12.06.2020 - Piątek
Celem prowadzonych w tym tygodniu zabaw było zapoznanie dzieci z pracownią i czynnościami malarza; rozwijanie umiejętności rozpoznawania barw podstawowych i pochodnych oraz zapoznanie z sylwetkami polskich malarzy (Jan Matejko, Tadeusz Makowski).
Powitanie - rodzic rytmicznie wypowiada rymowankę, którą dziecko powtarza, z jednoczesnym ruchem:
Cześć, (machanie ręką)
Dzień dobry, (skinięcie głową)
Witam was, (szerokie rozłożenie rąk)
Zaczynamy, bo już czas. (klaskanie)
Lubię się bawić – zabawa wybranymi przez dziecko zabawkami.
Tęcza – nazwij i policz kolory oraz pokoloruj tęczę według wzoru.
Kolory – poranna zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko porusza się przy dźwięku muzyki. Rodzic wypowiada nazwę koloru, dziecko reaguje zmiana sposobu poruszania się (kolor czerwony - podskakiwanie naprzemienne z nogi na nogę; kolor żółty - bieg w miejscu; kolor zielony - marsz; kolor niebieski - zatrzymuje się). Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
Siedem kolorów tęczy – rozmowa – utrwalanie znajomości kolorów. Rodzic umieszcza przed dzieckiem wcześniej namalowaną na dużym formacie tęczę.
- Ile jest kolorów?
- Jaki jest kolor pierwszy, od dołu? (czerwony)
- Co może być czerwone?
- Jak się nazywa drugi kolor od dołu? (i kolejne kolory)
- Co możemy namalować w kolorze pomarańczowym?
- Co chcielibyście namalować żółte? (kolejne kolory: zielony, błękitny, niebieski, fioletowy).
Jestem malarzem – zabawa dramowa kształcąca wyobraźnię. Dziecko zamyka oczy i wyobrażają siebie w roli malarza. Rodzic proponuje, żeby wyobraziło sobie stojącą przed nimi sztalugę, w jednej ręce trzymają paletę z farbami, w drugiej – pędzel i w powietrzu malują obraz barwami jakie lubią.
Obrazy smutne i wesołe – malowanie farbą plakatową. Rodzic przygotowuje pędzle, białe kartki A3, A4 oraz zestawy farb w barwach „smutnych” (barwy zimne:zielony, niebieski) i „wesołych” (barwy ciepłe: żółty, pomarańczowy, czerwony). Dziecko zajmuje miejsce zależnie od wyboru zestawu, którymi farbami chcą malować i maluje na temat dowolny. Zachęcamy aby wszyscy członkowie rodziny namalowali swój obraz, a następnie można zorganizować wystawę prac. Podczas jej oglądania można omówić, które obrazy są smutne, które wesołe, dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie: dlaczego jedne obrazy są smutne, a inne wesołe? Dziecko dochodzi do wniosku, że przekaz obrazu zależy od użytych kolorów.
Wybieramy kolory – ruchowa zabawa orientacyjno – porządkowa. Rodzic rozkłada na podłodze kolorowe kartki w 4-5 wybranych przez siebie barwach.
Na hasło: żółty, niebieski, czerwony dziecko chodzi stając na kartki w tych barwach. Podając kolejne hasło rodzic wymienia inny zestaw 3 barw, aby umożliwić dziecku łatwiejsze poruszanie się. Gdy dziecko stanie na inną kartkę odpada z zabawy. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
Cukierkowa tęcza - zabawa badawcza. Na jednorazowych, papierowych talerzykach dziecko układa we wzór kręgu kolorowe pastylki, drażetki. Rodzic spryskuje drażetki niewielką ilością wody. Pod wpływem wody kolory z drażetek spływają na talerzyk i tworzą się tęczowe barwy.
Lubię – nie lubię – rozmowa o odczuciach dziecka. Dziecko wypowiada się na temat wykonanych zabaw. Opowiada, które działania mu się podobały, a których by nie chciało.
Iwona Jedlińska