13.11.2020 - Piątek
Powitanie – wypowiadanie powitania z jednoczesnym ruchem: Dzień dobry, cześć (machanie ręką w geście powitania), tak w Polsce się witamy i już cichutko siadamy (palec na ustach).
Biały i czerwony – poranna zabawa ruchowa doskonaląca umiejętność reagowania na umówiony sygnał (opis zabawy zawarty 10.11.2020r.).
Kto to jest Polak? – burza mózgów – aktywizowanie myślenia, budzenie uczuć patriotycznych. Rodzic zapisuje wypowiedzi dziecka.
Co to jest Polska? - rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje.
- Co to jest „godło”?
- Jak wygląda godło Polski?
- Czy widzieliście godło Polski?
- Co to jest „flaga”? - Jak wygląda flaga Polski?
- Czy widzieliście flagę Polski?
- Gdzie widzieliście godło, flagę Polski?
Fotograf - zabawa muzyczno-ruchowa kształtująca umiejętność poruszania się w określonym tempie.
Zadaniem dziecka jest trzykrotne przedstawienie tej samej scenki pantomimicznej w trzech różnych tempach przy akompaniamencie muzyki:
- w tempie naturalnym - Radetzky March - Johann Strauss Sr;
- w tempie przyspieszonym - „Türkischer Tanz” From Sonata No. 11, KV 331: Alla Turca;
- w tempie zwolnionym - Walc a-moll - Fryderyk Chopin.
Treścią scenki może być dowolna sytuacja zaczerpnięta z życia codziennego (np. ulubiona czynność) lub fragment znanej dzieciom treści literackiej np. fragment bajki. Zachęcamy również aby spróbować stworzyć scenkę przedstawiającą wycieczkę po Polsce. Scenka może być przedstawiona przez dziecko osobno lub z pomocą dorosłego, w parach.
Piórko orła – ćwiczenia oddechowe. Dziecko wraz z rodzicem przedmuchują do siebie nawzajem piórka (może być np. piłeczka pingpongowa, kawałek chusteczki higienicznej).
Symbole Polski w naszym otoczeniu – wskazywanie i nazywanie symboli. Rodzic prosi dziecko o wskazanie na ilustracji i nazwanie poznanych symboli Polski. Dziecko wskazuje dane symbole, następnie ich nazwy dzieli na sylaby (5-latek) i głoski (6-latek).
Karta pracy dla dziecka 6-letniego - dziecko uzupełnia wolne miejsca brakującymi literami.
Pokaż taki sam – zabawa dydaktyczna. Rodzic daje dziecku nakrętki/klocki w różnych kolorach, wielkościach, rodzaju tworzywa (plastikowe, metalowe), następnie pokazując nakrętkę (klocek) np. plastikową niebieską i prosi dziecko o położenie przed sobą takiej samej oraz pyta, dlaczego są one takie same (bo są niebieskie, plastikowe, tej samej wielkości), Jeśli dziecko położy niewłaściwą nakrętkę, poprzez określenie jej cech, należy wykazać, dlaczego nie jest taka sama i zachęcić dziecko do wskazania właściwej.
Odróżnianie monet i banknotów.
Dziecko ogląda zgromadzone monety 10gr, 20gr, 50gr, 1zł, 2zł, 5zł oraz banknoty 10zł, 20zł, 50zł, 100zł, 200zł. Porównuje dwie strony monet – orła i reszkę. Ustala wartości oglądanych pieniędzy. Wskazuje, które z nich mają największą wartość.
„Jaki to kształt?” – zabawa dydaktyczna.
Na podłodze leżą klocki o różnych kształtach. Dziecko zamyka oczy i losuje jeden z klocków. Poprzez dotyk określa kształt klocka.
Podczas odpoczynku proponujemy wysłuchać wybranych legend polskich np.:
- "Legenda o Wandzie";
- "Przerwany hejnał";
- "Legenda o Popielu";
- "Legenda o Smoku wawelskim".
„Jedziemy na wycieczkę” – zabawa słuchowa.
Dziecko siedzi na dywanie. Zabawę zaczyna rodzic wypowiadając zdanie: „Jedziemy na wycieczkę do Krakowa”. Dziecko powtarza zdanie i dodaje nazwę kolejnego miasta, następnie ponownie rodzic dodaje nazwę miasta, itd.
Zachęcamy również do wysłuchania kilku piosenek o Polsce:
- Piosenka młodego patrioty;
- "Orzeł czy reszka";
- "Poleczka";
- "Historia Polski";
- "Skarby Polski".
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz