20.11.2020 - Piątek
Drodzy rodzice i dzieci!
Dzisiejszy dzień w przedszkolu mieliśmy rozpocząć zabawą „Głuchy telefon”, która rozwija koncentrację uwagi i umiejętność słuchania. Do zabawy potrzebne są przynajmniej 3 osoby – może uda się zaprosić do zabawy rodziców albo rodzeństwo. Uczestnicy zabawy siadają w kole. Jedna osoba wymyśla jakieś słowo i przekazuje je szeptem do ucha osobie obok, ta przekazuje je kolejnej osobie i tak w kółko, aż wróci to słowo do pierwszej osoby. Jeżeli wróciło w niezmienionej formie, kolejna osoba podaje nowe słowo.
Po zabawie czas na trochę ruchu podczas porannych zabaw ruchowych (opis w dniu 16.11.2020r.). Biorąc w nich udział dzieci doskonalą umiejętność szybkiej reakcji na sygnał.
„Domowe sprzęty elektryczne” - zabawy ortofoniczne w oparciu o piosenkę.
- Słuchanie piosenki;
- Rozmowa na temat piosenki:
Określanie tempa i nastroju piosenki.
O jakich sprzętach elektrycznych była mowa w piosence?
Do czego są one wykorzystywane? - Ćwiczenia emisyjne:
Dziecko powtarza za rodzicem fragment melodii piosenki na sylabach: la, la, na, na, ta, ta.
- „Co robią te przedmioty?” zabawa rytmiczna.
Dziecko porusza się po pokoju przy melodii piosenki. Podczas przerwy zatrzymuje się i wyklaskuje z podziałem na sylaby nazwy czynności związanych z urządzeniami z piosenki, których obrazki pokazuje rodzic. Np. telefon: roz-mawia-my; zamrażarka: za-mra--ża; mikser: mi-ksu-je; odkurzacz: od-ku-rza; telewizor: o-glą-da-my; radio: słu-cha-my.
- Śpiewanie piosenki razem z rodzicem.
- Naśladowanie odgłosów występujących w piosence urządzeń. Rodzic pokazuje obrazki - dzieci naśladują wydawane przez urządzenia dźwięki:
odkurzacz – „szuru, szuru, szuru….
radio – la, la, la;
suszarka – łuuu, łuuu, łuuu;
pralka – mmmm, mmmm,
mikser – miks, miks, miks
- Zabawa przy piosence.
„Co to jest prąd elektryczny?” – zabawa dydaktyczna w oparciu o film edukacyjny „Skąd się bierze prąd w gniazdku?”.
- Rozmowa w oparciu o obejrzany film i doświadczenia dzieci:
- Co to jest prąd i gdzie powstaje?
- Do czego wykorzystujemy energię w naszym domu?
- Jak dostaje się prąd do naszego domów? - „Płynie prąd” - zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Na podłodze kładziemy skakanek (może być taśma, długi pasek) to przewód elektryczny. Dziecko jest prądem, który płynie przewodem elektrycznym - idzie stawiając stopa za stopą.
- Rozmowa ukierunkowana pytaniami:
- Kiedy w mieszkaniu nie będzie świecić się światło?
- Jaki może być powód braku prądu?
- Czego nie da się zrobić, gdy nie ma prądu?
- „Płynie prąd- awaria” zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko -zabawka porusza się po dywanie, bo płynie w nich prąd. Na hasło „awaria” dziecko stoi w bez ruchu, bo prądu nie płynie.
- „Nie dotykać! Urządzenie elektryczne” - pokaz znaku ostrzegawczego.
Znak ten jest wszędzie tam, gdzie płynie prąd. Uważaj! Ten znak mówi: „Nie dotykaj - urządzenia elektryczne”. - „Uwaga wysokie napięcie” - wspólnie z dziećmi ustalenie „Zasad bezpiecznego obchodzenia się urządzeniami elektrycznymi”.
„Uwaga prąd” – kolorowanie znaku ostrzegawczego.
„Pożyteczne urządzenia” – zabawa relaksacyjna do wiersza Bożeny Szuchalskiej (masażyk).
„Bajki, które lubimy” – słuchanie bajki czytanej lub opowiadanej przez rodzica. Zachęcamy, aby rodzice zapoznali dzieci ze swoimi ulubionymi bajkami.
W weekend proponujemy obejrzeć Domowe przedszkole „Pstryczek – elektryczek”.
Udanego weekendu i do miłego zobaczenia w poniedziałek!
Małgorzata Grabarczyk i Joanna Michalak