18-22.05.2020
Figury – poranna zabawa ruchowa. Dziecko swobodnie się porusza/biega. Na hasło rodzica: figury zatrzymuje się i przyjmuje dowolną pozę.
Instrumenty muzyczne – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
Każdy z nas może usłyszeć różne dźwięki. Mogą to być odgłosy natury: szum wiatru, morza, śpiew ptaków, głosy zwierząt. Mogą to też być odgłosy ulicy: pędzące samochody, motocykle, tramwaje. Czasami słyszymy muzykę w telewizji lub radio. Słyszymy też głosy innych ludzi. Wszystkie te dźwięki to drżenie powietrza. Instrumenty muzyczne działają właśnie na tej zasadzie. Te instrumenty, w których drga naprężona struna, to instrumenty strunowe takie jak: harfa, gitara, skrzypce, wiolonczela. Natomiast te, w których drga wdmuchiwane do rurki powietrze – to instrumenty dęte: flet prosty, flet poprzeczny, klarnet, saksofon, trąbka. Osoby grające na instrumentach muzycznych to muzycy. Muzycy mogą grać w zespołach muzycznych lub w orkiestrze symfonicznej. Koncertów orkiestry symfonicznej możemy słuchać w filharmonii.
Po wysłuchaniu opowiadania zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego
https://www.youtube.com/watch?v=jMTrWCC24mg
Jaki to instrument? – zagadki obrazkowe.
Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne, nazywa je, dzieli ich nazwy na sylaby i głoski. Pod ilustracjami umieszcza kartoniki z nazwami instrumentów.
Co tak pięknie gra? – zagadki słuchowe.
Dziecko słucha dźwięków różnych instrumentów muzycznych https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo i stara się odgadnąć, jaki to instrument.
Instrumenty – zabawa ruchowo-muzyczna.
Dziecko słucha dźwięków instrumentów i wykonuje przy tym odpowiedni ruch.
Przy dźwięku dzwonków https://www.youtube.com/watch?v=y_ZbosjCHgw - dziecko obraca się wokół własnej osi.
Gdy usłyszy bębenek https://www.youtube.com/watch?v=nC12rCRpOwA – tupie nogami o podłogę.
Podczas gry na tamburynie https://www.youtube.com/watch?v=dAKY_sTd-b4 - dziecko podskakuje.
Rytmy – zabawa słuchowa.
Dziecko otrzymuje dwie nakrętki. Uderza nimi o siebie wystukując wymyślony przez siebie rytm. Następnie rodzic proponuje rytm, dziecko powtarza go.
Muzyka – zabawa muzyczna, śpiewanie rymowanki na melodię Panie Janie.
Dziś orkiestra, dziś orkiestra.
Koncert gra, koncert gra.
Dyryguje Karol, dyryguje Karol.
Batutą, batutą .
Na bębenku, na bębenku.
Tomek gra, Tomek gra.
A na wiolonczeli, a na wiolonczeli.
Patrycja, Patrycja.
Staś ma trąbkę, Staś ma trąbkę.
Ola flet, Ola flet.
Iga gra na dzwonkach, Iga gra na dzwonkach.
I ja też, i ja też.
Dziś na skrzypcach, dziś na skrzypcach.
Marcin gra, Marcin gra.
Na akordeonie, na akordeonie.
Agnieszka, Agnieszka.
Na trójkącie, na trójkącie.
Gra dziś Krzyś, gra dziś Krzyś.
A na tamburynie, a na tamburynie.
Mateusz, Mateusz.
Ta orkiestra, ta orkiestra.
Pięknie gra, pięknie gra.
Będziemy bić brawa, będziemy bić brawa.
Cały czas, cały czas.
Muzyka poważna – słuchanie muzyki poważnej.
Na zakończenie dziecko przyjmuje wygodną pozycję i słucha utworu muzyki poważnej https://www.youtube.com/watch?v=Tm5dTfkKPQg&list=PLdsM8ODGJyT3pMpkdZlqPp2ekIuE66Z3I
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wesołe instrumenty”. Rodzic naśladuje grę na instrumentach (można też wykorzystać dźwięki z poprzedniej zabawy) bębenek, trójkąt, tamburyno:
Uderzając miarowo w:
- bębenek – dziecko będzie maszerowało jak żołnierz,
- tamburyno – dziecko będzie naśladowało przemieszczających się zawodników sumo,
- trójkąt – dziecko będzie naśladowało tańczącą baletnicę.
Część główna:
Rodzic włącza muzykę. Najpierw wykonuje ćwiczenia w wolnym tempie, później te same ćwiczenia w szybszym tempie, dziecko naśladuje:
- unosimy przodem w górę obie ręce i opuszczamy w dół,
- unosimy przodem w górę na zmianę raz prawą rękę, raz lewą.
- unosimy obie ręce w górę i podskakujemy jak piłeczka,
- unosimy na zmianę raz jedną nogę w górę, raz drugą,
- unosimy lewą nogę w górę i próbujemy wykonać kilka podskoków na prawej nodze, zmiana nogi ćwiczącej,
- wykonujemy przysiady,
- wykonujemy krążenie w tył raz prawej ręki, raz lewej,
- unosimy ręce w górę i podskakując jak piłeczka staramy obrócić się o 360 stopni w prawą stronę, potem w lewą stronę,
- biegniemy w miejscu unosząc wysoko kolana,
- bieg w miejscu z uderzaniem piętami o pośladki,
- w rozkroku obunóż z ramionami w górze wykonujemy skłony tułowia w prawą i w lewą stronę,
Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe:
Dziecko otrzymuje od rodzica pasek krepy. W siadzie skrzyżnym trzyma pasek krepy na wysokości twarzy i dmucha tak, żeby krepa załopotała. Powtarza 6 razy.
Klaudia Ostrowska