29.03.2021 r. - Poniedziałek
Drodzy Rodzice, kochane przedszkolaki wielkimi krokami zbliżają się do nas Święta Wielkanocne i z nimi będą związane nasze aktywności w tym tygodniu. W poniedziałek zaczynamy od świątecznych porządków! Zapraszam do zabawy :-)
1. Zestaw zabaw ruchowych ze ściereczkami.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Na dywanie rozłożone są ściereczki. Dziecko biega między nimi, starając się nie nadepnąć na nie. Na mocne uderzenie w bębenek, lub klaśnięcie zatrzymuje się i próbuje sięgnąć najbliżej położonej ściereczki (nogi pozostają przyklejone do podłogi). Jeśli się uda, unosi ją wysoko.
- Ćwiczenie mięśni nóg. Dziecko wybiera jedną ściereczkę i rozkłada ją, po czym przeskakuje przez nią obunóż.
- Ćwiczenie stóp. Ćwiczenia na boso. Siedząc na dywanie chwytamy ściereczkę palcami stóp i podajemy osobie siedzącej z boku - powtarzamy kilka razy.
- Ćwiczenie mięśni brzucha. Dziecko leży na brzuchu i trzyma w dłoniach ściereczki. Następnie unosi je jak najwyżej, po czym wraca na chwilę do pozycji wyjściowej.
- Ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko maszeruje ze ściereczką. Na mocne uderzenie w bębenek zatrzymuje się w lekkim rozkroku i wykonuje skłon do przodu - ściereczka dotyka podłogi, kolana proste i wyprost - ściereczka wysoko nad głową obie ręce w górze, proste łokcie.
- Ćwiczenie relaksacyjne. Kładziemy się na dywanie, a ściereczki układamy na brzuchu, oddychamy głęboko (wdech nosem, wydech ustami) i obserwujemy jak ściereczka unosi się i opada na brzuszku.
2. Mówimy szeptem - zabawa słowna.
Rodzic wypowiada zdania, a dziecko powtarza je szeptem.
Pisanki to malowane jajka.
Kurczątka wykluwają się z jajek.
Króliczek wielkanocny jest zrobiony z czekolady.
W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.
Pytamy jakich świąt dotyczą te zdania? Możemy sprawdzić w kalendarzu ile dni pozostało do Wielkanocy i policzyć je na palcach. Wspólnie z dzieckiem wyjaśniamy znaczenie poszczególnych zdań i niezrozumiałych słów.
3.Robimy porządki - rozmowa inspirowana treścią wiersza.
Robimy porządki
(Natalia Łasocha)
Wymieciemy wszystkie kurze,
te na dole i na górze. B koliste ruchy dłońmi, najpierw blisko podłogi, a następnie nad głową;
Rozwiesimy całe pranie, C skłony, jakbyśmy chcieli coś podnieść z podłogi
żeby wietrzyk powiał na nie. C po czym wyciągamy ręce przed siebie;
Wymyjemy w oknach szyby,
tak dokładnie – nie na niby! D otwartymi dłońmi zataczamy coraz większe koła w powietrzu;
Ułożymy na regale
książki, puzzle, auta, lale. E podskakujemy cztery razy w miejscu;
I podłogę pościeramy,
choć już sił prawie nie mamy. F poruszamy się po pokoju na czworakach;
A gdy wszystko będzie lśnić,
nie będziemy robić nic. G układamy się na dywanie, z rękami założonymi pod głową.
Po wysłuchaniu wiersza możemy zadać przykładowe pytania:
Jakie czynności wykonujemy podczas sprzątania?
Kto sprząta w waszych domach?
W jaki sposób pomagasz/możesz pomóc, aby w domu był porządek?
Dlaczego warto sprzątać w swoim otoczeniu?
4. Potrafimy sprzątać - zabawa naśladowcza.
Ponownie, powoli czytamy wiersz Robimy porządki i wykonujemy określone ruchy. Maluchy je naśladują.
5. Wszyscy sprzątają - zabawa językowa.
Prezentujemy obrazki z postaciami rodziny. Dziecko zastanawia się, jakie czynności wykonuje każda z nich, zwracając uwagę na to, co trzyma w rękach. Rodzice trzylatków układają zdanie do każdego obrazka (np.: dziadek odkurza dywan), a zadaniem dziecka jest wskazać odpowiedni obrazek i naśladować określoną czynność.
Rodzice czterolatków również wypowiadają proste zdania dotyczące obrazków, ale dodatkowo układają tyle klocków ile słów słychać w zdaniu. Np.: Dziadek odkurza - układamy klocki i ponownie wypowiadamy zdanie dotykając kolejno klocków. Po chwili wypowiadamy następne zdanie (np. Babcia myje okna) i powtarzamy czynności opisane powyżej. Przy kolejnych zdaniach zachęcamy dziecko, aby to ono ułożyło klocki, powtórzyło zdanie wskazując kolejne klocki.
Dla chętnych dzieci proponuję karty pracy:
3,4 latki - Dbamy o porządek. Co służy do sprzątania?
3 latki - Położenie przedmiotów.
4 latki - Położenie przedmiotów.
Karolina Magnuska
Język angielski
W tym tygodniu naszym tematem jest oczywiście Wielkanoc – Easter
Zapoznamy się z nazwamiwybranych symboli wielkanocnych. Przypatrzmy się obrazkom i powtórzmy nazwy.
Chick – kurczątko, pisklę
Easter egg – pisanka
Lamb – owieczka
Basket – koszyk
Easter Bunny – zajączek wielkanocny
Catkin – bazie
Teraz z małą pomocą Rodziców zapraszam do wykonania karty pracy .
Na koniec zachęcam do pokolorowania pięknej pisanki i jednocześnie utrwalenia kolorów.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Życzę dobrej zabawy!
Joanna Michalak