16.04.2021 r. - Piątek
Witam moje przedszkolaki! Przez cały tydzień rozmawialiśmy o ogrodzie. Powiedzieliśmy, że osoba, która pracuje w ogrodzie to....ogrodnik. Mówiliśmy również o niektórych zwierzętach żyjących w naszych ogrodach np: motyl/gąsienica, dżdżownica. Dzisiaj natomiast chciałabym przedstawić Wam pewne zwierzątko, którego nigdy nie udało mi się zobaczyć, ale za to bardzo często spotykałam efekty jego pracy...dodatkowo jego przysmak to dżdżownice! Czy już wiecie o jakie zwierzątko mi chodzi? Jeśli nie to mam ostatnią podpowiedź: to zwierzę mieszka pod ziemią i drąży bardzo długie korytarze....tak to kret! Dzisiejsze zabawy zaczynamy od tańca przy poznanej wczoraj piosence. Zapraszam.
1.Wiosna w ogrodzie - zabawa taneczna. Dziecko porusza się w rytm muzyki, tańczy swobodnie. Na pauzę zastyga w bezruchu.
2. Kret B. Forma - rozmowa kierowana w oparciu o treść wysłuchanego wiersza.
Kret
Jestem sobie miły krecik,
chcę by dzieci mnie poznały.
Bardzo miłe mam futerko,
nim pokryty jestem cały.
Najśmieszniejsze moje łapki,
ciągle ziemię wypychają.
Silne, płaskie jak łopatki,
zawsze w pracy pomagają.
Swoim ryjkiem bardzo lubię,
korytarzy drążyć wiele.
Spulchniać zbite bryły ziemi,
wiercić przejścia i tunele.
Gdy na dworze silne mrozy,
w milej norce, wśród zapasów
siedząc, marzę o przetrwaniu
do wiosennych lepszych czasów.
Po przeczytaniu wierszyka zadajemy przykładowe pytania:
Jak wygląda kret?
Gdzie żyje kret?
Dzięki czemu może kopać korytarze?
Do czego są porównane łapki kreta?
Ile łap mają dwa krety?
3. Czy znasz Krecika? - ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
Przy tej zabawie potrzebne będą zdolności aktorskie rodziców. Opowiadamy dziecku, że dzisiaj odwiedzi nas pewien gość, który na co dzień mieszka w innym kraju, ale dzisiaj zabłądził i trafił do nas właśnie...czy jesteście ciekawi kto to taki? Odpowiedź jest ukryta w kopercie. Ułóżcie obrazek, a dowiecie się co to za gość. Wręczamy dziecku kopertę z pociętym wcześniej obrazkiem i zachęcamy do ułożenia puzzli i przyklejenia ich na kartce. Kiedy dziecko już ułoży będziemy bawić się w aktorów dalej.
Drukujemy sylwetę Krecika, najlepiej na sztywnym kartonie (lub rysujemy), wycinamy i podklejamy z tyłu jakiś patyczek (wykałaczkę do szaszłyków, drewnianą łyżkę) tworząc kukiełkę. Rodzic naśladując Krecika, który wychodzi z jakiegoś ukrycia...może spod kanapy? Wita się z dzieckiem mówiąc Ahoj! ( cześć po czesku) i opowiada , że chyba zabłądził w swoich korytarzach i nie wie gdzie jest. Krecik pyta czy dziecko wie gdzie się znajdujemy? W jakim kraju ?Prosi dziecko o pomoc w powrocie do domu? Krecik opowiada, że pochodzi z Czech, to kraj sąsiadujący z Polską na południu. Sprawdźmy na mapie naszego kontynentu (mam nadzieję, że dzieci pamiętają jak się on nazywa?) gdzie znajdują się Czechy.
Krecik opowiada dziecku o swoim kraju, prezentuje flagę (pyta jak wygląda flaga Polski). Kiedy już dzieci dowiedzą się kilku informacji o Czechach to zapraszam do zabawy z Krecikiem.
4. Co robi krecik? - zabawa w kalambury. Uczestnicy na przemian losują obrazek na którym Krecik wykonuje różne prace ogrodowe i starają się je pokazać za pomocą gestów daną czynność. Pamiętajcie - nic nie możemy mówić.
5. Na zakończenie dzisiejszego dnia zapraszam na bajkę...o Kreciku oczywiście ;-)
Miłego weekendu przedszkolaki i do zobaczenia w poniedziałek :-)
Karolina Magnuska