Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Terapia logopedyczna

Drodzy Rodzice Przedszkolaków!

Obniżona sprawność motoryczna narządów artykulacyjnych w połączeniu z przedłużającym się, tzw. niedojrzałym sposobem połykania, stanowi jedną z przyczyn odpowiedzialnych za występowanie wad wymowy u Dzieci.

Zdarza się, że powodem jest nieprawidłowa budowa anatomiczna: zgryzu, warg, podniebienia, języka, nosa lub występujące stany zapalne (nieżyt nosa i zatok, powiększone migdałki, przerośnięty adenoid, obrzęk trąbki słuchowej), alergie, jak również wady słuchu.

Czasem problemy z nabywaniem umiejętności komunikacyjnych wynikają z nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

Bywa, że oddziaływania naprawcze wymagają współpracy wielu specjalistów, a sam proces terapeutyczny okazuje się długotrwały.

Z uwagi na fakt, że Dzieci od najmłodszych lat wykazują naturalną skłonność do obserwowania zjawisk, warto organizować zabawy słuchowe uwrażliwiające na odgłosy środowiska oraz wykorzystywać ćwiczenia ortofoniczne polegające na naśladowaniu dźwięków otoczenia.

Bogaceniu słownika biernego i czynnego służy również wspólne przeglądanie z Dzieckiem książeczek, nazywanie obiektów przedstawionych na ilustracjach oraz zachęcanie do formułowania pytań i wypowiedzi dotyczących obrazków i nawiązujących do treści. Wspaniale sprawdzą się tutaj tzw. zabawy paluszkowe, proste i zabawne rymowanki, wierszyki lub lubiane przez Pociechy wesołe masażyki.

Warto zadbać o kształtowanie u Dziecka umiejętności tworzenia pojęć nadrzędnych (np. owoce) i podrzędnych (jabłko, guszka, śliwka) oraz stymulowanie myślenia logicznego (przyczynowo-skutkowego). Pomocne okażą się tutaj działania polegające na segregowaniu obrazków wedle ustalonego kryterium (np. ze względu na cechę lub zastosowanie przedmiotu), układanie rytmów, wyszukiwanie różnic i podobieństw, układanie sekwencji oraz historyjek obrazkowych.

Nieodzowny w kształtowaniu prawidłowego rozwoju mowy pozostaje również systematyczny trening narządów mowy.

Skuteczności terapeutycznych oddziaływań sprzyja systematyczne (najlepiej codzienne) wykonywanie krótkich (trwających od kilku do kilkunastu minut) ćwiczeń logopedycznych. Konieczne jest dostosowanie czasu trwania aktywności i liczby powtórzeń ćwiczeń do indywidualnych możliwości psycho-fizycznych Dziecka.

Oczywiście „wyzwaniem” dla Dorosłego pozostaje odnalezienie sposobu na zachęcenie Pociechy do podjęcia „trudu”, wyjaśnienie i zademonstrowanie prawidłowego sposobu realizacji „zadania” (zgodnie z zamieszczonym instruktażem) oraz nagrodzenie podjętego wysiłku pochwałą. Początkowo (jeśli istnieje taka potrzeba), zaleca się korzystanie z lustra, aby Dziecko miało szansę za pomocą wzroku skontrolować właściwe położenie narządów mowy.

Katarzyna Palla (k.palla@pm204.elodz.edu.pl)