10.03.2021r. - Środa
Drodzy Rodzice!
Na początek proponujemy rozwiązywanie kilku zagadek o zjawiskach atmosferycznych:
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (SŁOŃCE)
Kropelki wody na głowy padają.
Wszyscy przed nimi pod dach uciekają. (DESZCZ)
Gdy spadnie po raz pierwszy, świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki.(ŚNIEG)
Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może podczas burzy przestraszyć i ciebie! (PIORUN/BŁYSKAWICA)
Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna,
Będzie z niej padał deszcz. (CHMURA)
Teraz czas na poranne zabawy ruchowe (opis w propozycjach z 08.03.2021r.).
Proponujemy teraz zabawy w oparciu o interpretacje przysłowia W marcu jak w garncu.
1.Wyjaśnienie, czym są przysłowia. (Przysłowia zazwyczaj wywodzą się z tradycji ludowych. Oznacza to, że dawno temu ludzie przez długi czas obserwowali pogodę i zauważyli związek między zjawiskami w różnych miesiącach. Związek ten wyrazili w krótkich zdaniach, czasem rymowanych, i przekazywali tę mądrość w postaci przysłów z pokolenia na pokolenie, z ojca na syna. Od naszych przodków wiemy więc, że W marcu jak w garncu).
2.Marcowe kaprysy – słuchanie wiersza Bożeny Formy czytanego przez rodzica:
Wymieszał marzec pogodę w garze,
Ja wam tu zaraz wszystkim pokażę.
Śnieg i przymrozki, deszczową słotę,
słońca promieni dorzucę trochę.
Domieszam powiew wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego.
Deszczu ze śniegiem troszeczkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.
3.Rozmowa na temat wiersza:
- Co marzec mieszał w garze?
4.Wspólne wyjaśnienie przysłowia W marcu jak w garncu.
5.Powtarzanie przysłowia jak echo za rodzicem – w różnym tempie, z różną intonacją głosu.
6.Interpretowanie przysłowia przez dziecko, w dowolny sposób np. wymawianie szybko, cicho, nisko, wysoko; śpiewanie przysłowia na własną melodię.
7.„Symbole pogody” (zał.1) – nazywanie zjawiska atmosferyczne występujące w marcu.
8.Zabawa Słońce, wiatr, deszcz, burza – kiedy rodzic pokazuje obrazek słońca – dziecko idzie na spacer; obrazek wiatru – dziecko stoi i wymachuje rękoma nad głową; obrazek deszczu – dziecko kuca i uderza palca o podłogę, obrazek burzy – dziecko tupie nogami.
Teraz czas na działania plastyczne do których należy przygotować wydrukowane obrazki, najlepiej kolorową kartkę A4, nożyczki, klej i kredki.
Zapraszamy na krótki filmik, który przedstawi przebiśniegi. (Może udało się dzieciom odnaleźć przebiśniegi podczas spacerów).
Przebiśniegi - wycinanie, składanie z części i naklejanie na kartkę, kolorowanie obrazka (4 części 4 - latki), (6 części 5 - latki) .
Zapraszamy teraz na chwilę odpoczynku podczas słuchania opowiadań z książki H. Łochockiej Wróbelek Elemelek i jego przyjaciele.
Po odpoczynku proponujemy jeszcze zadania w kartach pracy dla dzieci 4 letnich i 5 letnich .
Udanej zabawy!
Joanna Michalak, Małgorzata Grabarczyk