11.05.2020 - Poniedziałek
Drodzy Rodzice,
Mieszkańcy łąki to temat, który będzie nam towarzyszył w tym tygodniu.
Celem proponowanych dziś zabaw jest zapoznanie ze zwierzętami mieszkającymi na łące; wdrażanie do uważnego słuchania; doskonalenie umiejętności wypowiadania się.
Powitanie –Rodzic wypowiada powitanie, a następnie dziecko je powtarza:
Miły dzień mamy, z pachnącą łąką się witamy (kilka wdechów i wydechów).
Lubię się bawić – swobodna zabawa zaspokajająca naturalną potrzebę zabawy, wdrażanie do samodzielnego wyboru zabawek i porządkowania ich po skończonej zabawie.
Rozmowy na łące – inscenizacja Na zielonej łące zwierzęta mieszkały i tak rozmawiały:
- Jestem żabka cała zielona prawie, mieszkam w pobliskim stawie.
- Ja jestem motylkiem, co lata nad kwiatkiem przez chwilkę.
- Pszczółki łąkę uwielbiają, nektar z kwiatków tam zbierają.
- A w trawie ślimaczki wędrują, dużo czasu potrzebują.
- Ja też byłam na tej łące, przyglądałam się biedronce. (gąsienica)
- Chyba kropki pogubiłam, gdy za świerszczem goniłam. Miałam dużo, teraz mało mi zostało.
- Czy owadki, czy też kwiatki, to mieszkańcy łąki koło domu Agatki.
Wróżka z łąki – poranna, naśladowcza zabawa ruchowa. Rodzic jako łąkowa wróżka dotykając dziecko różdżką (ręką) mówi: raz, dwa, trzy będziesz pszczołą/ślimakiem/żabą/ biedronką/motylem. Dziecko naśladuje ruchy zwierzęcia, Rodzic powtarzają je.
Małgosia szuka przyjaciół – słuchanie opowiadania.
Małgosia od kilku dni chodzi smutna. Kiedy wraca z przedszkola, chce się bawić z rodzicami, ale mama i tata wcale nie umieją się bawić! Wczoraj pani w przedszkolu czytała opowiadanie o przyjacielu sarenki. Koziołek uczył ją skakania. Razem biegali, robili wyścigi, kto szybciej dobiegnie do zielonej polany z mrowiskiem. O, oni to fajnie się bawili! Małgosia postanowiła, że też chce mieć przyjaciół. Ale gdzie oni są? Gdzie ich szukać?
Mama mówiła, że na łące mieszka mnóstwo zwierząt. Może ktoś zostanie moim przyjacielem? – myśli Małgosia.
Rodzic proponuje dziecku, aby wypowiedziało się na temat zwierząt, które widzi na ilustracji i wyjaśniło Małgosi, z kim może lub nie może zaprzyjaźnić się.
- Kto mieszka na łące?
- Co lubią zwierzęta mieszkające na łące?
- Czy zwierzęta z łąki mogą bawić się z Małgosią w jej domu?
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Zabawa ruchowa: Taniec kwiatów – improwizacje ruchowo-taneczne przy muzyce P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”. https://www.youtube.com/watch?v=eikD0FLBCsc Dziecko otrzymuje szyfonową (lub z organzy) chusteczkę/apaszkę, którą trzyma ukryte w zaciśniętej dłoni i kuca.
Propozycja układu tanecznego przy muzyce:
- dziecko powoli wstaje
- unosi do góry ręce z rozłożoną chusteczką i macha nią
- tworzy z rodzicami koło trzymając się za chusteczki
- wszyscy poruszają się po okręgu oraz w przód i w tył
- zatrzymują się i obracają wokół własnej osi, machając chusteczkami na wysokości kolan, nad głową. Zamiast chusteczek można użyć pomponów (w obu rękach).
Mieszkańcy łąki – ćwiczenie słuchu fonemowego i rozwijanie sprawności manualnych. Dzieci dzielą na sylaby nazwy mieszkańców łąki i łączą kolorowe postacie z ich cieniami. - Karta pracy ,,Razem się bawimy” str. 12 cz.4 s.12
Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci.
Iwona Jedlińska, Małgorzata Grabarczyk