Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

11.05.2020 - Poniedziałek

Witamy po weekendzie i zapraszamy do wspólnych zabaw z tematem Mieszkańcy łąki.

Ptaki – poranna zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po sali naśladując różne ptaki, na zapowiedź: wróbel – wykonuje podskoki obunóż, na zapowiedź: jaskółka – biega z ramionami wyciągniętymi w bok, na zapowiedź: bocian – chodzi podnosząc wysoko kolana.

Skąd się bierze miód – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza B. Koronkiewicz.

Słodki, złocisty, lepiący,
pyszny na chlebie chrupiącym.
Serek z nim w buzi w mig znika,
dodam go też do piernika.
Herbatkę słodzić nim wolę….
Lecz skąd miód wziął się na stole?
W jakich go robią fabrykach
i kto go zamknął w słoikach?
Gdy pszczoła w piękny dzień lata,
znajduje nektar na kwiatach.
I szybko zebrać go musi,
bo zapach bardzo ją kusi.
Niesie do ula, znów wraca,
na tym polega jej praca.
A w ulu pszczółek niemało,
każdej pracować się chciało.
Zbierały nektar, zbierały
i miód wyprodukowały.
Jak? Tego żadna nie powie,
lecz miód to jest samo zdrowie.
Na pszczoły lepiej uważaj,
o miód zaś pytaj pszczelarza.
On żyje z pszczołami w zgodzie
I dobrze zna się na miodzie.

Po przeczytaniu wiersza możemy zadać dziecku pytania:
- Jaki jest miód?
- Do czego używamy miodu?
- Kto produkuje miód?
- Z czego pszczoły robią miód?
- Kto opiekuje się pszczołami?

Co wiemy o miodzie – burza mózgów.
Pszczoły mieszkają w ulach. Wejścia do ula strzegą strażniczki. Pszczoły za pomocą tańca informują, w którym kierunku trzeba lecieć, aby znaleźć łąkę pełną kwiatów. w królestwie pszczół rządzi królowa. Miód to przetworzony przez pszczoły pyłek kwiatowy. Pszczoły zbierają go z kwiatów rosnących na łąkach, w sadach, w lesie. Mamy różne rodzaje miodów, w zależności od tego z jakich kwiatów został zebrany pyłek.
Rodzaje miodów: lipowy, gryczany, akacjowy, rzepakowy, wielokwiatowy, wrzosowy, spadziowy.
Znaczenie miodu – wykorzystanie w medycynie, do produkcji kosmetyków.

Kto to taki? – ćwiczenia słuchowe. Dziecko rozwiązuje zagadki dotyczące zwierząt mieszkających na łące  

Na łące – zabawa logorytmiczna D. Kossakowskiej.
Kiedy słońce świeci nad łąką – rysowanie słońca w powietrzu
Kiedy wieje wiosenny wiatr – ruchy rąk w górze
Kiedy motyl krąży nad kwiatem – naśladowanie lotu motyla
To weselszy staje się świat – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Nawet wtedy, gdy deszczyk pada – rysowanie w powietrzu spadających kropel
Ciemne chmury krążą nad nami – rysowanie oburącz chmur w powietrzu
To cieszymy się dniem wesołym – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Piękną łąkę dziś oglądamy – obrót wokół własnej osi

