25.03.2020 - Środa
Dzisiaj proponuję zabawy grafomotoryczne, czyli najprościej rzecz ujmując umiejętność rysowania i pisania.
Podczas nauki pisania, czynności związanych z poprawnością grafomotoryczną należy zwrócić szczególną uwagę, na:
- siłę nacisku na kartkę narzędzia pisarskiego. Napięcie mięśniowe dłoni może być osłabione. Wówczas litery stają się mało czytelne, bo prawie niewidoczne. Wzmożone napięcie to np. tak silny nacisk narzędzia pisarskiego na kartkę papieru, że aż robi się dziura lub pismo przepija na następnej kartce;
- prawidłowy sposób trzymania narzędzia pisarskiego bez względu na to czy dziecko jest praworęczne, czy lewo. Tu również pomocne stają się ołówki, kredki o kształcie trójkątnym, lub specjalne nakładki na przybory służące do pisania;
- zachowanie kierunku pisma od lewej strony kartki do prawej, można narysować dla podpowiedzi strzałkę, w którą stronę pismo powinno iść, jak również pilnowanie trzymania się przez dziecko liniatury.
- pisanie nie w pospiechu, lecz spokojnie i powoli.
Ćwicząc z dzieckiem w domu grafomotorykę, można korzystać z poniższych instrukcji do ćwiczeń:
- dokończ rysowanie szlaczków i liter, prowadź ołówek po wykropkowanych liniach,
- połącz przedmioty znajdujące się po jednej stronie kartki z ich cieniami po drugiej stronie kartki,
- sprawdź czy mały kotek trafi do swojej mamusi – podążaj palcem po krętej linii wyrysowanej na kartce,
- dokończ rysowanie wzorów na wazonie, samochodzie, dzbanku, filiżance, itd.,
- myszka chce wyjść z tego zagmatwanego labiryntu wprost do swojej norki – pomóż znaleźć jej drogę,
- dokończ rysowanie sylwetki krasnoludków i pokoloruj je ładnie,
- przyjrzyj się uważnie dwóm ilustracją, a potem dorysuj brakujące elementy,
- patrząc się na wzór, pokoloruj pióra pawia i skrzydła ważki, tak aby wyglądały identycznie,
- pokoloruj dokładnie obrazek, tak, aby był bardzo kolorowy, następnie potnij go wzdłuż narysowanych na obrazku linii, potem wymieszaj otrzymane elementy dokładnie i ułóż obrazek od początku, jak puzzle.
Zapraszam do zabawy!