28.04.2020 - Wtorek
Dziś proponuję przedszkolakom zabawy usprawniające orientację przestrzenną w oparciu o ćwiczenia graficzne.
1. Pingwin - zabawa ruchowa ze śpiewem.
Dziecko wspólnie z rodzicem śpiewa i interpretuje ruchem piosenkę https://www.youtube.com/watch?v=PdHfeBJB-10
2. Wykonywanie ruchów częściami ciała zgodnie z poleceniem:
Podnieś lewą rękę, pokaż prawą rękę, podnieś lewą nogą, unieś prawą nogę, dotknij lewą ręką prawego ucha, dotknij lewą ręką lewej nogi, itp.
3. Śledzenie przedmiotu i określanie jego położenia.
Rodzic pokazuje kartkę papieru. Dziecko wskazuje górę kartki, dół kartki, stronę lewą i stronę prawą. Następnie przesuwa ją, a dziecko określa kierunek przesunięcia.
4. Rysowanie pod dyktando.
Rodzic zapowiada zagadki rysunkowe. Aby je rozwiązać należy uważnie słuchać poleceń i dokładnie rysować. Zaczynamy rysować od kropki ( rodzic może wskazać miejsce najdogodniejsze do rozpoczęcia rysunku). Przykładamy ołówek do kropki i zgodnie z poleceniem ile kratek i w którą stronę – ciągniemy kreskę. Nie odrywamy ołówka od papieru, bo koniec jednej linii jest początkiem następnej.
Schematy:
„Klucz”
Kod: 5 kratek w prawo, 4 kratki w dół, 2 w lewo, 5 w dół, 1 w prawo,
1 w dół, 1 w lewo, 1 w dół, 2 w prawo, 1 w dół, 3 w lewo, 8 w górę,
2 w lewo, 4 w górę.
„Statek”
Kod: 3 kratki w prawo, 1 w górę, 1 w prawo, 1 w dół, 1 w prawo,
2 w górę, 1 w prawo, 2 w dół, 1 w prawo, 3 w górę, 2 w prawo,
3 w dół, 2 w prawo, 1 w górę, 2 w prawo, 1 w dół, 3 w prawo,
3 w dół, 14 w lewo, połącz ten punkt z kropką początkową.
„Samochód”
Kod: 6 kratek w prawo, 2 w dół, 5 w prawo, 2 w dół, 3 w lewo,
1 w dół, 2 w lewo, 1 w górę, 6 w lewo, 1 w dół, 2 w lewo, 1 w górę,
2 w lewo, 2 w górę, 4 w prawo, 2 w górę.
5. Określanie źródła dźwięku.
Dziecko siada na dywanie z zawiązanymi oczami apaszką. Rodzic ustawia w dowolnym miejscu pokoju budzik, ok. 2 metry od dziecka. Na znak wszyscy są cicho i nasłuchują tykania zegarka. Dziecko odgaduje czy zegar jest za nim, przed nim, z lewej strony, z prawej strony, pokazuje kierunek, skąd słyszy dźwięk. Jeśli nie uda mu się odgadnąć, rodzic daje drugą szansę poprzez uruchomienie w budziku sygnału ciągłego.
Dla chętnych zadania w kartach pracy.
Jestem ciekawa jak dzieci radzą sobie z zadaniami, chętnie zobaczyłabym efekty. Drodzy rodzice może podzielicie się ze mną zdjęciami wykonanych prac J (oczywiście na maila).
Pozdrawiam.