16-18.06.2020r.
Usprawnianie syntezy słuchowej w oparciu o opowiadanie Promyk.
Wprowadzenie – opowiadanie Promyk.
Promyk słońca wpadł do kurnika. Kury jeszcze spały. Kogut otworzył jedno oko, ale szybko je zamknął. Uparty promyk słońca świecił coraz mocniej. Zbudził śpiocha koguta. Kogut rozprostował skrzydła i zapiał głośno (a jak?). Kura zbudziła się i zawołała (jak?). Przez otwarte okno wyskoczył kogut na podwórko, a za nim kura. Pies też się obudził, zaszczekał (jak?), jakby chciał wszystkim oznajmić, że on tu jest gospodarzem. Wyszedł także kot ze swojej kryjówki, zamiauczał (jak?). Już krowa porykuje (jak?) i koń parska (jak?).
Syntezowanie głosek ze słuchu.
Rodzic rozkłada na dywanie lub stole obrazki zwierząt, powoli odczytuje ich nazwę głoskując, a dziecko odszukuje odpowiedni obrazek, podaje jego nazwę
k-o-g-u-t p-i-e-s k-r-o-w-a i-n-d-y-k k-o-t k-o-ń
Posłuchaj i podaj nazwę.
Dziecko słucha nagrań odgłosów zwierząt https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE i podaje jego nazwę.
Zabawa ruchowa.
Dziecko naśladuje dowolne zwierzęta głosem, ruchem, rodzic odgaduje o jakie zwierzę chodzi.
Zamień lub dodaj głoskę y.
Rodzic wymawia słowa kura, kogut, kot, krowa, a dziecko zamienia ostatnia głoskę na y bądź ją dodaje (kury, koguty, koty, krowy).
Składanka-niespodzianka.
Rodzic podaje dziecku składankę. Dziecko zaczyna rozwijać pasek okienko po okienku, rozpoznając kolejne litery. W ostatnim okienku paska narysowany jest przedmiot, oznaczony przez rozpoznane słowo (element zagadki – samokontrola).
Rozsypanka sylabowa.
Dziecko otrzymuje w kopercie pocięte sylaby, z których ma ułożyć wyraz.
Domino sylabowe.
Dziecko otrzymuje kartoniki z sylabami (sylaby z poprzedniej zabawy). Rodzic dokłada kartonik tworząc nowy wyraz.