26.03.2021 - Piątek
Dzień dobry.
Kończymy kolejny tydzień pracy zdalnej. Ciekawa jestem jak wychodziło Wam wykonywanie kolejnych proponowanych zadań i zabaw. Jeśli chcecie pochwalić się efektami waszej pracy, czekam na maile ze zdjęciami i skanami.
„Kwiaty na łące” – zabawa plastyczna.
Dziecko na kartkach odbija palce maczane w farbie plakatowej tworząc różnokolorowe kwiaty.
„Co zobaczyła mrówka?” – zabawa słowna.
Dziecko kończy zdania np:. Mrówka zobaczyła na łące…, Żaba na łące usłyszała..., Pszczoła na łące poczuła...
„Wesoła łąka” – zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 22.03.2021r.).
„Krasnal Teodor” – historyjka obrazkowa.
Dziecko słucha opowiadania Doroty Kossakowskiej czytanego przez rodzica lub nagrania.
Krasnal Teodor mieszkał w pięknym lesie. Miał swój dom w starym dębie. Dąb był też domem rodziny wiewiórek. Mieszkały w starej dziupli i często odwiedzały Teodora.
Krasnal miał wielu przyjaciół. Zając Ryszard opowiadał mu o swoich wyprawach na pobliskie pola kapusty. Dzik Franciszek zasięgał informacji, gdzie są najdorodniejsze żołędzie, bo przecież Teodor znał las najlepiej. Mieszkał w nim od dawna i wiedział o nim wszystko. Obok dębu często przebiegały sarny. Ale one nigdy nie miały czasu, aby dłużej porozmawiać z krasnalem. Ciągle szukały miejsc z soczystą trawą, albo urządzały biegi z przeszkodami.
Pewnego razu Teodor postanowił zwiedzić cały las. Wybrał się na południe i po długiej wędrówce dotarł do miejsca, którego wcześniej nie znał. Jego oczom ukazał się piękny widok.
Trawy w różnych odcieniach zieleni, a wśród nich różnokolorowe kwiaty: rumianki, stokrotki, maki, niezapominajki mieszały się z koniczyną i mniszkami lekarskimi. Czegoś takiego krasnal jeszcze nie widział. Znał swój piękny las, ale to co zobaczył było czymś niesamowitym. Postanowił z bliska zobaczyć kolorowy dywan. w pewnym momencie spostrzegł sadzawkę, a obok niej kamień, na którym siedziała żaba.
- Widzę ciebie po raz pierwszy – odezwała się żaba.
- Jestem Teodor – odpowiedział krasnal.
- A ja jestem Zuzanna – przedstawiła się żaba Co cię do nas sprowadza? – zapytała Zuzanna.
- Mieszkam w lesie – odpowiedział Teodor. I nie wiedziałem, że obok lasu jest coś tak pięknego.
- To nasza łąka, tutaj mieszkamy – wyjaśniła Zuzanna.
- To oprócz ciebie ktoś tu jeszcze mieszka? – zdziwił się krasnal.
- Tak – odpowiedziała żaba. Przedstawię ci moich przyjaciół.
I już po chwili Teodor poznał motyla, biedronkę, pszczołę. Zobaczył też kreta, ślimaka i kogoś z kim żaby nie przyjaźnią się – bociana.
- Nie lubimy bocianów – powiedziała żaba, ale miło popatrzeć jak krążą nad naszą łąką. Nie robią nic złego, czasem tylko budzą moje dzieci swoim głośnym klekotaniem.
- Łąka, to bardzo ładne miejsce – powiedział Teodor. Muszę opowiedzieć o nim swoim przyjaciołom.
- Myślę Teodorze – powiedziała Zuzanna, że twoi przyjaciele znają łąkę. Czasami odwiedzają nas. Tutaj odpoczywają lub zjadają pyszną trawę…
Rozmowa w oparciu o wysłuchane opowiadanie.
- Gdzie mieszka krasnal Teodor?
- W jakim drzewie krasnal miał swój dom?
- Kto jeszcze mieszkał w starym dębie?
- Jakich przyjaciół miał krasnal Teodor?
