzieci „Po co jest zabawa?” (spodziewałabym się ciekawych odpowiedzi i żałuję, że ich nie usłyszę).

Ważne jest również kształtowanie u dzieci umiejętności poszanowania zabawek oraz utrzymywania ładu i porządku wokół siebie- tu zazwyczaj z teorią bywa lepiej niż z praktyką. Przeczytajcie Państwo dzieciom opowiadanie pt. „Gdzie jest miś?”

Wczoraj Zosia była bardzo zmęczona i szybko poszła spać, ale dzisiaj, to już inna sprawa. Wraca Zosia z przedszkola i chce pokazać rodzicom jak się dzisiaj bawiła z Julką. Zosia i Julka miały misie. I opiekowały się nimi. Karmiły, śpiewał im kołysanki, wyprowadzały na spacer. Więc teraz Zosia potrzebuje swojego misia. Gdzie on jest? Na półce nie siedzi, pudełko z zabawkami jest puste… Może wśród tych rozsypanych klocków? Też nie ma. Sprawdza Zosia w szufladzie z kredkami. A tam jakieś puzzle wysypane z pudełka. Nie ma ani kredek, ani tym bardziej misia. Zosia ma kłopot i chce jej się płakać. Mamo, tato czy nie widzieliście mojego kochanego misia? Gdzie jest mój miś? Rodzice popatrzyli na siebie. Zosiu, a gdzie zostawiłaś misia, gdy ostatnio bawiłaś się nim? Wrzuciłaś go do piaskownicy. Leżał smutny i brudny. Zapomniany. Postanowiliśmy go pocieszyć. Miś ma naprawione oderwane uszko. Jest wykąpany. Ma nową kokardkę. Ale nie wiemy czy zechce wrócić do dziewczynki, która często zapomina o nim i go nie szanuje. Ojej, to wy wiecie, gdzie on jest?! Bardzo głośno cieszy się Zosia. Misiu, misiu kochany, misiaczku, przepraszam cię. Obiecuję, że będę o ciebie dbała tak jak o misia w przedszkolu. I w ogóle zrobię porządek z tymi zabawkami, żeby ci było przyjemnie w moim pokoju.

Drodzy Rodzice, zapytajcie dzieci:
1. Kogo szukała Zosia?
2. Dlaczego nie mogła znaleźć misia?
3. Jaki był miś?
4. Co obiecała Zosia?

Poproście Państwo swoje dzieci, aby zaśpiewały Wam poznaną w przedszkolu piosenkę ilustrowaną ruchem pt. „Pewien bardzo mały miś”.
Nie zapominajmy też o ruchu. Może nasze przedszkolaki  zechcą wziąć przykład z bohaterów programu Domowe przedszkole

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,ruch-to-zdrowie,53495

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

DZIEŃ 5 (20.03.2020r.)

Szanowni Państwo!

Dziś podsumowujemy temat o wiośnie. Na koniec pobawmy się trochę matematycznie.
Zabawa pod hasłem „Ptaki wracają do gniazd”. Potrzebne będą 3 koła wycięte z papieru, które będą symbolizowały ptasie gniazda (w domu to mogą być 3 talerzyki papierowe), liczmany, którymi będą emblematy ptaków (3 kukułki, 3 bociany, 3 wróbelki)- do wydrukowania i wycięcia z załącznika Ptaki - liczmany.pdf

Należy to wszystko rozłożyć przed dzieckiem.
Poproście Państwo dzieci, aby:
1. Policzyły koła.
2. Porównały czego jest więcej kół, czy ptaków.
3. Umieściły ptaki w swoich gniazdach (jedno gniazdo bocianie, drugie wróbelków, a trzecie kukułcze).
4. Porównały czy ptaków w gniazdach jest tyle samo (najpierw bez przeliczania, a potem z przeliczaniem).
Dalej można trochę zadanie utrudnić zmieniając liczbę ptaków w gniazdach.

Dobrym pomysłem na podsumowanie tego tygodnia będzie wykonanie karty pracy na stronie 5

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

 oraz obejrzenie programu edukacyjnego proponowanego przez Domowe przedszkole.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,marzanka-zimy-kolezanka,38487

Jeśli naszym przedszkolakom będzie się nudziło w weekend, to można im jeszcze zaproponować
do wykonania kilka podsumowujących kart pracy.

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna1-2.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna2-1.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna3-1.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna5.jpg
http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna6.jpg

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 4 (19.03.2020r.)


