13.04.2021 - Wtorek
"Pary wyrazów".
Dziecko czyta pary wyrazów i określa czym się różnią.
„Muzyka poważna” – słuchanie muzyki poważnej.
Dziecko słucha utworów muzyki poważnej.
„Zabawy na łące” – zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 12.04.2021r.).
„Instrumenty muzyczne” – słuchanie opowiadania. Poprzez ten rodzaj aktywności wdrażamy dziecko do uważnego słuchania oraz rozbudzamy w nim zainteresowania muzyczne i wzbogacamy wiedze dziecka na temat instrumentów muzycznych.
Przebieg:
„Instrumenty muzyczne” – słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej.
„Jaki to instrument” – zagadki rysunkowe.
Dziecko ogląda ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne, nazywa je, dzieli ich nazwy na sylaby i głoski. Pod ilustracjami umieszcza kartoniki z nazwami instrumentów. Do zabawy można wykorzystać ilustracje zapieszczone wczoraj w zabawie "Jakiego instrumentu brakuje?".
„Instrumenty” – zabawa ruchowo – muzyczna.
Rodzic gra na różnych instrumentach: na grzechotce, bębenku, tamburynie. Podczas gry na tamburynie dziecko podskakuje. Gdy usłyszy bębenek – tupie nogami o podłogę. Przy dźwięku grzechotki obraca się wokół własnej osi.
„Kto wydaje taki głos?” – zagadki.
Dziecko opisuje różne przedmioty wydające głosy np. wydaję głos, gdy ktoś przekręca mną, aby otworzyć drzwi (klucz), jestem okrągła, stukam o podłogę, gdy ktoś uderza we mnie (piłka), mam klawisze białe i czarne, aby mnie usłyszeć trzeba na nie nacisnąć (fortepian).
„Wesołe dźwięki” – zabawa ortofoniczna wprowadzająca dobry nastrój (zabawa dla całej rodziny).
Członkowie rodziny siedzą w kole. Każdy po kolei wydaje wesołe dźwięki (cha – cha, chi – chi, chu – chu, plum – plum, che, che), cicho, głośno szybko, wolno. Pozostali uczestnic zabawy powtarzają zaprezentowane dźwięki.
„Wszystko gra” – improwizacje rytmiczno – melodyczne wyrabiające u dziecka poczucie rytmu, umuzykalniające dziecko oraz rozwijające aktywność muzyczno – ruchową.
Przebieg:
"Co to za instrument?" – zagadki muzyczne.
Dziecko słucha nagrań różnych instrumentów, nazywa je, wskazuje odpowiednie instrumenty na ilustracjach.
"Kapslowe rytmy".
Dziecko i rodzic (rodzeństwo) otrzymują po dwa kapsle. Uderzają nimi o siebie wystukując wymyślone przez siebie rytmy. Dziecko proponuje rytm, rodzic powtarza go, następnie rodzic proponuje rytm, a dziecko go powtarza. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
"Muzyczne spinacze".
Dziecko tworzy dźwięki poruszając metalowym kubkiem, w którym znajdują się spinacze.
"Muzykalne klucze".
Dziecko tworzy muzykę z wykorzystaniem pęków kluczy.
"Grochem o ścianę".
Do plastikowej miski dziecko wsypuje wysuszony groch. Porusza miską w prawo, w lewo. Turlający się groch wydaje dźwięki.
„Muzyka” – wspólny śpiew rymowanki na melodię „Panie Janie”.
Dziś orkiestra, dziś orkiestra.
Koncert gra, koncert gra.
Dyryguje Karol, dyryguje Karol.
Batutą, batutą .
Na bębenku, na bębenku.
Tomek gra, Tomek gra.
A na wiolonczeli, a na wiolonczeli.
Patrycja, Patrycja.
Staś ma trąbkę, Staś ma trąbkę.
Ola flet, Ola flet.
Iga gra na dzwonkach, Iga gra na dzwonkach.
I ja też, i ja też.
Dziś na skrzypcach, dziś na skrzypcach.
Marcin gra, Marcin gra.
Na akordeonie, na akordeonie.
Agnieszka, Agnieszka.
Na trójkącie, na trójkącie.
Gra dziś Krzyś, gra dziś Krzyś.
A na tamburynie, a na tamburynie.
Mateusz, Mateusz.
Ta orkiestra, ta orkiestra.
Pięknie gra, pięknie gra.
Będziemy bić brawa, będziemy bić brawa.
Cały czas, cały czas.
„Szukaj pary” – zabawa orientacyjno - porządkowa.
Dziecko porusza się swobodnie, na hasło „szukaj pary” – dziecko i rodzic/rodzeństwo dobierają się w parę według instrukcji, np. stajemy naprzeciw siebie, stajemy jeden za drugi, stoimy obok siebie i trzymamy się za ręce.
"Głoska f"- karta pracy.
Dziecko rysuje przedmioty, których nazwy rozpoczynają się na głoskę f. Kończy rysować szlaczki.
„Orkiestra” – zabawa logorytmiczna.
Na bębenku chętnie gramy – marsz po obwodzie koła
Już pałeczką rytm stukamy – zatrzymanie się, wyklaskiwanie rytmu podanego przez rodzica
Mocno w talerz uderzymy – klaśnięcie w dłonie
I podskoki dwa zrobimy – dwa podskoki w miejscu
Karty pracy:
- Krzyżówka
- Znajdź różnice
- F jak farby
Życzę spokojnego dnia
Iwona Jedlińska