16.11.2020 - Poniedziałek
Dzień dobry, witamy po weekendzie.
W tym tygodniu dzieci poznają pracę listonosza oraz etapy drogi listu od nadawcy do adresata.
Zapraszamy do zabawy.
„Roznosimy listy” – zabawy i ćwiczenia poranne (będzie potrzebna koperta, myślę, że każdy z państwa znajdzie taką w domu)
- Bierzemy koperty – marsz po obwodzie koła – pobranie koperty od rodzica.
- Z kopertą na głowie – marsz po pokoju w różnych kierunkach z kopertą na głowie, siad skrzyżny – koperta leży na głowie. Dziecko siada i wstaje bez przytrzymywania koperty ręką.
- Przeskocz przez kopertę – koperta leży na podłodze. Dziecko przeskakuje przez nią obunóż.
- Koperta jak piórko – koperta leży na dłoni, dziecko stara się ją zdmuchnąć.
“Listonosz” - zagadka słowna.
Można zobaczyć go na ulicy jak z torbą swoją wędruje.
W niej są listy przeróżne,
które adresat otrzymuje. (listonosz)
“Praca listonosza” - zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Haliny Szayer “List”.
Słuchanie wiersza “List” Haliny Szayer czytanego przez rodzica.
Rozmowa na temat treści wiersza:
- Na czym polega praca listonosza?
- Czy listonosz dostarcza tylko listy? Co jeszcze dostarcza listonosz?
- Skąd listonosz wie, komu dostarczyć trzeba list lub przesyłkę?
- Czy list bez tych danych doszedłby do osoby, do której go wysyłamy?
- Jak nazwiemy osobę, która wysyła listy, a jak osobę, która list otrzymuje? (wyjaśnienie słów: „nadawca”, „adresat”).
Prezentacja postaci listonosza i jego atrybutów. Dziecko ogląda ilustracje przedstawiającą listonosza. Mówi jak wygląda jego strój. Zwraca uwagę na torbę z listami.
Prezentacja litery “L, l” małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…
Zabawy wprowadzające literę i głoskę „L”, „l”.
„Wstań, gdy usłyszysz” – dziecko siedzi na dywanie, rodzic wypowiada różne słowa zawierające głoskę „l” lub nie. Zadaniem dziecka jest wstać, gdy w słowie usłyszy głoskę „l”.
„Poszukiwanie” – zadaniem dziecka jest odszukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają głoskę „l”.
„Wyszukiwanie” – dziecko wymieniają nazwy zawierające głoskę “l” np.: las, list, motyl, lalka, lis, lupa, listonosz, lód, loki, liście.
Analiza i synteza słuchowa słowa „List”.
- Wybrzmiewanie sylab list (5l.), głosek L-i-s-t (6l.).
- Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem (5-6l.).
- Wypowiadanie kolejnych głosek słowa „List” (6l.).
- Liczenie głosek w słowie „List” (5-6l.).
- Podawanie wyrazów zawierających głoskę “l” w nagłosie (lampa, lody, lupa), śródgłosie (seler, pralka, pilnik), wygłosie (bal, fotel, motyl).
- Określenie rodzaju głoski „l” (spółgłoska) (6l.).
„Muzyczne rytmy” – echo rytmiczne. Rodzic prezentuje dziecku krótkie motywy rytmiczne, a dziecko powtarza je zwracając uwagę na odpowiednią dynamikę oraz sposób wykonania rytmów (klaskanie w dłonie, uderzanie o kolana, stukanie w stół).
