12.04.2021 r. - Poniedziałek
Drodzy Rodzice, kochane Przedszkolaki zapraszam Was do zapoznania się z propozycjami zabaw, w tym tygodniu naszym tematem przewodnim będzie: Wiosna w ogrodzie. Zachęcam Was również do chwalenia się efektami waszej pracy :-)
1. Zestaw zabaw porannych.
Posągi – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega w różnych kierunkach. Na hasło rodzica: posągi! nieruchomieje w dowolnych pozach.
Ślimak – ćwiczenia mięśni tułowia. Dziecko siada w siadzie prostym (wyciągnięte przed siebie nogi). Zgina nogi i obejmuje je rękami ze splecionymi palcami dłoni. Lekko zaokrąglają plecy i przechodzi do leżenia tyłem, wykonuje kołyskę w przód i w tył, a następnie na boki.
Żabki na huśtawce – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dziecko i rodzic, trzymając się za ręce w parze, stoją w lekkim rozkroku naprzeciwko siebie. Wykonują naprzemiennie głębokie przysiady.
Motylki – zabawa z elementami podskoku i ćwiczeniami ramion. Dziecko wykonuje podskoki rozkroczno-zwarte (skoki pajaca) z dłońmi wspartymi na bokach, w rytmie wystukiwanym na bębenku. Podczas potrząsania tamburynem lub grzechotką porusza się swobodnie po całym miejscu zabawy, machając ramionami jak skrzydełkami.
Na jednej nodze – zabawa równoważna. Przedszkolak porusza się podskokami w parze z rodzicem, w różnych kierunkach. Na hasło: na jednej nodze, nadal trzymając za rękę, staje na jednej nodze.
Ćwiczenie uspokajające. Dziecko maszeruj po obwodzie koła. Na hasło rodzica zatrzymuje się, wykonuje głęboki wdech ze wspięciem na palce i wydech, po czym kontynuuje marsz.
2. Kto to? - wprowadzenie do tematu zajęć.
Rodzic, tak aby dziecko nie widziało, kładzie na podłodze ilustrację przedstawiającą ogrodnika i przykrywa ją arkuszem papieru w formacie a3 z dziurką wielkości zakrętki. Następnie zapraszamy dziecko do przyjrzenia się obrazkowi i powoli przesuwamy karton a3 , a dziecko zgaduje, jaka postać ukrywa się na obrazku, po czym swoimi słowami opowiada, na czym polega praca ogrodnika. Rodzic uzupełnia wypowiedzi.
Praca ogrodnika polega na zakładaniu, prowadzeniu i pielęgnowaniu upraw warzyw i ziół, drzew i krzewów owocowych oraz roślin ozdobnych, a nawet grzybów jadalnych. Ogrodnik wykonuje również dekoracje z roślin ozdobnych. Zna wiele gatunków roślin i wie jakie lubią warunki, potrafi o nie dbać, tak, aby pięknie rosły.
Przykładowe prace wykonywane przez ogrodnika: sadzenie, podlewanie, odchwaszczanie, przycinanie, wysiewanie, grabienie, koszenie, projektowanie ogrodów.
Praca ogrodnika jest dosyć trudna, wymaga ona dużej siły, dobrej kondycji fizycznej i wytrzymałości na zmienne warunki pogodowe. Ogrodnik powinien być dokładny, staranny i cierpliwy, a także systematyczny. Musi mieć dobrze rozwiniętą wyobraźnię przestrzenną. Musi kochać przyrodę, nie może mieć skłonności do alergii ponieważ ma ciągły kontakt z pyłkami roślin, ani bać się owadów. Jak myślicie? Kto z Was chciałby zostać ogrodnikiem?
3. Zielone palce - zabawa ruchowo naśladowcza z rymowanką. Rodzic z dzieckiem wypowiadają rytmicznie słowa rymowanki K. Wójcik - Bożętki i wykonują przy tym opisane poniżej gesty. Następnie, na przemian, pokazują jakąś czynność wykonywaną przez ogrodnika, a druga osoba zgaduje o jaką czynność chodzi.
Zielone palce
(Katarzyna Wójcik-Bożętka)
Kto zielone palce ma,
poruszanie palcami na wysokości oczu
ten ogródek zna!
wskazywanie w dal
To ogrodnik jest – czarodziej,
kłanianie się ogrodnikowi
co roślinkom służy co dzień!
klaskanie
4. Narzędzia ogrodnika - zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku obrazki różnych przedmiotów, zadaniem dziecka jest wskazanie tych, które są potrzebne ogrodnikowi w pracy. Za każdym razem, kiedy dziecko wybierze obrazek, rodzic dopytuje o nazwę przedmiotu i jego przeznaczenie, np. Czy wiesz, co jest na obrazku? Do czego służy to narzędzie? Tutaj jest mała podpowiedź dla rodziców.
Następnie ponownie rozkładamy przed dzieckiem obrazki narzędzi (możemy wykorzystać inne obrazki), dzielimy ich nazwę na sylaby (możemy również podzielić na sylaby z utrudnieniami - czyli wykonujemy pauzy pomiędzy kolejnymi sylabami: ko...123...new...123....ka; lub wykonujemy jakiś ruch: gra....podskok/klaśnięcie/przysiad....bie). Dziecko wskazuje odpowiedni obrazek i również dzieli nazwę rytmicznie na sylaby jednocześnie może: klaskać, tupać, uderzać rękoma o uda, podskakiwać. Starsze przedszkolaki wskazują liczę sylab w danym słowie.
5.W ramach odpoczynku zapraszam do obejrzenia bajki o sympatycznym skrzacie Borówce, który pokarze nam tajemnice jakie skrywa ogród.
6.Ćwiczenia grafomotoryczne dla 3 latków wybieramy kartę pracy ze strony 8 i 9 oraz konewkę. Dla 4 latków proponuję szlaczki ze stron: 1,2,3.
Miłej zabawy!
Karolina Magnuska
Język angielski – poniedziałek – 12.04.2021r.
Kochane przedszkolaki, w ubiegłym tygodniu dowiedzieliście się jakie zwierzęta mieszkają na wsi. Dzisiaj zobaczymy jakie zwierzęta na swojej farmie miał Old MacDonald. Wysłuchajmy piosenki pt. Old Mac Donald. Zadaniem dzieci jest zidentyfikowanie występujących w niej zwierząt oraz powtórzenie ich nazw w j. angielskim (4-l), a następnie naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów. Opiekun zwierząt, czyli rolnik to w j. angielskim: farmer
Czas na piosenkę(słuchamy 3 zwrotek).
Słówka do zapamiętania:
cow – krowa - moo, moo
horse – koń – neigh, neigh
pig – świnka – oink, oink
Nazwy zwierząt możemy utrwalić wykorzystując flashcards.
Na koniec jeszcze karta pracy. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie tych zwierząt, które występowały w 3 zwrotkach piosenki.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Życzę udanej zabawy!
Joanna Michalak