16.11.2020 - Poniedziałek
Drodzy Rodzice!
Tematyka na ten tydzień to Urządzenia elektryczne.
Dzisiaj tradycyjnie zaczynamy od porannych zabaw ruchowych, które doskonalą umiejętność szybkiej reakcji na sygnał.
„Idź - stój!” - zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko, kiedy usłyszy hasło „idź” porusza się po pokoju. Na hasło „stój!” – zatrzymuje się i stoi bez ruchu.
„Samochody na baterie” - zabawa bieżna. Dziecko – samochód porusza się w wygrywanym lub wyklaskiwanym przez rodzica rytmie, dostosowuje swój ruch do tempa (wolno, szybko, coraz szybciej, coraz wolniej).
„Wkręcamy żarówki” – zabawa z elementem równowagi. Dziecko wspina się na palcach, naśladuje wkręcanie żarówek wysoko nad głową – w prawą i w lewą stronę.
Po zabawie czas na rozmowę na temat „Oświetlenie domu dawniej i dziś” – rodzic pokazuje obrazki - dziecko nazywa przedstawione przedmioty.
Do dzisiejszego zajęcia potrzebne będą kukiełki „Małgosi i Jacka” myślę, że dzieci z Państwa pomocą poradzą sobie z ich zrobieniem oraz obrazki różnych źródeł światła.
„Światło” (zał.4) teatrzyk kukiełkowy według tekstu I. R. Salach.
- Rozmowa na temat teatrzyku – Dlaczego nie należy bawić się zapałkami i świecą?
- Nazywanie i wskazywanie na obrazkach poszczególnych źródeł światła.
- Wyjaśnienie, w jaki sposób dają światło; układanie obrazków zgodnie z kolejnością pojawiania się źródeł światła; zwrócenie uwagi na postęp techniczny.
- Tworzenie wspólnie z dzieckiem krótkich dialogów, z wykorzystaniem kukiełek przestrzegających przed zabawą świecą i zapałkami, a przekonujących do stosowania w domu urządzeń elektrycznych.
Proponujemy teraz wykonanie zadania w karcie pracy.
Po wysiłku umysłowym czas na zestaw zajęć ruchowych usprawniający równowagę dziecka. Do zabaw potrzebny będzie plastikowy krążek (mały talerz), zielne i czerwone koła wycięte z kartonu lub klocki w tym kolorze.
Część wstępna
- ćwiczenie orientacyjno-porządkowe i wyprostne: dziecko kładzie krążek na głowę, chodzi powoli i ostrożnie, aby nie spadł krążek,
- zabawa ożywiająca „Samochody” – dziecko trzyma krążek jak kierownicę samochodu. Kiedy rodzic trzyma kolor zielony — samochody jeżdżą w różnych kierunkach, mijają się ostrożnie, aby nie było zderzenia. Podniesienie koloru czerwonego zatrzymuje samochody. Samochody ruszą wtedy, kiedy znów będzie kolor zielony…
Część główna
- ćwiczenie tułowia — skłony w przód: stajemy w parze (rodzic lub rodzeństwo) tyłem do siebie, w rozkroku w odległości kroku. Podajecie sobie krążek w skłonie między nogami, potem podajcie krążki nad głową,
- ćwiczenie zwinności: dziecko kładzie krążek na podłogę. Na klaśnięcie — szybko siada skrzyżnie na krążku. Dziecko siedząc prostuje nogi i na kolejne klaśnięcie znowu siada skrzyżnie. Powtarzamy kilka razy,
- ćwiczenie zwinności: dziecko wstaje i na klaśnięcie siada skrzyżnie na krążku. Powtarzamy kilka razy,
- rzuty: dziecko maszeruje w różnych kierunkach, podrzuca krążek do góry i łapcie. Można spróbować teraz cały czas biegać, rzucać krążki i łapać,
- ćwiczenie mięśni brzucha: dziecko siada na podłodze i stawia stopy na krążku, ręce ma oparte mocno z boku. Odsuwamy krążek stopami i przysuwamy do siebie. Powtarzamy kilka razy,
- ćwiczenie równowagi: dziecko staje prosto, podnosi nogę i kładzie krążek na kolanie. (brawo - jeśli udało się chwilę postać i krążek nie spadł z kolana) Powtarzamy ćwiczenie kładąc krążek na drugiej nodze,
- ćwiczenie mięśni grzbietu: dziecko kładzie się na brzuszku i wyciąga ręce z krążkiem w przód. Unosi lekko proste ręce wraz z krążkiem i przegląda się jak w lusterku. (dziecko stara się, aby nogi były złączone)
Część końcowa
- ćwiczenie stóp: „Obracanie naleśników” (ćwiczenie koniecznie na boso). Dziecko siedzi na podłodze, chwyta stopami krążek i obraca nim jak naleśnikiem,
- ćwiczenie rytmu: dziecko maszeruje po obwodzie koła i wystukuje o krążek rytm kroków.
Teraz zabawy w języku angielski. Dzisiaj zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „Rain rain go away”, która przypomina i utrwala słownictwo związane z rodziną.
daddy – tatuś
mommy – mamusia
brother – brat
sister – siostra
baby – dzidziuś, dziecko
family – rodzina
Piosenki tej słuchamy w deszczowe dni żeby „wygonić’ deszcz i wtedy potrzebna jest ilustracja ruchowa.
W utrwalaniu słownictwa pomocne mogą być flashcards.
Teraz nasze 5- latki postarają się odpowiedzieć na pytanie: „Who wants to play?”
Czas na trochę ruchu przy zabawie „Urządzenia elektryczne” rozwijającej szybką reakcję na sygnał.
Dziecko porusza się po pokoju przy muzyce lub w rytmie wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy rodzic wymienia nazwy różnych przedmiotów. Jeśli do ich pracy jest potrzebny prąd, dziecko klaszcze, jeśli nie – tupie. (Przykładowe przedmioty: wiaderko, odkurzacz, pralka, miska, stolik, lodówka, krzesło, mikser, telewizor...).
Po zabawie zadanie w karcie pracy dla dzieci 4 letnich i 5 letnich.
Na koniec chwila odpoczynku podczas słuchania ulubionych przez dzieci opowiadań Renaty Piątkowskiej z książki „Opowiadania do chichotania”.
Udanej zabawy!
Małgorzata Grabarczyk, Joanna Michalak