11.05.2020 - Poniedziałek
Witamy po weekendzie i zapraszamy do wspólnych zabaw z tematem Mieszkańcy łąki.
Ptaki – poranna zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po sali naśladując różne ptaki, na zapowiedź: wróbel – wykonuje podskoki obunóż, na zapowiedź: jaskółka – biega z ramionami wyciągniętymi w bok, na zapowiedź: bocian – chodzi podnosząc wysoko kolana.
Skąd się bierze miód – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza B. Koronkiewicz.
Słodki, złocisty, lepiący,
pyszny na chlebie chrupiącym.
Serek z nim w buzi w mig znika,
dodam go też do piernika.
Herbatkę słodzić nim wolę….
Lecz skąd miód wziął się na stole?
W jakich go robią fabrykach
i kto go zamknął w słoikach?
Gdy pszczoła w piękny dzień lata,
znajduje nektar na kwiatach.
I szybko zebrać go musi,
bo zapach bardzo ją kusi.
Niesie do ula, znów wraca,
na tym polega jej praca.
A w ulu pszczółek niemało,
każdej pracować się chciało.
Zbierały nektar, zbierały
i miód wyprodukowały.
Jak? Tego żadna nie powie,
lecz miód to jest samo zdrowie.
Na pszczoły lepiej uważaj,
o miód zaś pytaj pszczelarza.
On żyje z pszczołami w zgodzie
I dobrze zna się na miodzie.
Po przeczytaniu wiersza możemy zadać dziecku pytania:
- Jaki jest miód?
- Do czego używamy miodu?
- Kto produkuje miód?
- Z czego pszczoły robią miód?
- Kto opiekuje się pszczołami?
Co wiemy o miodzie – burza mózgów.
Pszczoły mieszkają w ulach. Wejścia do ula strzegą strażniczki. Pszczoły za pomocą tańca informują, w którym kierunku trzeba lecieć, aby znaleźć łąkę pełną kwiatów. w królestwie pszczół rządzi królowa. Miód to przetworzony przez pszczoły pyłek kwiatowy. Pszczoły zbierają go z kwiatów rosnących na łąkach, w sadach, w lesie. Mamy różne rodzaje miodów, w zależności od tego z jakich kwiatów został zebrany pyłek.
Rodzaje miodów: lipowy, gryczany, akacjowy, rzepakowy, wielokwiatowy, wrzosowy, spadziowy.
Znaczenie miodu – wykorzystanie w medycynie, do produkcji kosmetyków.
Kto to taki? – ćwiczenia słuchowe. Dziecko rozwiązuje zagadki dotyczące zwierząt mieszkających na łące
Na łące – zabawa logorytmiczna D. Kossakowskiej.
Kiedy słońce świeci nad łąką – rysowanie słońca w powietrzu
Kiedy wieje wiosenny wiatr – ruchy rąk w górze
Kiedy motyl krąży nad kwiatem – naśladowanie lotu motyla
To weselszy staje się świat – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Nawet wtedy, gdy deszczyk pada – rysowanie w powietrzu spadających kropel
Ciemne chmury krążą nad nami – rysowanie oburącz chmur w powietrzu
To cieszymy się dniem wesołym – rysowanie w powietrzu uśmiechu
Piękną łąkę dziś oglądamy – obrót wokół własnej osi
Spacer wśród traw – opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi A. Olędzkiej.
