15.06.2020 - Poniedziałek
Pojazdy – poranna zabawa ruchowa. Dziecko biega w dowolnych kierunkach naśladując różne pojazd – samochody, samoloty, motocykle. Na hasło rodzica stop! – zatrzymuje się. Na hasło w drogę! – zabawa jest kontynuowana.
Zagadki – zabawa dydaktyczna w oparciu o rozwiązywanie zagadek B. Koronkiewicz.
Może być dwu, trzy, czterokołowy,
Kiedy urośniesz, przyda się nowy.
Specjalne ścieżki ma na podróże,
Bolą cię nogi, gdy jedziesz dłużej. (rower)
Ten pojazd często można zobaczyć,
Ludzie nim jeżdżą do szkół, do pracy
I na wycieczki jeździ ich wiele,
Długi samochód, a w nim fotele. (autobus)
Zmieszczą się ludzie w nim i bagaże,
Zaprasza chętnych w podróże marzeń.
On się nie śpieszy, bo z tego słynie,
Że wśród fal sobie po prostu płynie. (statek)
Gdy się wybierasz w dalsze podróże,
Na krótko albo na trochę dłużej,
On na lotnisku czeka na ciebie,
Jak ptak wygląda lecąc po niebie. (samolot)
Ma kierownicę i cztery koła,
Całą rodzinę pomieścić zdoła.
Z mamą i tatą, siostrą czy bratem
Nim pojedziecie na wczasy latem. (samochód)
Wypowiedzi na temat różnych środków lokomocji - Dziecko wypowiada się (5,6-latki.), gdzie mogą poruszać się środki lokomocji. Podaje przykłady pojazdów poruszających się po lądzie, po wodzie, w powietrzu. Dzieciom młodszym (3,4-latki.) to rodzic wymienia, omawia, prezentuje na zdjęciach środki lokomocji. Po prezentacji możemy zapytać dziecko, jakie pojazdy zapamiętało.
Samochody – zabawa ruchowa, orientacyjno-porządkowa. Rodzic pokazuje kółko zielone, a dziecko porusza się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki wydawane przez jadące samochody. Gdy zobaczy kółko czerwone – zatrzymuje się.
Co to za pojazd? – zabawa słuchowa. Dziecko rozpoznaje odgłosy różnych pojazdów https://www.youtube.com/watch?v=Ahp8oBOvu2M
Bajka o pojazdach – https://www.youtube.com/watch?v=Mss394U8tJg
Rymowanki rytmiczne połączone z pantomimą. Dziecko wypowiada rytmicznie tekst (5,6-latki.) i wykonuje ruchy ilustrujące treść rymowanki (dzieci młodsze wykonują ruchy ilustrujące tekst wypowiadany przez rodzica, mogą również próbować powtarzać tekst za rodzicem)
- Ten samolot już startuje, długą podróż proponuje.
- Chcesz samochodem dojechać do celu, to jedź ostrożnie mój przyjacielu.
- Na wycieczkę dziś wyruszam, rower już gotowy.
- Jest bezpieczny, czysty, sprawny oraz kolorowy.
Dołóż słowo – zabawa językowa. Rodzic wypowiada krótkie zdanie. Dziecko dodaje kolejne słowa rozbudowując zdanie (5,6-latki).
Ile słów usłyszałeś? – zabawa słowna. Dziecko liczy słowa w wypowiedzianych przez rodzica zdaniach i układa przed sobą odpowiednią liczbę patyczków (5,6-latki.).
Dla chętnych proponuję wykonanie zadań w kartach pracy
Karta pracy 6-latki, cz. 4, s. 58.; 5-latki, cz. 4, s. 51
Jak wygląda rower? – wypowiedzi w oparciu o ilustracje. Popatrz jak zmieniał się wygląd roweru. Jak myślisz, który rower jest najstarszy?
Karta pracy 6-latki, cz. 4, s. 59.; 5-latki, cz.4, s. 52
Zaprojektuj swój wymarzony rower.
Karta pracy 6-latki, cz. 4, s. 59.; 5-latki, cz. 4, s. 53
Rysuj po śladzie. Pokoloruj kask i bidon. Przeczytaj zdania pod rysunkami (6-latki).
Rady dla rowerzystów - Rodzic przedstawia dziecku cztery punkty ważne dla rowerzystów, dziecko zapamiętuje je i powtarza:
- Do jazdy na rowerze ubieramy odpowiedni strój.
- Zakładamy ochraniacze na łokcie i kolana, a na głowę kask ochronny.
- Na rowerze jeździmy pod opieką dorosłych.
- Korzystamy ze ścieżek rowerowych.
Klaudia Ostrowska