15.05.2020 - Piątek
Kwiaty rosną - kwiaty więdną – poranna zabawa ruchowa.
Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na hasło rodzica: kwiaty rosną! Zatrzymuje się, zaczynając z przysiadu podnosi się powoli do góry – ręce wysoko nad głową; hasło: kwiaty więdną! Z pozycji stojącej opada powoli w dół.
Krasnal Teodor – zabawa dydaktyczna w oparciu o opowiadanie.
Krasnal Teodor mieszkał w pięknym lesie. Miał swój dom w starym dębie. Dąb był też domem rodziny wiewiórek. Mieszkały w starej dziupli i często odwiedzały Teodora. Krasnal miał wielu przyjaciół. Zając Ryszard opowiadał mu o swoich wyprawach na pobliskie pola kapusty. Dzik Franciszek zasięgał informacji, gdzie są najdorodniejsze żołędzie, bo przecież Teodor znał las najlepiej. Mieszkał w nim od dawna i wiedział o nim wszystko. Obok dębu często przebiegały sarny. Ale one nigdy nie miały czasu, aby dłużej porozmawiać z krasnalem. Ciągle szukały miejsc z soczystą trawą, albo urządzały biegi z przeszkodami. Pewnego razu Teodor postanowił zwiedzić cały las. Wybrał się na południe i po długiej wędrówce dotarł do miejsca, którego wcześniej nie znał. Jego oczom ukazał się piękny widok. Trawy w różnych odcieniach zieleni, a wśród nich różnokolorowe kwiaty: rumianki, stokrotki, maki, niezapominajki mieszały się z koniczyną i mniszkami lekarskimi. Czegoś takiego krasnal jeszcze nie widział. Znał swój piękny las, ale to co zobaczył było czymś niesamowitym. Postanowił z bliska zobaczyć kolorowy dywan. w pewnym momencie spostrzegł sadzawkę, a obok niej kamień, na którym siedziała żaba. - Widzę ciebie po raz pierwszy – odezwała się żaba. - Jestem Teodor – odpowiedział krasnal. - a ja jestem Zuzanna – przedstawiła się żaba. - co cię do nas sprowadza? – zapytała Zuzanna. - Mieszkam w lesie – odpowiedział Teodor. I nie wiedziałem, że obok lasu jest coś tak pięknego. - to nasza łąka, tutaj mieszkamy – wyjaśniła Zuzanna. - to oprócz ciebie ktoś tu jeszcze mieszka? – zdziwił się krasnal. - Tak – odpowiedziała żaba. Przedstawię ci moich przyjaciół. I już po chwili Teodor poznał motyla, biedronkę, pszczołę. Zobaczył też kreta, ślimaka i kogoś z kim żaby nie przyjaźnią się – bociana. - Nie lubimy bocianów – powiedziała żaba, ale miło popatrzeć jak krążą nad naszą łąką. Nie robią nic złego, czasem tylko budzą moje dzieci swoim głośnym klekotaniem. - Łąka, to bardzo ładne miejsce – powiedział Teodor. Muszę opowiedzieć o nim swoim przyjaciołom. - Myślę Teodorze – powiedziała Zuzanna, że twoi przyjaciele znają łąkę. Czasami odwiedzają nas. Tutaj odpoczywają lub zjadają pyszną trawę…
Po przeczytaniu opowiadania przeprowadzamy rozmowę z dzieckiem w oparciu o wysłuchane opowiadanie. Możemy zadać przykładowe pytania:
- Gdzie mieszka krasnal Teodor?
- W jakim drzewie krasnal miał swój dom?
- Kto jeszcze mieszkał w starym dębie?
- Jakich przyjaciół miał krasnal Teodor?
- O czym opowiadał Teodorowi zając Ryszard?
- O co pytał Teodora dzik Franciszek?
- Czego szukały sarny?
- Do jakiego miejsca dotarł Teodor?
- Jak wyglądała łąka?
- Kogo Teodor spotkał nad sadzawką?
- Kto oprócz żaby Zuzanny mieszkał na łące?
- Komu Teodor chciał opowiedzieć o łące?
- Czego krasnal dowiedział się od żaby Zuzanny?
- Jak myślisz, jakie zwierzęta odwiedzały łąkę?
Rozśpiewana łąka – improwizacje melodyczne.
Wolno - szybko – zabawy z chustą (może to być poszwa, prześcieradło). Na chuście leżą papierowe kwiaty. Dziecko wraz z rodzicem słuchając muzyki spokojnej poruszają lekko chustą powodując lekkie podskakiwanie kwiatów. Przy muzyce szybkiej, wykonują energiczne ruchy chusty tak, aby kwiaty podskakiwały wysoko.
Śpiewanie rymowanek na wymyśloną melodię.
W pierwszej kolejności powtarzamy dziecku słowa rymowanki, tyle razy ile potrzebuje, aby ją zapamiętać. Kiedy dziecko opanuje już tekst wymyślamy do niego melodię i wspólnie śpiewamy.
- Bocian leci, żaby szuka,
Złapać żabę to jest sztuka.
- Ślimak idzie do sadzawki,
Może znajdzie dwie truskawki.
- Trzy biedronki przyleciały,
I po cztery kropki miały.
- Pszczoła siedzi na rumianku,
Przyleciała o poranku.
- Dwa komary się spotkały,
Długo z sobą rozmawiały.
- Słońce jasno świeci w górze,
I osusza dziś kałuże.
Gdzie jest biedronka? – zabawa dydaktyczna, ćwiczenie na spostrzegawczość.
Rodzic umieszcza na dywanie arkusz papieru podzielony na pola. W środkowym polu znajduje się biedronka. Dziecko według wskazówek rodzica porusza biedronką po planszy. Przykładowe hasła: biedronka idzie o jedno pole do góry, w prawo; biedronka idzie dwa pola w dół, itd.
Biedronki na liściach – zabawa matematyczna. Rodzic prezentuje dziecku kartoniki na których zapisane są działania matematyczne. Dziecko dokonuje obliczeń i umieszcza na kartonikach odpowiednią ilość biedronek.
Wędrówki Skrzata Borówki – na zakończenie zachęcamy przedszkolaki do obejrzenia filmu edukacyjnego pt. Ogród z poznanym ostatnio skrzatem Borówką. Dowiecie się jakie rośliny rosną w ogrodach oraz kto w nich zamieszkuje.
Drodzy rodzice i kochane przedszkolaki życzymy Wam miłego weekendu i do zobaczenia !
Klaudia Ostrowska, Karolina Magnuska
Język angielski
https://learningapps.org/watch?v=phx87cgmj20
Anna Kwiatkowska