Drodzy Rodzice!
Dziś planowaliśmy zapoznać się z Marzanną i jednocześnie z ludowym obrzędem pożegnania zimy i powitania wiosny. Mieliśmy również wspólnie stworzyć wspomnianą kukłę.
Przeczytajcie Państwo dzieciom krótkie opowiadanie E. Kalinowskiej pt. „Marzanna”.


Marzanna, to kukła która była symbolem zimy. Dawno temu robiono ją ze słomy, ubierano w białą, a w późniejszych czasach w kolorową suknię, przyozdabiano wstążkami, koralikami i kwiatami. Dzieci chodziły z kukłą po wsi od domu do domu. Wieczorem młodzież w pochodzie wynosiła Marzannę ze wsi nad wodę. Tam wrzucano ją do wody, co miało symbolizować koniec zimy i początek wiosny.


Po przeczytaniu tekstu warto pokazać dzieciom Marzannę na obrazku Marzanna.pdf  i porozmawiać z nimi o tym jak ona wygląda i z czego jest zrobiona.
W przedszkolu z pewnością uczylibyśmy się na pamięć tradycyjnego wiersza, który recytowalibyśmy podczas spaceru z Marzanną.

„MARZANNA”

Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Zrób miejsce wiośnie,
Uciekaj gdzie pieprz rośnie.


Marzanno, Marzanno
Ty zimowa panno
Pięknie cię żegnamy,
Bo wiosnę witamy.


Wielkim osiągnięciem byłoby wykonanie takiej Marzanny, ale tutaj bez pomocy mamy lub taty się nie obędzie. Wskazana jest przede wszystkim własna kreatywność, a załączony filmik może stanowić jedynie inspirację.
https://www.youtube.com/watch?v=GqxpGHmEu14


Alternatywą może być pokolorowanie obrazka, a wiem, że dzieci bardzo lubią jak mogą użyć wszystkich dostępnych kolorów.
http://www.pierwszaklasa.edu.pl/2014/03/marzanna-do-kolorowania-html/

Joanna Michalak

 

DZIEŃ 3 (18.03.2020r.)


Szanowni Państwo!
Dziś mieliśmy zamiar pobawić się muzycznie oraz wykonać kilka ćwiczeń ortofonicznych na podstawie wiersza. Na szczęście, jeśli tylko dzieci zechcą, można to wykonać w domu. Przeczytajcie dzieciom wiersz D. Kossakowskiej pt. „Wiosenny koncert”

„Wiosenny Koncert” - D. Kossakowska


Wiosenka się zbudziła
porządek wnet zrobiła
i wszystkie swe zwierzęta
na koncert zaprosiła.


Wciąż trele słychać wszędzie,
wiosenny koncert będzie.
Kukułka już przygrywa,
swym ku, ku wszystkich wzywa.

Kum, kum jej odpowiada,
to żaba stara gada.
Ćwir, ćwir wróbelek śpiewa,
wygania wszystkich z drzewa.

Wnet muszka przyleciała,
bzy, bzy nam wyszeptała.
Kle, kle pan bocian powie:
- budowę mam na głowie.

Bąk gruby też tu jest.
Jak mówi? Może wiesz?
Bzum, bzum, bzum, bzum,
ja lubię robić szum.

I koncert ciągle trwa,
bo zawsze ktoś coś ma.
Ku, ku, kle, kle lub bzyk,
ćwir, ćwir, kum, kum,
do wody myk.

Zapytajcie swoje dzieci (pewnie po jednokrotnym przeczytaniu wiersza nie da się uzyskać wyczerpującej odpowiedzi):
Kto zaprosił zwierzęta na koncert?
Jakie zwierzęta zaprosiła wiosna na koncert?

Poproście, aby dzieci same przypomniały Wam jakie dźwięki wydają zwierzęta występujące w wierszu. Mogą to zrobić normalnym głosem, szeptem, bardzo głośno, głosem wesołym, smutnym, zdziwionym, przestraszonym… Wiem, że lubią się tak bawić, bo w przedszkolu bawimy się w zabawę o tajemniczej nazwie „Pli, ple, pla, plo, plu”. Taka zabawa, to również gimnastyka buzi i języka.
Kukułki, ku – ku,
Żaby, kum – kum,
Wróble, ćwir – ćwir,
Muchy, bzy – bzy,
Bociany, kle –kle,
Bąki, bzym – bzum.