Piosenka “Pan Listonosz” – dzieci słuchają piosenki, następnie opowiadają rodzicom o czym była piosenka. Warto zwrócić uwagę na zwrotki i refren. Rodzice tłumaczą dzieciom co to jest zwrotka, a co to jest refren w piosence. Dzieci wskazują zwrotki i refren podczas powtórnego słuchania piosenki. Przedszkolaki spróbujcie zaśpiewać piosenkę.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: Dziecko biega po pokoju, na hasło podane przez rodzica przyjmuje określoną postawę i zastyga w miejscu. Hasła podawane przez rodzica:
- drzewo – dziecko zatrzymuje się w rozkroku z ramionami w górze,
- litera T – postawa o nogach złączonych ramiona w bok,
- most – pozycja na czworakach z wyprostowanymi nogami,
- litera i – dziecko w postawie o nogach złączonych ramiona w górze,
Część główna:
Dziecko (zachęcamy do ćwiczeń wszystkich domowników - rodzeństwo, rodziców) pobierają po 1 paczce chusteczek higienicznych, następnie ustawiają się na obwodzie koła na odległość ramion w bok i wykonujemy ćwiczenia:
- rozkrok obunóż, ramiona w bok, w prawej dłoni chusteczki na “1” – wznos ramion bokiem w górę z jednoczesnym przełożeniem chusteczek z prawej dłoni do lewej, na “2” – opust ramion w boki przekazanie chusteczek lewą ręką w dłoń prawą osoby stojącej obok. Powtarzamy 4 razy.
- ustawiamy się prawym bokiem do środka koła, chusteczki trzymamy w dłoniach, na "1” – skłon tułowie w przód z jednoczesnym położeniem chusteczek jak najdalej między nogami kierunku osoby stojącej z tyłu, na “2” – zabieramy chusteczki, które otrzymaliśmy od osoby z przodu i wykonujemy wyprost tułowia, ćwiczenie powtarzamy 4 razy, następnie odwracamy się lewym bokiem do środka koła i powtarzamy ćwiczenie 4 razy,
- leżenie przodem, ręce na karku, czoło oparte na paczce chusteczek, na hasło „pokaż łokcie” dziecko unosi łokcie w górę, na hasło „schowaj łokcie” opuszcza łokcie na podłogę i odpoczywa
- siadamy w siadzie o nogach ugiętych, przed stopami leżą chusteczki, palce stóp oparte są na chusteczkach, - rysujemy kółka na podłodze stopami 5 powtórzeń w prawą stronę, 5 w lewą
- przesuwamy stopami chusteczki najpierw w prawą stronę i pobieramy chusteczki z lewej strony, ćwiczenie powtarzamy 4 razy i zmieniamy kierunek przekazywania chusteczek,
Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe: W marszu po obwodzie koła wykonujemy wdech z jednoczesnym wznosem ramion bokiem w górę i wydech z jednoczesnym opustem ramion bokiem w dół, powtarzamy 5 razy.
Wyciszenie organizmu podczas masażyku relaksacyjnego “List do Cioci Halinki”
Rodzic recytuje wiersz i wykonuje masażyk - rysując palcem na plecach dziecka
“Do Cioci Halinki! - (piszemy palcem po plecach dziecka)
posyłam Ci malinki. - (kończymy dużym wykrzyknikiem)
Malinki kłują - (lekko kłujemy palcami)
drapią - (drapiemy)
spadają - (przesuwamy dłonie z góry na dół)
i się rozgniatają. - (naciskamy dłońmi)
Pakujemy malinki do pudełka - (krzyżujemy ręce i nogi dziecka)
naklejamy taśmę - (przesuwamy kilka razy po plecach)
znaczek - (dotykamy czoła płasko ułożoną dłonią)
przybijamy pieczątkę - (lekko stukamy pięścią w czubek głowy)
i........ wysyłamy. - (popychamy dziecko lekko na bok, troskliwie je asekurując).
Zachęcamy do ćwiczeń w pisaniu litery „l, L” - karta pracy 6-latek.
Dla dzieci młodszych ćwiczenia grafomotoryczne - karta pracy 5-latek.
Powodzenia
Marlena Dratkowicz, Iwona Jedlińska
Język angielski
W tym tygodniu podczas zajęć z j. angielskiego powtarzamy i utrwalamy słownictwo związane z rodziną. Zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „Rain rain go away”.
Słownictwo pomogą nam utrwalić flashcards.
daddy – tatuś
mommy – mamusia
brother – brat
sister – siostra
baby – dzidziuś, dziecko
family – rodzina
Zachęcam do przyłączenia się do śpiewu połączonego z ilustracją ruchową.
Teraz z pewnością wszystkie dzieci udzielą odpowiedzi na pytanie: „Who wants to play?”
Dla chętnych 6- latków proponuję jeszcze kartę pracy.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika.
Joanna Michalak