21.04.2020 - Wtorek
Drodzy rodzice, dziś proponuję kilka ćwiczeń terapii ręki. Celem ćwiczeń będzie przygotowanie obręczy barkowej, zbudowanie stabilizacji centralnej, poprawa propriocepcji- po to, by dzieci poprawnie siedziały przy stolikach - bowiem terapia ręki to nie tylko ćwiczenia motoryki małej i mozolne pisanie szlaczków. Terapia ręki to proces, którego jednym z ostatnich elementów będzie praca przy stoliku z ołówkiem w ręku.
Proponowane ćwiczenia pomogą przygotować nasze przedszkolaki do typowych ćwiczeń grafomotorycznych, a także przygotują ich dłonie do prawidłowego sposobu trzymania narzędzia pisarskiego.
1. Ćwiczenia wstępne: wzmocnienie obręczy barkowej, poprawa stabilizacji, czucia głębokiego.
- czołganie się,
- chód kraba,
- turlanie po podłodze- ręce wyprostowane za głową- w rękach dzieci trzymają woreczki lub piłeczki,
- chód na czworakach- powoli- zwracamy uwagę na naprzemienność ruchów rąk i nóg,
- tragarz - przenoszenie przedmiotów na czworakach- przedmiot na plecach nie może spaść na podłogę,
- odbijanie/uderzanie piłki o podłogę,
- rzucanie piłki - ćw w parach
- taczka w parach,
- obroty rąk - duże ruchy przechodzące w coraz mniejsze- dzieci mają w rękach kolorowe tasiemki. Początkowo ruchy oburącz, następnie ruchy naprzemienne,
- ruchy rąk na boki i do przodu z tasiemkami - ręce wyprostowane - zwracamy uwagę na pracę barków. Początkowo ruchy oburącz, następnie ruchy naprzemienne.
2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej- potrzebnej do przepisywania z tablicy.
- zabawy ze spinaczami do bielizny- przepinanie spinaczy na polecenie rodzica - przypnij czerwony spinacz do prawej nogawki. Odpinanie spinaczy przypiętych do ubrań dzieci i wrzucanie ich do pudełek znajdujących się za nimi,
- chodzenie po równoważniach,
- chodzenia stopa za stopą - do przodu, do tyłu,
- wskakiwanie do kół przodem, bokiem, tyłem,
- kozłowanie piłki,
- odbijanie piłki od ściany i łapanie jej.
3. Ćwiczenia przedramion, nadgarstków.
- ćwiczenia z wykorzystaniem kolorowych tasiemek lub pasków bibuły- kreślenie dużych i małych kółek - nad głową, przed sobą,
- nakręcanie bączków,
- przesypywanie ryżu, kaszy z miski do miski, wybranie z ziarenek kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,
- zamalowywanie dużej powierzchni - rodzic rozwiesza na ścianach arkusze szarego papieru, zadaniem dziecka jest zamalowanie dużej powierzchni, której granice wcześniej zaznaczył rodzic, dziecko maluje dużymi pędzlami lub wałeczkami malarskimi. Istotne, by ruchy były duże, wykonywane od góry do dołu i od lewej do prawej.
- odkręcanie słoików, otwieranie pojemników,
- zabawy z pianką do golenia- dziecko na folii rozłożonej przed nim rozmazuje piankę do golenia, naśladuje ruchy rodzica na przykład rysuje falę, koła, sprężynki całą dłonią- raz prawą, raz lewą ręka.
4. Ćwiczenia ruchów precyzyjnych – przydatne do trzymania narzędzia pisarskiego.
- wyciąganie z ziarenek guzików, kamyczków za pomocą palców,
- wydzieranie pasków papieru,
- zwijanie pasków papieru w kulki, które można wykorzystać do prac plastycznych,
- zabawy w piasku kinetycznym,
- malowanie farbami za pomocą palców,
- nakręcanie małych bączków,
- zabawy z piance do golenia lub piasku- rysowanie wzorów, które prezentuje rodzic,
- wyciągnie, przenoszenie elementów za pomocą różnych szczypców, pęsetek
- rozcieranie plasteliny, inne zabawy z plasteliną, modeliną.
Dla chętnych proponuję uzupełnienie kart pracy dla 5-latków i 6-latków.