Z pewnością Państwa dzieci będą również potrafiły naśladować te zwierzęta ruchowo, a jeśli zechcą po tym wszystkim usiąść przy stoliku, to warto podsunąć im kartę pracy z pakietu trzylatka „Zabawy z porami roku” część 3, strona 4. Swoja drogą, jestem ciekawa jakiego koloru nogi i dziób będzie miał bocian na tej karcie.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf


Dzieci na pewno mają w domu mnóstwo książek o zwierzętach. Może znajda się w nich bohaterowie wiersza… , a w razie problemów może pomóc Internet.
Chciałabym jeszcze zaproponować Państwu coś do poczytania dzieciom np. przed snem. Autorkami tych tekstów są bardzo zaangażowane panie działające w stowarzyszeniu „Latające Babcie”.
http://latajacebabcie1.blogspot.com/p/ula.html

Joanna Michalak

Dzień 2 (17.03.2020r.)

Drodzy Rodzice!

Dziś możecie zaproponować swoim dzieciom wykonanie pracy plastycznej pt. "Bazie".
W przedszkolu tuż przed "przerwą" oglądaliśmy bazie w wazonie (naturalne i sztuczne). Dzieci zapoznały się również z nazwą "wierzbowe kotki". A może przy tej okazji zaśpiewają Wam dobrze im znaną piosenkę pt. "Kotek puszek".

Do wykonania pracy będą potrzebne: kartka (może być formatu A4 i najlepiej nie biała), brązowy lub czarny mazak, biała lub szara plastelina. Zadaniem dzieci będzie lepienie małych kulek z plasteliny i przyklejanie ich do narysowanych przez Państwa mazakiem gałązek. Rozwijamy w ten sposób sprawność manualną, precyzję i cierpliwość u dzieci.

Po przerwie na zabawę można jeszcze zaproponować dzieciom wykonanie krótkiej karty pracy na stronie 2.
https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Propozycja dodatkowa, możliwa do zrealizowania przed snem :) , to wysłuchanie bajki A. Galicy pt." Chomik szuka wiosny".
http://www.nasze-bajki.pl 

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska

 

Dzień 1 (16.03.2020r.)

Szanowni Rodzice!

Na ten tydzień mieliśmy zaplanowaną do realizacji tematykę związana ze zbliżającą się wiosną.

Podczas zajęć z j. angielskiego planowane było również osłuchanie dzieci ze słownictwem związanym z wiosną (flower - kwiat, butterfly - motyl, baby bird - ptaszek, egg - jajko). Warto do tego wykorzystać dostępne w Internecie lub narysowane przez Państwa obrazki. Można również z wykorzystaniem tych obrazków pobawić się z dziećmi w zabawę "What is missing?" czyli "Czego brakuje?", która rozwija spostrzegawczość, pamięć i utrwala słownictwo.

Poproście dzieci, aby zaśpiewały Wam na początek piosenkę "Wszyscy są, witam was" ilustrowana ruchem. Przeczytajcie dzieciom wiersz A. Surowiec pt. "Nadchodzi wiosna".

"Nadchodzi wiosna" - A. Surowiec

Nadchodzi wiosna
zielona, radosna,
do życia budzi
przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa 
pąkami kwiatów, 
w oddali słychać
wesoły śpiew ptaków.

Słońcem maluje 
tęczę na niebie,
by świat rozjaśnić 
właśnie dla ciebie.

Porozmawiajcie z dziećmi na temat wiersza, zadając im pytania np.:
1. Jaka jest wiosna?
2. Co budzi do życia?
3. Co pojawia się na drzewach?
4. Co słychać w oddali?
5. Co pojawia się na niebie?

Zaproponujcie dzieciom, aby z waszą pomocą narysowały tęczę. Zachęcajcie je do wypowiadania się na temat: "Po czym poznajemy, że przychodzi wiosna?"

Jeśli maja Państwo możliwość drukowania, to poproście dzieci o wykonanie karty pracy z pakietu trzylatka "Zabawy z porami roku" część 3, strona 1.

https://podrecznikarnia.pl/images/3-latki/pliki/3-latek_cz3_wiosna_06_www.pdf

Drodzy Państwo, zapytajcie swoich dzieci czy pamiętają zabawę paluszkową "Pączek, listek, kwiatek" (może zechcą Was nauczyć).

Joanna Michalak, Joanna Ryszkowska