29.03.2021 - Poniedziałek
Witam Rodziców i Dzieci,
Już tylko kilka dni dzieli nas od Świąt Wielkanocnych, dlatego aktywności, które będę Wam proponować w tym tygodniu będą związane właśnie z nimi.
Zaczynamy!
„Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej.
Dziecko na plecach rodzica wykonuje masażyk do tekstu rymowanki.
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki
„Czy pamiętasz” – rozmowa.
Rodzic jeszcze raz czyta rymowankę, a dziecko mówi jakie wzorki były na pisankach.
„Niedługo Wielkanoc” – zabawy i ćwiczenia poranne.
Przebieg:
„Zmień kierunek” – dziecko maszeruje po obwodzie koła, na sygnał gwizdka (klaśnięcie) zmienia kierunek marszu.
„Gdzie jest kura?” – rodzic trzyma w dłoni emblemat kury. Dziecko – kurczak porusza się swobodnie obserwując, gdzie jest rodzic. Gdy zobaczy kurę podniesioną do góry – podbiega do rodzica.„Zbieraj jajka” – na dywanie leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza się w sposób zaproponowany przez rodzica (na palcach, unosząc kolana wysoko, szybko, podskakując), na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek (zabawę powtarzamy 3-4razy).
„Chora nóżka” – Dziecko biega przy dźwiękach tamburyna, na hasło „chora nóżka”, porusza się podskokami na jednej nodze.
„Wielkanocne tradycje” – rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia, mająca na celu wzbogacanie wiedzy na temat tradycji związanych z Wielkanocą oraz doskonaląca umiejętność wypowiadania się na określony temat.
Przebieg:
„Wielkanoc” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Rozmowa w oparciu o wiersz, ilustracje i własne doświadczenia.
- W jaki sposób ludzie przygotowują się do Wielkanocy?
- Jakie potrawy stoją na wielkanocnym stole?
- Czym ludzie dekorują stół wielkanocny?
- Jaką uroczystość obchodzą tydzień przed Wielkanocą?
- Z czego wykonana jest palma wielkanocna?
- Co to jest Śmigus – dyngus?
„Pisanki, kraszanki…”.
Dziecko ogląda jajka wykonane różnymi technikami. Rodzic wyjaśnia w jaki sposób można je wykonać.
Pisanki – na skorupce jajka roztopionym woskiem pszczelim rysuje się różne wzory. Wykonuje się to szpileczką umieszczoną w patyku. Następnie zanurza się jajka w barwniku. W miejscu, gdzie jest wosk farba nie pomaluje skorupki. po wyjęciu jajka z farby, usuwa się wosk.
Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze z barwnikiem uzyskanym ze składników naturalnych (np. łupiny cebuli) lub sztucznym.
Drapanki – na zabarwionym jajku wydrapuje się wzory ostrym narzędziem – szpilką, nożem.
Wycinanki, nalepianki – jajka ozdabia się wzorami wyciętymi z papieru.
„Wielkanocna pisanka” – utrwalenie wiadomości.
Członkowie rodziny siedząc na dywanie podają sobie pisankę z rąk do rąk. Osoba trzymająca pisankę mówi słowo związane z Wielkanocą.
"J jak jajko" - prezentacja litery w wyrazie na podstawie wyrazu jajko.
Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego "jajko":
- wybrzmiewanie sylab jaj-ko (5l), głosek j-a-j-k-o (6-l);
- wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem (5,6l);
- wypowiadanie kolejnych głosek słowa jajko (6l);
- liczenie głosek w słowie jajko (5,6l);
- podawanie wyrazów zawierających głoską "j" w nagłosie (jajko, jagoda, jaskinia, jemioła), śródgłosie (kajak, pająk, zając) i wygłosie (klej, tramwaj, pokój);
- określenie rodzaju głoski "j" (spółgłoska) (6l).
Prezentacja litery "J,j" małej i wielkiej, drukowanej i pisanej - omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina.
A teraz spróbujcie sami lub z rodzicami, rodzeństwem ułożyć literę "j" z własnego ciała.
Zabawa graficzna – litera „j”, "J"- demonstracja pisowni litery – pomocne będą czerwone strzałki.
„Kura i kurczęta” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Przy dźwiękach tamburyna dziecko – kurczak poruszają się swobodnie, na hasło „szukamy kury” – wykonuje siad skrzyżny blisko rodzica.
„Wiemy jak ubrać się” – warto wykorzystać słoneczną pogodę i wybrać się na spacer. Podczas szykowania się do wyjścia z domu należy dziecku zwrócić uwagę na konieczności dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych.
„Siejemy owies” – zakładanie hodowli owsa.
Rodzic podaje etapy pracy:
- nasypanie ziemi do doniczki;
- wysiew owsa;
- przysypanie owsa ziemią;
- ustawienie w nasłonecznionym miejscu;
- odlanie ziaren.
Dzieci samodzielnie sieje owies.
Prowadźcie codzienną obserwację waszej hodowli owsa, możecie ją zilustrować.
„Uwaga jajko” – zawody.
Dziecko i rodzic to dwie drużyny. Ich zadaniem jest przejście po wyznaczonym torze bez upuszczenia drewnianego jajka z łyżki.
Zadania dla chętnych:
„Kolorowe jajka” – ozdabianie jajek cekinami - doskonalenie sprawności manualnej.
Dziecko słucha wiersza "Pisanki", swobodnie wypowiada się na temat sposobów ozdabiania jajek, a następnie samodzielnie wykonuje pracę plastyczną.
Styropianowe jajko dziecko ozdabia różnokolorowymi cekinami. Cekiny umieszcza na jajku za pomocą szpilek.
Czekam na zdjęcia Waszych prac :)
Karty pracy: dzieci 5-letnie, dzieci 6-letnie.
Miłego dnia
Iwona Jedlińska
Język angielski
Podczas dzisiejszych zajęć poznajemy nowe słówka związane z Wielkanocą:
Wielkanoc – Easter
koszyk wielkanocny – Easter basket
pisanka – easter egg
pisklę – chick
kaczątko – duckling
zajączek wielkanocny - Easter bunny
baranek wielkanocny – easter lamb
bazie – catkins
żonkil/narcyz – daffodil
Jeśli słówka już są powtórzone, to zapraszam do zabawy ruchowej przy piosence pt. „Hop little bunnies”.
Teraz dzieci, z małą pomocą Rodziców, a 6-l może nawet samodzielnie, wykonają kartę pracy.
Na koniec jeszcze pokolorujmy piękną pisankę i utrwalmy kolory
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika.
Życzę dobrej zabawy!
Joanna Michalak