- O czym opowiadał Teodorowi zając Ryszard?
- O co pytał Teodora dzik Franciszek?
- Czego szukały sarny?
- Do jakiego miejsca dotarł Teodor?
- Jak wyglądała łąka?
- Kogo Teodor spotkał nad sadzawką?
- Kto oprócz żaby Zuzanny mieszkał na łące?
- Komu Teodor chciał opowiedzieć o łące?
- Czego krasnal dowiedział się od żaby Zuzanny?
- Jak myślisz, jakie zwierzęta odwiedzały łąkę?
Próby samodzielnego opowiadania historyjki przez dzieci.
Dziecko w oparciu o historyjkę obrazkową opowiada historię krasnala Teodora.
„Żabki i bocian” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Dziecko – żabka skacze po łące. Gdy usłyszy hasło „bocian” – ucieka do stawu – wyznaczonego miejsca w pokoju.
„Sprawne stopy” – ćwiczenia gimnastyczne kształtujące koordynację ruchową i równowagę.
Część wstępna: Zabawa ożywiająca:
Dziecko biega po pomieszczeniu, na hasło podane przez rodzica przyjmuje określoną postawę i zastyga w miejscu. Hasła podawane przez rodzica:
- drzewo – dzieci zatrzymują się w rozkroku z ramionami w górze,
- literka T – postawa o nogach złączonych ramiona w bok,
- most – pozycja na czworakach z wyprostowanymi nogami,
- literka i – dzieci w postawie o nogach złączonych ramiona w górze,
Część główna:
Próba zdjęcia skarpet stopami.
Ćwiczenia równoważne w postawie stojącej ćwiczenia powtarzamy po 3 razy:
- ręce w górę, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w górę, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lek-ko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, w prawą stopę chwytamy skarpetkę unosimy nogę w przód, podskakujemy 3 razy na lewej nodze, zmiana nogi ćwiczącej, Skarpetka leży przed stopami.
- pozycja rozkrok ramiona w bok, ruch: na 1 – podskokiem przejście do pozycji o nogach złączonych i ramiona w dół, na 2 – podskokiem przejście do rozkroku i ramiona w bok, - pozycja wykrok prawą nogą w przód, ramiona w bok,
- ruch: na 1 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli lewa noga w przód ramiona pozostają bez zmian, na 2 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli prawa noga w przód ramiona pozostają bez zmian,
- podskokiem obrót wokół własnej osi o 180 stopni, obracamy się raz przez prawe ramię raz przez lewe ramię.
Dziecko zakłada skarpety i buty. Dziecko staje z rodzicem w parze, trzymając się za ręce wykonuje ćwiczenia:
- wykonuje przysiad cały czas trzymając się za ręce,
- stojąc na jednej nodze drugą podnosi w tył, tułów lekko pochyla do przodu, zmiana nogi.
Część końcowa: Ćwiczenie oddechowe:
Dziecko siedzi na podłodze w siadzie skrzyżnym z ramionami w górze - zamienia się w drzewa. Rodzic (rodzeństwo) stojąc zamienia się w wiatr, przemieszcza się dookoła drzew i dmucha. Dziecko „drzewo” naśladuje ruchy drzewa podczas wiejącego wiatru. Wiatr może wiać z jednej strony, z różnym natężeniem.
Po 1 minucie zmiana ról.
"Kwiaty" - karta pracy.
„Biedronki na liściach” – zabawa matematyczna.
Rodzic rozkłada na stole duże liście, na każdym liściu zapisuje działanie matematyczne. Dziecko dokonuje obliczeń i umieszczają na liściach odpowiednią ilość biedronek.
"Biedronka" - praca plastyczna w formie przestrzennej.
Dziecko wykonuje biedronkę według zamieszczonego wzoru. Dziecko z czerwonego papieru wycina koło (ok 10cm średnicy) i paski (1cm szerokości), końcówki pasków zagina na wysokości 1-2cm od brzegu i na krzyż nakleja na koło. Do wykonanej formy dokleja wycięte z czarnego papieru małe kółka, buzię (półokrąg) i czułki.
Iwona Jedlińska