24.03.2021 r. - Środa
Drodzy Rodzice, w poniedziałek dzieci poznały, niektóre zwierzęta często spotykane w Polsce. Dzisiaj poznamy kolejną grupę zwierząt - zwierzęta egzotyczne.
1. Zabawy ruchowe - korzystamy z propozycji z dnia 22.03.21r.
2. Kto mieszka w lesie, a kto na sawannie lub w dżungli? - zabawa dydaktyczna.
Przygotowujemy obrazki zwierząt - drukujemy i wycinamy, rozkładamy je przed dzieckiem i prosimy, aby nazwało te zwierzęta, które zna. Wspólnie uzupełniamy brakujące nazwy. Czy dziecko wie, które zwierzęta mieszkają w polskich lasach, a które na afrykańskiej sawannie? Segregujemy obrazki: przygotowujemy dwie pętle (np. ze sznurka) lub dwa plastikowe/papierowe talerzyki oraz obrazki zwierząt. Zadaniem dziecka będzie posegregować obrazki zwierząt wg miejsca ich występowania (na te, które mieszkają w lesie i te, które mieszkają na sawannie). Na koniec przeliczamy obrazki w powstałych zbiorach (3 latki wspólnie z rodzicem, 4 latki samodzielnie) i określamy, których zwierząt jest więcej, a których mniej.
3. Dokończ zdanie - zabawa słowna z elementami rzutu.
Do zabawy potrzebna będzie piłka - rzucamy piłkę do dziecka i mówimy część zdania, dziecko łapie piłkę, kończy rozpoczęte zdanie i odrzuca piłkę do rodzica.
Żyrafa ma długą...(szyję).
Wąż nie ma....( nóg).
Wielbłąd ma jeden lub dwa....(garby).
Zebra jest w biało - czarne.....(pasy).
Słoń ma długą....(trąbę).
4. Liczymy zwierzęta - zabawa matematyczna.
Do zabawy wykorzystamy obrazki oraz pętle z poprzedniej zabawy, dołożymy dodatkowe dwie pętle oraz przygotujemy około 16 klocków, kartoniki z cyframi dla 4 latków i kropkami dla 3 latków. Obrazki zwierząt można zastąpić figurkami zwierząt.
Układamy obok siebie 4 pętle, w każdej z nich rozkładamy obrazki zwierząt (od 1 do 4 - 3 latki, od 1 do 5 - 4 latki). Prosimy dziecko, aby policzyło ile zwierząt znajduje się w poszczególnych pętlach, następnie dziecko zaznacza liczbę elementów za pomocą klocków (buduje z nich wierzę) i ustawia ją przed pętlą, określa gdzie jest najwięcej elementów (tam gdzie najwyższa wieża). Na koniec przyporządkowujemy zbiorom kartonik z odpowiednią cyfrą lub liczbą kropek. Zabawę możemy powtórzyć zmieniając liczbę elementów w poszczególnych pętlach.
5. W ramach odpoczynku zachęcam do wysłuchania bajki pt.: Małpki i straszny krokodyl. Polecam zwłaszcza małym złośnikom, bajka podpowiada jak pozbyć się złości. Po bajce zachęcam do rozmowy z dzieckiem, przykładowe pytania są widoczne pod filmikiem.
6. Propozycje kart pracy dla chętnych dzieci:
3 latki:kolorowanie wg kodu, labirynt.
4 latki:kolorowanie wg kodu, obrazkowe sudoku, rysowanie po śladzie.
Udanej zabawy.
Karolina Magnuska