29.03.2021 - Poniedziałek
Witajcie przedszkolaki.
Zbliżają się święta Wielkanocne więc zapraszamy was zatem do wielkanocnych spotkań.
„Hello” – zabawa muzyczno - ruchowa. Powitanie, wytwarzanie pozytywnej atmosfery dnia.
„Wielkanoc” –wysłuchanie wiersza aut. B. Formy. Odpowiadanie na stawiane pytania. Omówienie przygotowań do świąt wielkanocnych: porządkowanie domu, wypieki, gotowanie, przygotowanie święconki i świątecznych potraw, dekorowanie stołu wielkanocnego, wspólne spędzanie świątecznego czasu z rodziną.
Czas na zabawę ruchową!
Skorzystaj z proponowanej zabawy rytmicznej. Odtwórz poniższe nagrania, wysłuchaj instruktażu i postaraj się dokładnie wykonać ćwiczenia.
„Wiosenna gimnastyka” – zabawa muzyczno - ruchowa.
(zabawy zaczerpnięte z Akademii Nauczyciela)
A teraz zapraszamy do zabaw badawczych z wykorzystaniem jajka.
„Co się kryje w jajku?” – wykonajcie wspólnie z rodzicami kilka doświadczeń.
1. Rodzice zalewają jajko wrzącą wodą. Co się stanie z jajkiem? – tutaj potrzebna będzie cierpliwość, należy odstawić zalane wrzątkiem jajko na kilkanaście minut.
2. Ustawiamy 3 słoiki z wodą, pojemniki z solą i cukrem.
a. Czy jajko w wodzie się unosi? Dziecko wkłada jajko do wody.
b. Co się dzieje z jajkiem w osolonej lub posłodzonej wodzie?
Dziecko wsypuje do jednego słoika sól, a do drugiego cukier (miesza dokładnie aby się wszystko rozpuściło) i sprawdza, w którym słoiku jajko utrzymuje się na powierzchni.
3. Jak można sprawdzić, które jajko jest surowe, a które gotowane bez rozbijania skorupki?
Dziecko toczy i kręci nimi. Typuje surowe i gotowane jajko. Rodzic rozbija jajka i potwierdza przypuszczenia dziecka.
4. Popatrzcie co, jajko ma środku. Dziecko poznaje budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, skorupkę, porównuje.
5. Na koniec dziecko obiera ze skorupki jajko zalane wrzątkiem i porównuje z surowym i gotowanym.
Analiza i synteza słuchowa słowa podstawowego – jajko.
Wybrzmiewanie sylab i głosek.
Dzieci:
- dzielą słowo jajko na sylaby, określają z ilu sylab się składa.
- dzielą słowo jajko na głoski.
- przeliczają z ilu głosek się składa.
- określają położenie głoski j w słowie (na początku słowa oraz w środku).
- wyszukiwanie na ilustracji przedmiotów, których nazwy zawierają głoskę „j”. Dzieci oglądają ilustrację i wymieniają nazwy zawierające głoskę j: jogurt jagodowy, jajka, Julek,
- podają słowa z głoską j w:
nagłosie (czyli na początku słowa);
śródgłosie (w środku sowa);
wygłosie (na końcu słowa)
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „jajko”.
Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego „jajko”.
Dzieci:
- układają wyraz z liter drukowanych, następnie pisanych (załącznik alfabet wysłany na maila podczas ostatniej pracy zdalnej)
- układają schemat wyrazu z białych kartoników – jeden kartonik pod jedną literą, przeliczają kartoniki, określają z ilu liter składa się wyraz;
- układają schemat wyrazu z kolorowych cegiełek – niebieska to spółgłoska, czerwona samogłoska, określają z ilu spółgłosek a ilu samogłosek składa się wyraz Polska.
Cegiełki – kartoniki w kształcie prostokąta wytnijcie z białego, niebieskiego i czerwonego kartonu.
Pokaz litery małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…
A teraz spróbujcie sami lub z rodzicami, rodzeństwem ułożyć literę J z własnego ciała.
Zabawa graficzna – litera „j”,’J’- demonstracja pisowni litery (załącznik litery)– pomocne będą czerwone strzałki.
Zachęcamy do wykonania stron 72-75 w kartach pracy 3.
Wysłuchajcie „Historii wielkanocnego zajączka”
A teraz wykonajcie wielkanocną pisankę. Narysujcie jajko, wytnijcie, rodzice pomogą wyciąć również środek. Obklejamy pisankę bibułą lub kolorowym sznurkiem. Ozdabiamy. Powodzenia.
Na zakończenie dla chętnych „Wielkanocna matematyka”. Dwie wersje – wybierzcie którą zrobicie.
Monika Garbarczyk, Monika Grzelak
Język angielski
Podczas dzisiejszych zajęć dowiemy się jak w j. angielskim nazywają się dobrze dzieciom znane symbole Wielkanocy.
Easter– Święta wielkanocne
Easter breakfast– Wielkanocne śniadanie
Easter basket– Wielkanocny koszyk
Easter lamb– Wielkanocny baranek
Palm Sudany – niedziela palmowa
Easter cake- Wielkanocne ciasto
chick– pisklę
Easter eggs– Wielkanocne jajka ( pianki)
Easter bunny– Wielkanocny zajączek
Posłuchajmy prawidłowej wymowy.
Teraz zamieniamy się w małe zajączki i utrwalamy przeliczanie w zakresie 10 oraz nazwy czynności. Zapraszam do zabawy ruchowej przy piosence pt. „10 bunnies counting song”.
Teraz z pewnością z małą pomocą Rodziców uda się wykonać kartę pracy i dopasować nazwy do odpowiednich obrazków.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika.
Życzę udanej zabawy!
Joanna Michalak