17.06.2020 - Środa
Powitanie - rodzic wypowiada powitanie, a dziecko je powtarza: " Już zabawę zaczynamy i jak auta się witamy" (ruch naśladujący kierowanie kierownicą).
Pojazdy – poranna zabawa ruchowa. Dziecko biega w dowolnych kierunkach naśladując różne pojazd – samochody, samoloty, motocykle. Na hasło rodzica stop! – zatrzymuje się. Na hasło w drogę! – zabawa jest kontynuowana.
Pojazdy – ćwiczenia słownikowe; gromadzenie słownictwa wokół pojęcia centralnego „pojazdy”.
Rodzic pyta dziecko o rodzaje, nazwy pojazdów, które jeżdżą, latają, pływają. Dziecko wymieniają nazwy (5,6-latek), wskazuje pojazdy na ilustracjach (3-latek) ze świadomością, że niezależnie od sposobu, miejsca poruszania się, to są pojazdy.
Samoloty i burza – zabawa bieżna. Dziecko, z rozłożonymi na boki rękoma naśladuje latający samolot; na dźwięk – uderzenie w bębenek zatrzymuje się na chwilę, a następnie ponownie naśladuje samolot.
Celem dzisiejszych zabaw jest rozpoznawanie i nazywanie dźwięków występujących w dużym mieście oraz rozwijanie poczucia rytmu i ruchowej interpretacji piosenki.
Co słychać? – ćwiczenia słuchowe (nagranie lub dźwięki naturalne). Jeśli jest możliwość dzieci słuchają naturalnych dźwięków „za oknem”, docierających do pomieszczenia, w który się znajdują. Dzieci rozpoznają i nazywają dźwięki np. sygnał karetki, klaksonu, pociągu, tramwaju, motoru, warkot silnika samochodu.
Jedzie pociąg z daleka - popularna zabawa ze śpiewem. https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio
Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy.
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie,
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie.
Pięknie pana prosimy,
Jeszcze miejsce widzimy,
A więc prędko wsiadajcie,
Do Warszawy ruszajcie,
A więc prędko wsiadajcie,
Do Warszawy ruszajcie.
Dziecko wraz z rodzicami ustawione jest jedno za drugim - „w pociąg” i przy słowach piosenki poruszają się po mieszkaniu.
Dziecko poznaje pojęcie „pasażerowie”.
Przy powtórzeniach zabawy można zmieniać nazwę miejscowości, stacji na nazwy bliskie dziecku.
Różne pojazdy – praca z obrazkiem – kształcenie słuchu fonematycznego; nabywanie umiejętności poprawnego budowania zdań.
Dziecko wyróżnia sylaby (3-latek), głoski (5,6-latek) w nazwach środków transportu oraz układają zdania z pojęciami: nad, pod, przed, za, wysoko, nisko.
Samochody i garaże – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Rodzic podaje rytm na bębenku (wyklaskuje), a dziecko naśladuje poruszające się samochody, dostosowując prędkość poruszania się do podanego rytmu; na słowne hasło „do garażu” wszystkie auta – dziecko zatrzymuje się w miejscu wskazanym przez rodzica np. obok biurka, koło łóżka czy też w przestrzeni określonej taśmą papierową. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
Mój ulubiony pojazd – wycinanie z kolorowej makulatury. Dziecko wycina pojazdy np z gazetek reklamowych, naklejają na kartkę i dorysowują elementy ulicy, osiedla.
Posłuchamy bajeczki – słuchanie (oglądanie) wybranej przez dziecko bajki.
Karty pracy - pojazdy.
Zabawy dowolne według zainteresowań dziecka.
Iwona Jedlińska
Język angielski
https://wordwall.net/play/2941/264/380
https://wordwall.net/resource/2941378
https://wordwall.net/play/2941/438/205
Anna Kwiatkowska