W taki piękny, wiosenny dzień pora wybrać się na spacer na pobliską łąkę (dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach). Słońce mocno grzeje, można więc chwilę poopalać się (dziecko kładzie się na podłodze i zamyka oczy). Słuchamy odgłosów, które do nas dochodzą. to komary, które krążą nad nami (dziecko naśladuje głosy komarów: bzz, bzz, bzz). Musimy wstać, żeby nas nie pogryzły. Spacerujemy po łące i słuchamy jak szumi wiosenny wiatr (dziecko naśladuje szum wiatru: szuu, szuu, szuu). Gonimy pszczoły, które latają z kwiatka na kwiatek w poszukiwaniu nektaru (dziecko naśladuje lot pszczół). Kucamy w trawach, gdzie siedzą koniki polne i słuchamy ich koncertu (dziecko naśladuje głos koników polnych: cyt, cyt, cyt). W sadzawce siedzą zielone żaby i głośno ze sobą rozmawiają (dziecko naśladuje dźwięk: kum, kum, kum). W górze słychać głos wróbla (dziecko naśladuje dźwięk: ćwir, ćwir, ćwir). A wśród wysokich traw chodzi bocian (dziecko chodzi z wysoko uniesionymi kolanami) i co jakiś czas wesoło klekocze (dziecko naśladuje głos bociana: kle, kle, kle). Bocian wzbił się do góry i krąży nad łąką (dziecko naśladuje lot bociana). Po kilku okrążeniach wylądował w swoim gnieździe (siad skrzyżny w dowolnym).
Przestaw sylaby – zabawa słowna.
Rodzic wypowiada słowa sylabami przestawiając ich kolejność. Dziecko odgaduje, jak należy prawidłowo wypowiedzieć słowo. Np. ka – łą (łąka), ba – ża (żaba), mar – ko (komar), sa – o (osa), ła – pszczo (pszczoła), cian – bo (bocian).
Bal na łące– zabawa ruchowa przy piosence.
Dziecko słucha piosenki – zapoznaje się z jej tekstem, a następnie wykonuje do niego ruchy taneczne.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: Dziecko biega po pokoju, na hasło podane przez rodzica przyjmuje określoną postawę i zastyga w miejscu. Hasła podawane przez rodzica:
- drzewo – dziecko zatrzymuje się w rozkroku z ramionami w górze,
- litera T – postawa o nogach złączonych ramiona w bok,
- most – pozycja na czworakach z wyprostowanymi nogami,
- litera i – dziecko w postawie o nogach złączonych ramiona w górze,
Część główna:
Próba zdjęcia skarpet stopami.
Ćwiczenia równoważne w postawie stojącej ćwiczenia powtarzamy po 3 razy:
- ręce w górę, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w górę, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w przód lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, prawą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, lewą stopą chwytamy skarpetę i unosimy nogę w tył lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,
- ręce w bok, w prawą stopę chwytamy skarpetkę unosimy nogę w przód, podskakujemy 3 razy na lewej nodze, zmiana nogi ćwiczącej,
Skarpetka leży przed stopami.
- pozycja rozkrok ramiona w bok,
Ruch: na 1 – podskokiem przejście do pozycji o nogach złączonych i ramiona w dół,
na 2 – podskokiem przejście do rozkroku i ramiona w bok,
- pozycja wykrok prawą nogą w przód, ramiona w bok,
Ruch: na 1 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli lewa noga w przód ramiona pozostają bez zmian
na 2 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli prawa noga w przód ramiona pozostają bez zmian
- podskokiem obrót wokół własnej osi o 180 stopni, obracamy się raz przez prawe ramię raz przez lewe ramię.
Dzieci zakłada skarpety i buty. Dzieci z rodzicem trzymając się za ręce wykonują ćwiczenia:
- wykonują przysiad cały czas trzymając się za ręce,
- stojąc na jednej nodze drugą podnoszą w tył, tułów lekko pochylają do przodu, zmiana nogi.
Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe: Dziecko i rodzic. Jedna osoba w siadzie skrzyżnym na podłodze z ramionami w górze zamienia się w drzewo. Druga osoba stojąc zamienia się w wiatr, przemieszcza się dookoła drzew i dmucha. Osoba drzewa naśladuje ruchy drzew podczas wiejącego wiatru. Wiatr może wiać z jednej strony, z różnym natężeniem.
Dla chętnych zadania w kartach pracy
Karty pracy 5-latek, cz.4, str. 41-42
Karty pracy 6-latek, cz.4, str. 46-47
Klaudia Ostrowska, Karolina Magnuska