18.06.2020 - Czwartek
Powitanie - rodzic wypowiada powitanie, a dziecko je powtarza: " Już zabawę zaczynamy i jak auta się witamy" (ruch naśladujący kierowanie kierownicą).
Pojazdy – poranna zabawa ruchowa. Dziecko biega w dowolnych kierunkach naśladując różne pojazd – samochody, samoloty, motocykle. Na hasło rodzica stop! – zatrzymuje się. Na hasło w drogę! – zabawa jest kontynuowana.
Co by było, gdyby…nie było aut? – zabawa słowna aktywizująca myślenie i mowę. Dziecko zgłasza różne pomysły, spostrzeżenia, a rodzic zapisuje je, można pomóc dziecku zilustrować podane przez nie sytuacje.
Samolot i burza – zabawa bieżna. Dziecko, z rozłożonymi na boki rękoma naśladuje latający samolot; na dźwięk – uderzenie w bębenek (klaśnięcia) zatrzymuje się na chwilę, a następnie ponownie naśladuje samolot.
Gdzie poruszają się pojazdy? – zabawa dydaktyczna. Pomieszane obrazki (można wykorzystać ilustracje z wczorajszych zabaw) przedstawiające pojazdy leżą rozłożone na dywanie, obrazkiem do dołu (niewidoczne dla dziecka). Przed dzieckiem leżą trzy plansze z rysunkami: drogi, chmur, morza. Dziecko wybiera obrazek z rozsypanki i układa na właściwej planszy:
- obrazki przedstawiające pojazdy pływające – plansza z rysunkiem morza,
- obrazki przedstawiające pojazdy latające – plansza z rysunkiem chmur,
- obrazki przedstawiające pojazdy pływające – plansza z rysunkiem drogi.
Dziecko przelicza, ile pojazdów pływa, lata, jedzie.
Ziemia – powietrze – woda – zabawa naśladowcza. Rodzic podaje hasło: ziemia – dziecko poruszają się po pokoju naśladując jadący samochód; na hasło: powietrze - dziecko porusza się po pokoju naśladując samolot; na hasło: woda - dziecko porusza się po pokoju naśladując łódź.
Zabawa ruchowa: Samochody i garaże – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Rodzic podaje rytm na bębenku (wyklaskuje), a dziecko naśladuje poruszające się samochody, dostosowując prędkość poruszania się do podanego rytmu; na słowne hasło „do garażu” wszystkie auta – dziecko zatrzymuje się w miejscu wskazanym przez rodzica np. obok biurka, koło łóżka czy też w przestrzeni określonej taśmą papierową. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
Co tak brzmi? - zabawa ortofoniczna - ćwiczenie narządów mowy. Dziecko naśladuje za rodzicem odgłosy pojazdów:
pociąg - puf, puf, puf
samolot – szz, szz, szz
samochód - wrr, wrr, wrr.
Czego nie ma? – zabawa dydaktyczna rozwijająca uwagę i spostrzegawczość. Przed dzieckiem rodzic układa kilka zabawek – pojazdów. Przez chwilę dziecko przygląda się przedmiotom i stara się je zapamiętać. Rodzic poleca dziecku zamknięcie oczu, zabiera jedną zabawkę i pyta: czego nie ma? Zabawę powtarzamy kilka razy, zależnie od zainteresowania dziecka.
Chcę porysować – swobodna ekspresja plastyczna - rysowanie na temat dowolny.
Zabawa muzyczno-ruchowa przy piosenkach dla dzieci; zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu. Dziecko porusza się w rytm słuchanych piosenek wg własnej inwencji lub zgodnie z ruchem podanym przez rodzica.
https://www.youtube.com/watch?v=gs8gSN8PboA
https://www.youtube.com/watch?v=gR7dva-rfRo
https://www.youtube.com/watch?v=PxGgWNgOU-I
https://www.youtube.com/watch?v=FpU9X2a22lM
https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
Iwona Jedlińska