16.04.2021 - Piątek
Zabawa na powitanie Powitajmy się wesoło. Naśladujcie ruchem piosenkę.
Gdzie jest jaskółka zabawa matematyczna. Rodzice pomóżcie dziecku wyciąć jaskółki, będą potrzebne do zabawy. Przygotuj także kartki A4 z narysowanymi 6 liniami i dywaniki może to być serwetka, ręcznik. Na dywanikach leżą wycięte jaskółki. Dziecko układa je zgodnie z instrukcją:
- Połóż jaskółkę na środku dywanika.
- Połóż jaskółkę w górze dywanika.
- Połóż jaskółkę w dole dywanika.
- Połóż jaskółkę w prawym górnym rogu dywanika.
- Połóż jaskółkę w lewym dolnym rogu dywanika.
- Połóż jaskółkę w lewym górnym rogu dywanika.
- Połóż jaskółkę w prawym dolnym rogu dywanika.
Gdzie siedzi jaskółka? Dzieci otrzymują kartki A4 z narysowanymi 6 liniami. Wykonują zadania według instrukcji:
- Policz wszystkie wycięte jaskółki.
- Podziel jaskółki na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony dywanika.
- Policz ile jaskółek jest w każdym zbiorze i 6 jaskółek odłóż na bok.
- Na środku dywanika połóż kartkę z liniami, które w zabawie są drutami, na których siadają jaskółki.
- Na pierwszym drucie połóż 1 jaskółkę, a na czwartym 4.
- Ułóż zadanie do rysunku (Na pierwszym drucie siedziała 1 jaskółka, a na czwartym 4. Ile jaskółek siedziało na drutach?).
- Na trzecim drucie połóż 3 jaskółki, a na szóstym 2 - ułóż zadanie do rysunku (Na trzecim drucie siedziały 3 jaskółki, a na szóstym 2. Ile jaskółek siedziało na drutach?).
- Korzystając ze wszystkich jaskółek ułóż dowolną ich ilość na każdym drucie.
- Powiedz ile jaskółek siedzi na każdym twoim drucie.
Gimnastyka. Tak, to nie pomyłka, matematykę możemy połączyć ze sportem. Wykonajcie razem z dzieckiem kilka ćwiczeń ruchowych. Prezentujemy pewną sekwencję czynności, którą dziecko ma powtórzyć, np. przysiad, podskok, skłon, przysiad, podskok, skłon, itd. Możemy zamieniamy się rolami – tym razem my powtarzamy ćwiczenia, pokazane przez dziecko.
Puzzle paski Krowa. Drodzy rodzice poproście dziecko aby wycięło obrazek i podzieliło go na paski. Następnie niech je potasuje i spróbuje ułożyć obrazek ponownie, tym razem kierując się ilością kropek na kolejnych paskach.
Zabawa matematyczna Kto ma ile nóg? Dziecko dostaje obrazki ze zwierzętami hodowlanymi i sznurek do zaznaczania zbiorów (w zabawie można wykorzystać także maskotki). Dziecko tworzy zbiór zwierząt z 2 nogami (np. kura, kaczka, gęś, indyk) i zbiór zwierząt z 4 nogami (np. krowa, koń, świnia, owca). Dziecko nazywa zwierzęta, które znalazły się z zbiorach, przelicza elementy w jednym i drugim zbiorze. Może też dopierać zwierzęta w pary. Liczba zwierząt dowolna. Dziecko liczy według umiejętności.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych. Przed weekendem trzeba się trochę poruszać. Zapraszam Was na ogólnorozwojowe ćwiczenia. Przybory: skakanka, miejsce : mieszkanie lub podwórko , Rodzic i rodzeństwo może współuczestniczyć w ćwiczeniach ( skakanka dla rodzeństwa).
Teraz poświećcie chwile czasu na odpoczynek przy wysłuchaniu bajki czytanej przez rodzica. Bajka pt.: W zagrodzie Małgosi E. Michałowskiej, polegająca na tym, że rodzic czyta tekst bajki, a dziecko dopowiada odgłosy wydawane przez zwierzęta (pochyłym drukiem).
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosia każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra, aż Małgosia jeść im da.
Zachęcam do rozwiązania zagadek słownych pt.: Zwierzęta z gospodarstwa.
Choć ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko i gdacze wspaniale. - KURA
Chodzi po podwórku różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. - ŚWINIA
Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. - KROWA
Chętnie po łące skacze i biega,
a jego synek to mały źrebak. - KOŃ
Czasem włazi gdzieś wysoko, żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce złapać mysz malutką, to zakrada się cichutko. – KOT
Memory Zwierzęta na wsi.
Dla chętnych zadania dodatkowe: U babci na podwórku zabawa plastyczna. Wszystkie informacje uzyskacie w załączniku Origami kołowe.
Głoska Ż w nagłosie.
Czytanka Na wiejskim podwórku, po przeczytaniu czytanki przez dziecko zadajcie mu pytania czy zrozumiało tekst?
- Jak zachowywały się zwierzęta na początku bajki?
- Co zmieniło zachowanie zwierzątek?
- Jakie było zachowanie zwierząt, gdy do wioski wkradła się złość ?
- Które zachowanie zwierzątek podobało wam się lepiej i dlaczego?
- Co pomogło zwierzątkom w ich zmianie?
Miłego dnia i do zobaczenia Monika Grzelak