19.06.2020 - Piątek
Samochody – poranna zabawa ruchowa. Rodzic pokazuje kółko zielone, a dziecko porusza się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki wydawane przez jadące samochody. Gdy zobaczy kółko czerwone – zatrzymuje się.
Czym podróżować – słuchanie opowiadania.
Ola, Karol i Basia chodzą do jednego przedszkola i są przyjaciółmi. Kiedy są w domu często spotykają się, żeby wspólnie się pobawić. Zbliża się lato. Już teraz planują co będą robić na wakacjach. Wspominają też wakacje z ubiegłego roku. Ola cały tydzień spędziła u babci w Kołobrzegu. Miło wspomina zabawy na plaży i zbieranie muszelek. Pamięta też, że bardzo zmęczyła ją podróż. Tata był kierowcą samochodu, a podróż trwała długo. Kilka razy podczas podróży robili przystanki, aby odpocząć. Ola z radością powitała babcię po sześciu godzinach jazdy samochodem. Karol wybrał się do wujka, który mieszka w górach. Wspólnie z rodzicami i bratem podróżowali pociągiem. Pociąg jechał bardzo szybko. Karol podziwiał przez okno piękne widoki. Wygodne siedzenia i dużo miejsca sprawiły, że Karol nie był zmęczony. Podróż minęła szybko i przyjemnie. Basia była z rodzicami w Grecji. Chociaż to daleko, jej podróż trwała najkrócej. Basia podróżowała samolotem, a widoki podziwiała z góry. Tegoroczne wakacje przyjaciele spędzą razem. Ich rodzice też się przyjaźnią i postanowili wspólnie wyjechać na Mazury. Dzieciaki cieszą się, że będą razem odpoczywać. Martwią się tylko tym, czy pogoda dopisze, ba przecież kąpiele w jeziorze w słoneczny dzień są najwspanialsze.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic stawia na dywanie pojazdy – zabawki.
- Gdzie wakacje spędziła Ola? Jak tam dojechała?
- Gdzie wakacje spędził Karol? Jak tam dojechał?
- Gdzie wakacje spędziła Basia? Jak tam dotarła?
Dziecko odpowiada na pytania wskazując odpowiedni pojazd.
Który środek transportu jest najszybszy? – ustalenie przez dziecko. Jakim środkiem transportu chciałbyś podróżować? – wypowiedzi dziecka.
Bilety – zabawa plastyczna. Dziecko rysuje na kartce bilet, wycina go (3l. – z pomocą rodzica) i podpisuje wyrazem bilet (6l.).
Wyruszamy w podróż pociągiem – swobodne wypowiedzi dziecka w oparciu o ilustracje i własne doświadczenia. Dziecko wypowiada się na temat podróży pociągiem: w jaki sposób pociąg porusza się, kto kieruje pociągiem, kto może podróżować pociągiem, jakie zasady obowiązują w czasie jazdy pociągiem. Podczas oglądania ilustracji zwrócenie uwagi na różne rodzaje pociągów oraz zmiany w ich wyglądzie na przestrzeni lat.
Płyniemy po morzu – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, na sygnał: uwaga fale dzieci siada za rodzicem i wykonuje skłony w bok: statek przechyla się na prawą burtę, na lewą burtę.
Dokończ zdanie – zabawa słowna. Dziecko kończy rozpoczęte przez rodzica zdanie:
Samolot leci…(wysoko, szybko, głośno)
Rower jedzie… (powoli, długo)
Samochód jedzie… (szybko, wolno, krótko, długo, daleko, blisko).
Jedzie pociąg z daleka – zabawa ruchowa przy znanej piosence https://www.youtube.com/watch?v=vlQJBSuX0rE
Dziecko wraz z rodzicami ustawione jest jedno za drugim - „w pociąg” przy słowach piosenki poruszają się po mieszkaniu. Przy powtórzeniach zabawy można zmieniać nazwę miejscowości znanej dziecku.
Podróże małe i duże – piosenka https://www.youtube.com/watch?v=bugTfbGPzJ4 zachęcamy do wysłuchania piosenki oraz próby odśpiewania po wcześniejszym omówieniu treści piosenki.
Dla chętnych zadania do wykonania w kartach pracy
Karty pracy 5l., cz. 4, str. 54-55
Karty pracy 6l., cz.4, str. 62-63
Klaudia Ostrowska
Język angielski
https://padlet.com/anka_kwiat/62aniytebals7mf8
Anna Kwiatkowska