31.03.2020 - Wtorek
- Wypisz samogłoski i spółgłoski z podanych wyrazów:
Drukujemy/zapisujemy wyrazy, wycinamy i pokazujemy dziecku po jednym wyrazie. Dziecko wypowiada (5-6l.), zapisuje (6l.) najpierw samogłoski, a następnie spółgłoski, które składają się na dany wyraz.
- Wysłuchiwanie głosek. Jaką głoskę słyszysz:
a) na początku – w nagłosie:
Ala, Ola, Ula, Ela, osa, ule, ekran, auto, sowa, rak, buda, sok, fajka, cena, zebra, rok, guma, waga, tort, mak, łania, buty, nora, kasa.
b) w środku – w śródgłosie:
noc, koc, kot, tak, las, osa, żuk, dom, nos, pół, byk, sok, bar, rok, bat, bób, bór, bok, bis, bus, tuż, tik, mak, sos, łan, pas, dym, Jan.
c) na końcu – w wygłosie:
las, kwiat, dom, ziemniak, sok, chrzan, len, burak, lok, pomidor, pole, osa, drewno, sala, rzeka, lato, słońce, koce, lalka, kosze, domy.
- Zgadnij jaki to wyraz: Rodzic wypowiada słowo sylabami, dziecko odgaduje o jakie słowo chodzi:
a) metoda sylabowa:
bu-ty, ka-wa, za-ku-py, sza-fa, dra-bi-na, sa-ła-ta, ło-pa-ta, ka-na-pa, pa-ra-sol, ja-go-da, ry-ba, sa-mo-lot, mu-cha.
b) metoda głoskowa:
d-o-m, d-y-m, o-k-o, s-o-k, l-o-k, l-o-d-y, b-u-t-y, w-o-d-a, w-a-g-a, s-a-ł-a-t-a, b-a-l-o-n, b-u-r-a-k, m-a-k. - Z jakich liter składa się dany wyraz, jakie litery napiszesz w wyrazach: Tu również najlepiej wydrukować/zapisać każdy wyraz i położyć przed dzieckiem. Rodzic czyta wyraz, dziecko nazywa każdą literę w wyrazie i zapisuje ją na kartce. Następnie możemy poprosić, aby dziecko napisało wszystkie wyrazy.