16.11.2020 - Poniedziałek
Nasz temat na ten tydzień to: „Technika – urządzenia”.
Zabawa ruchowa Jazda wagoników z węglem.
Dziecko dobiera się parę z rodzicem lub rodzeństwem, stają jedno za drugim, podając sobie ręce. Tak utworzone wagoniki poruszają się po pokoju. Na umówiony sygnał zatrzymują się i wykonują skłony boczne, naśladują wysypywanie się węgla.
Zabawa słowna. Oglądanie zdjęcia pasieki, z widocznymi pszczołami.
− Co to za miejsce?
− Jak nazywają się te małe, drewniane domki?
− Kto w nich mieszka?
− Kto jest najważniejszy w ulu?
− Dlaczego pszczoły są pożyteczne?
− Kto opiekuje się pasieką?
Rodzic wyjaśnia dziecku, że dawniej ule były w wydrążonych pniach drzew i nosiły nazwę barci.
Następnie dziecko ogląda ilustrację i wymieniają słowa zawierające głoskę „u” (rzeczy, osób...) znajdujących się na ilustracji- zacznijcie od słów rozpoczynających się głoską „u”.
Zabawa ruchowa – „Gdzie jest „u”?” – rozkładamy na podłodze ilustracje, dziecko porusza się w rytm ulubionego utworu muzycznego, na przerwę w muzyce podnosi obrazek z nazwą rzeczy rozpoczynających się głoską „u”.
Analiza i synteza słuchowa słowa podstawowego – Ule.
Wybrzmiewanie sylab i głosek.
Dzieci:
- dzielą słowo Ule na sylaby, określają z ilu sylab się składa.
- dzielą słowo Ule na głoski.
- przeliczają z ilu głosek się składa.
- określają położenie głoski „u” w słowie (na początku słowa).
- podają słowa z głoską „u” w:
- nagłosie (czyli na początku słowa np.: ubranie, ucho, umywalka, …)
- śródgłosie (w środku sowa np.: zupa, mucha, buda, …)
- wygłosie (na końcu słowa np.: budynku, pokoju, ubraniu, …).
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „Ule” (górna cześć ilustracji).
Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego „Ule”.
Dziecko:
- układa wyraz z liter drukowanych, następnie pisanych (proszę skorzystać z alfabetu wysłanego na maile)
- układa schemat wyrazu z białych kartoników – jeden kartonik pod jedną literą, przeliczają kartoniki, określają z ilu liter składa się wyraz;
- układają schemat wyrazu z kolorowych cegiełek – niebieska to spółgłoska, czerwona samogłoska, określają z ilu spółgłosek, a ilu samogłosek składa się wyraz Ule.
Cegiełki – kartoniki w kształcie prostokąta wytnijcie z białego, niebieskiego i czerwonego kartonu.
Rodzice przypomnijcie dziecku jakie wyrazy piszemy wielką, a jakie małą literą.
Pokaz litery małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…
A teraz spróbujcie ułożyć literę „u” z kawałka sznurka. Dzieci, przy nagraniu spokojnej melodii, układają na podłodze literę „u” ze sznurka.
Zabawa graficzna – litera „u”, „U”- demonstracja pisowni litery – pomocne będą czerwone strzałki.
„Ule Hani” – zabawa plastyczna w której zastosujcie technikę wydzieranki. Odrywając kawałki kolorowego papieru, wyklejając ul oraz pokolorować jego mieszkańców i otoczenie. Dla chętnych zapraszamy do wykonania pszczółki z rolki po papierze toaletowym i kolorowego papieru.
Chwilę odpoczynku proponujemy spędzić przy słuchaniu „Opowiadań do chichotania".
Zabawa z głoskami – wytnijcie litery oraz obrazki. Nazwijcie to co znajduje się na ilustracji. Następnie określcie na jaką głoskę się zaczyna. Przyporządkujcie ilustrację do odpowiedniej. litery.
I jeszcze zadanie z kodowania.
Monika Grzelak, Monika Gabrarczyk
Język angielski
W tygodniu podczas zajęć z j. angielskiego zajmiemy się pogodą. Posłuchajmy piosenki pt. „How’s the weather?”
Powtarzamy słownictwo związane z pogodą. Zachęcam do skorzystania z flashcards.
Przedszkolaki bardzo lubią ilustrować piosenki ruchem.
Teraz wszystkie 6- latki spróbują odpowiedzieć na pytanie:
How’s the weather today? – Jaka jest dzisiaj pogoda?
Today is sunny. - Dzisiaj jest słonecznie.
Today is rainy. - Dzisiaj jest deszczowo.
Today is cloudy. - Dzisiaj jest pochmurnie.
Today is snowy. - Dzisiaj jest śnieg.
Dzieci, które chciałyby utrwalić wprowadzone słownictwo oraz poznać nowe słówka związane z pogodą zapraszam do skorzystania z poniższej strony:
https://www.flashcardsforkindergarten.com/weather-flashcards/
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie.
Joanna Michalak