20.11.2020 - Piątek
Dzień dobry, witamy wszystkich, zapraszamy na zajęcia.
Na początek krótka zabawa ruchowa mająca na celu szybkie reagowanie na sygnał. „Zmień kierunek” – dziecko maszeruje po obwodzie koła, na sygnał gwizdka, klaśnięcie zmienia kierunek marszu.
„Co robi Pan listonosz” - zabawa orientacyjno-porządkowa.
- Listonosz wkłada listy do swojej torby - siad na piętach, naśladowanie wkładania listów do torby.
- Listonosz idzie od domu do domu, niesie ludziom listy - marsz po pokoju
- Zatrzymuje się na przejściu. Spogląda w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo - stanie, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Wchodzi do klatki i po schodach idzie do góry - naśladowanie wchodzenia po schodach.
- Dzwoni do drzwi - "drrr, drrr" naśladowanie dźwięku dzwonka.
- Podaje pocztę i schodzi po schodach - naśladowanie schodzenia po schodach.
- Dalej chodzi od domu do domu roznosząc listy, kartki, telegramy - ponowny marsz.
- Bardzo się zmęczył, niósł ciężką torbę, rozbolały go plecy i nogi - w pozycji stojącej wykonywanie skłonów w tył, w przód, na boki.
Zagadka
Na nim adres zapisany
na nim znaczek naklejony.
Gdy wyciągną go ze skrzynki
jedzie w różne świata strony. (list)
„Umiem się przedstawić i znam swój adres” - zabawa dydaktyczna.
Dziecko przedstawia się:
- wymienia swoje imię i nazwisko,
- określa nazwę miasta, w którym mieszka (5,6l.) oraz nazwę ulicy i numer domu (6l.).
„Jak podróżuje list?” – zabawa słowna. Dziecko próbuje wymienić kolejne etapy drogi listu w oparciu o zdobyte wiadomości.
- Piszemy list.
- Piszemy na kopercie kto jest adresatem i nadawcą.
- Przyklejamy znaczek.
- Wrzucamy list do skrzynki pocztowej.
- Listy trafiają na pocztę, gdzie są datowane i sortowane.
- Przewożenie listów do adresatów (samolotem, samochodem, koleją).
- Doręczanie listów adresatowi przez listonosza.
“Sylaby i głoski” - zabawa dydaktyczna. Przygotujcie kredki. Dziecko dzieli na sylaby wyrazy: listonosz (li-sto-nosz), poczta (po-czta), skrzynka (skrzyn-ka). Dziecko liczy z ilu sylab składa się poszczególny wyraz. Następnie układa tyle kredek, ile sylab jest w poszczególnych wyrazach.
Li-sto-nosz – dziecko układa 3 kredki itd.
Jaką głoskę słyszycie na początku wyrazów:
- listonosz - l
- poczta - p
- skrzynka- s
Ile dźwięków tyle kopert” – zabawa słuchowa. Dziecko siedzi na dywanie. Ma przed sobą małe karteczki – koperty. Rodzic wystukuje na kolanach rytm. Zadaniem dziecka jest ułożenie z kartek usłyszanego rytmu.
Piosenka“Chodzi Listonosz” - dzieci słuchają piosenki, następnie opowiadają rodzicom na pytania zamieszczone poniżej.
“Chodzi Listonasz” sł. B. Lewandowska, muz. F. Leszczyńska
Chodzi listonosz tu i tam,
Puka do mieszkań stu.
Ja listonosza dobrze znam
-Dzień dobry- mówię mu.
Ref.: Dzień dobry, Dzień dobry witam Pana!
-Czy niesie Pan w torbie listy dla nas?
Torba jest wypchana aż do dna
I dla nas, i dla nas list Pan ma!
Wysłał marynarz listy dwa,
Listy zza siedmiu mórz!
Już je listonosz w torbie ma,
Dzieciom odnosi już!
Ref.: Dzień dobry, Dzień dobry witam Pana!...
Chodzi listonosz całe dnie,
Drogę ma długą, złą.
Więc gdy u ciebie zjawi się,
Ładnie przywitaj go!
- O kim opowiada piosenka?
- Z ilu zwrotek się składa?
- Jak nazywa się część piosenki, która się powtarza?
Spróbujcie nauczyć się słów piosenki na pamięć. Jeśli Wam się spodobała poproście rodziców, aby włączali Wam ją często. W ten sposób słowa wkrótce będą Wam dobrze znane. A może rodzice pośpiewają wspólnie z Wami.
„Listy malowane” – ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko przy dźwiękach ulubionej muzyki rysuje mazakami na kartce A5 list do rodziców.
Teraz czas na chwilę odpoczynku, zrelaksujcie się podczas słuchania muzyki klasycznej Fryderyka Chopina.
„Jaką wiadomość otrzymałeś?” – zabawa dramowa. Do zabawy potrzebne będą 3 koperty. Dziecko losuje kopertę a w niej umieszczona jest buzia przedstawiająca różne emocje: radość, smutek, zdziwienie. Zadaniem dziecka jest przedstawianie emocji i poinformowanie jaka informacja zawarta w liście mogła takie emocje wywołać.
Np. Dziecko losuje minę wesołą – dostało list z zaproszeniem do koleżanki. Dziecko losuje minę smutną – dostało list z informacją, że kolega jest chory i nie mogą się zobaczyć. Dziecko losuje minę zdziwioną – dostało informację o tym, że koleżanka wygrała wycieczkę do zoo.
„Jedzie pan listonosz” – zabawa rytmizująca. Dziecko wypowiada tekst w zaproponowanym przez rodzica rytmie. Wypowiada go szybko, wolno, głośno, cicho. Następnie rytmizuje rymowankę z jednoczesnym klaskaniem, tupaniem.
Jedzie, jedzie pan listonosz
listy dla nas ma.
Zaraz zobaczymy
Komu listy da.
“Co z tego powstanie?” – zabawa plastyczna. Dzieci otrzymują kartkę z głoską “l”. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie rysunku tak, aby powstał przedmiot rozpoczynający się na głoskę “l”.
Zachęcamy do wykonania karty pracy “Wyszukaj głoskę L,l” - dziecko wyszukuje głoskę L, l i pisze ją po śladzie.
Życzymy miłego weekendu i do zobaczenia w poniedziałek!
Marlena Dratkowicz, Iwona Jedlińska