Spacer wśród traw – opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi A. Olędzkiej.
W taki piękny, wiosenny dzień pora wybrać się na spacer na pobliską łąkę (dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach). Słońce mocno grzeje, można więc chwilę poopalać się (dziecko kładzie się na podłodze i zamyka oczy). Słuchamy odgłosów, które do nas dochodzą. to komary, które krążą nad nami (dziecko naśladuje głosy komarów: bzz, bzz, bzz). Musimy wstać, żeby nas nie pogryzły. Spacerujemy po łące i słuchamy jak szumi wiosenny wiatr (dziecko naśladuje szum wiatru: szuu, szuu, szuu). Gonimy pszczoły, które latają z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu nektaru (dziecko naśladuje lot pszczół). Kucamy w trawach, gdzie siedzą koniki polne i słuchamy ich koncertu (dziecko naśladuje głos koników polnych: cyt, cyt, cyt). W sadzawce siedzą zielone żaby i głośno ze sobą rozmawiają (dziecko naśladuje dźwięk: kum, kum, kum). W górze słychać głos wróbla (dziecko naśladuje dźwięk: ćwir, ćwir, ćwir). A wśród wysokich traw chodzi bocian (dziecko chodzi z wysoko uniesionymi kolanami) i co jakiś czas wesoło klekocze (dziecko naśladuje głos bociana: kle, kle, kle). Bocian wzbił się do góry i krąży nad łąką (dziecko naśladuje lot bociana). Po kilku okrążeniach wylądował w swoim gnieździe (siad skrzyżny w dowolnym).

Przestaw sylaby – zabawa słowna.
Rodzic wypowiada słowa sylabami przestawiając ich kolejność. Dziecko odgaduje, jak należy prawidłowo wypowiedzieć słowo. Np. ka – łą (łąka), ba – ża (żaba), mar – ko (komar), sa – o (osa), ła – pszczo (pszczoła), cian – bo (bocian).

Bal na łące– zabawa ruchowa przy piosence.
Dziecko słucha piosenki – zapoznaje się z jej tekstem, a następnie wykonuje do niego ruchy taneczne.
  
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: Dziecko biega po pokoju, na hasło podane przez rodzica przyjmuje określoną postawę i zastyga w miejscu. Hasła podawane przez rodzica:
- drzewo – dziecko zatrzymuje się w rozkroku z ramionami w górze,
- litera T – postawa o nogach złączonych ramiona w bok,
- most – pozycja na czworakach z wyprostowanymi nogami,
- litera i – dziecko w postawie o nogach złączonych ramiona w górze,

Część główna:
Próba zdjęcia skarpet stopami.
Ćwiczenia równoważne w postawie stojącej ćwiczenia powtarzamy po 3 razy:
- ręce w górę, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w górę, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, w prawą stopę chwytamy skarpetkę unosimy nogę w przód, podskakujemy 3 razy na lewej nodze, zmiana nogi ćwiczącej,
Skarpetka leży przed stopami.
- pozycja rozkrok ramiona w bok,
Ruch: na 1 – podskokiem przejście do pozycji o nogach złączonych i ramiona w dół,
na 2 – podskokiem przejście do rozkroku i ramiona w bok,
- pozycja wykrok prawą nogą w przód, ramiona w bok,
Ruch: na 1 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli lewa noga w przód ramiona pozostają bez zmian
na 2 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli prawa noga w przód ramiona pozostają bez zmian
- podskokiem obrót wokół własnej osi o 180 stopni, obracamy się raz przez prawe ramię raz przez lewe ramię.
Dzieci zakłada skarpety i buty. Dzieci z rodzicem trzymając się za ręce wykonują ćwiczenia:
- wykonują przysiad cały czas trzymając się za ręce,
- stojąc na jednej nodze drugą podnoszą w tył, tułów lekko pochylają do przodu, zmiana nogi.

Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe: Dziecko i rodzic. Jedna osoba w siadzie skrzyżnym na podłodze z ramionami w górze zamienia się w drzewo. Druga osoba stojąc zamienia się w wiatr, przemieszcza się dookoła drzew i dmucha. Osoba drzewa naśladuje ruchy drzew podczas wiejącego wiatru. Wiatr może wiać z jednej strony, z różnym natężeniem.

Dla chętnych zadania w kartach pracy
Karty pracy 5-latek, cz.4, str. 41-42
Karty pracy 6-latek, cz.4, str. 46-47
Klaudia Ostrowska, Karolina Magnuska