Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

09.11.2020 - Poniedziałek

Drodzy rodzice, kochane dzieci, w związku ze zbliżającym się Narodowym Świętem Niepodległości  zapraszamy w tym tygodniu do zabaw związanych z tematem „Polska – moja ojczyzna”.

„Poranny spacer” – poranna zabawa ruchowa.
Dzieci przy dźwiękach muzyki spacerują, podskakują. Rodzic podaje różne polecenia: „Zbieramy grzyby!” - dziecko udaje, że podnosi coś z podłogi; „Spadające listki!” – dziecko podbiega i łapie niewidoczne, spadające listki; „Zrywamy szyszki!” - dziecko podskakuje i symuluje obrywanie z gałęzi szyszek itd.

„Polska – nasza ojczyzna” – zabawa dydaktyczna na podstawie opowiadania D. Kossakowskiej oraz wyrazu „Polska”.
Poldek, Paweł i Pola mieszkają w Polsce. Chodzą do szkoły i uczą się w tej samej klasie. Dzisiaj prezentują stroje z różnych stron Polski. Stoją przy mapie, a Pola pokazuje naszą najdłuższą rzekę – Wisłę. Dzieci wiedzą też, że naszą stolicą jest Warszawa. Wiedzą, gdzie leżą góry i jak nazywa się nasze morze. Wszyscy podziwiają nasz piękny kraj. Dzieci są dumne z tego, że są Polakami.
Po wysłuchaniu opowiadania możemy zadać dzieciom następujące pytania:
- Gdzie mieszka Poldek, Paweł i Pola?
- Co dzisiaj prezentują dzieci?
- Gdzie stoją dzieci? - Co pokazuje Pola?
- Jakie miasto jest stolicą Polski?
- Z czego dumne są dzieci?

Zabawy wprowadzające literę i  głoskę „ P ”, „ p ”.
„Wstań, gdy usłyszysz” – dziecko siedzi na dywanie, rodzic wypowiada różne słowa zawierające głoskę „p” lub nie. Zadaniem dziecka jest wstać, gdy w słowie usłyszy głoskę „p”.
„Poszukiwanie” – zadaniem dziecka jest odszukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają głoskę „p”.
„Wyszukiwanie” – dziecko ogląda ilustracje i wymienia nazwy zawierające głoskę p: mapa, Polska, pióro, spódnica, czapka, palec, pas, piegi, wypieki (na twarzy), podłoga, paski, kapelusz.

Analiza i synteza słuchowa słowa „Polska”.
-Wybrzmiewanie sylab Pol-ska (5l.), głosek P-o-l-s-k-a (6l.).
-Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem (5-6l.).
-Wypowiadanie kolejnych głosek słowa „Polska” (6l.).
-Liczenie głosek w słowie „Polska” (5-6l.).
-Podawanie słów z głoską „p” w nagłosie (pudel, palma, pajac), śródgłosie (opaska, koperta, łopata), wygłosie (sklep, trop, syrop) (6l.).
-Określenie rodzaju głoski „p” (spółgłoska) (6l.).
-Wybrzmiewanie sylab w słowie połączone z tupaniem, uderzaniem o uda (5-6l.).

Prezentacja wyrazu „Polska” oraz litery „p” drukowanej małej i wielkiej.

Prezentacja litery „p” pisanej małej i wielkiej – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.

Zachęcamy do ćwiczeń w pisaniu litery „p, P” - karta pracy 6-latek.
Dla dzieci młodszych ćwiczenia grafomotoryczne - karta pracy 5-latek.

„Jaki to instrument?” – zagadki muzyczne.
Dziecko słucha nagrań instrumentów muzycznych. Podaje nazwy słyszanych instrumentów: fortepian, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka, kontrabas, flet.

„Jedziemy na wycieczkę” – zabawa słuchowa
Dziecko siedzi na dywanie. Zabawę zaczyna rodzic wypowiadając zdanie: „Jedziemy na wycieczkę do Krakowa”. Dziecko powtarza zdanie i dodaje nazwę kolejnego miasta, następnie ponownie rodzic dodaje nazwę miasta, itd.

Zachęcamy do zapoznania z piosenką "Jestem Polakiem".

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: „Dzień i noc”. Dziecko przemieszcza się po pokoju, rodzic podaje hasła: „Dzień” – dziecko przemieszcza się podskakując radośnie. „Noc” – dziecko szybko szuka wolnego miejsca na podłodze i zwijając się w kłębek udaje, że idzie spać. Zabawa trwa około 2 minuty.
Część główna:
Dziecko ćwiczy na boso. Dziecko siedzi na dywanie z woreczkiem gimnastycznym.
- dziecko w siadzie skrzyżnym przekłada woreczek z ręki do ręki z przodu i z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,
- pozycja jak wyżej tylko woreczek przekładamy z ręki do ręki wysoko nad głową i nisko z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,
- pozycja jak wyżej woreczek leży przed stopami, przesuwamy dłońmi woreczek jak najdalej w przód po podłodze i przysuwamy z powrotem do stóp, podczas wykonywania ćwiczenia pośladki dotykają podłogi,
- siad o nogach ugiętych, woreczek leży przed stopami, przesuwanie woreczka stopami w przód i przysuwanie woreczka do siebie,
- ćwiczenie jak wyżej tylko ćwiczy jedna stopa, potem zmiana stopy ćwiczącej,
- chwyt woreczka stopami, uniesienie nóg w górę i opust w dół,
- próba chwycenia palcami stóp i uniesienia woreczka w górę raz jedna stopa raz druga stopa,
- ćwiczenie jak wyżej tylko w górze przekładamy woreczek z prawej stopy do lewej,
- siad o nogach prostych, rodzic podaje na zmianę hasła: wachlarzyk i piąstki, • wachlarzyk – dziecko stara się rozcapierzyć palce u stóp i zrobić wachlarzyk, • piąstki – podwijamy palce stóp jednocześnie próbując je zacisnąć w piąstki.
Część końcowa: 
Ćwiczenie oddechowe: dziecko wykonuje leżenie na plecach, kładzie woreczek na brzuch i wykonuje spokojne wdechy i wydechy, przy:
wdechu – woreczek opada wraz z brzuchem ku dołowi uwypukla się klatka piersiowa,
wydechu – woreczek unosi się ku górze wraz z brzuchem.

Po intensywnych ćwiczeniach pora na relaks, proponujemy wysłuchanie "Legendy o Lechu, Czechu i Rusie", po wysłuchaniu legendy warto z dzieckiem porozmawiać na temat wysłuchanego tekstu, proszę zwrócić uwagę aby dziecko odpowiadało pełnymi zdaniami.
Oto kilka przykładowych pytań:
- Kim byli bohaterowie?
- Czego szukali podczas swojej wędrówki?
- Jakiego ptaka spotkali? 
Można też zaproponować dziecku narysowanie ilustracji do legendy.

Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz

 

Język angielski

W tym tygodniu będziemy utrwalali słownictwo związane z nazywaniem części ciała. Będzie to połączone również z dużą porcją ruchu. Zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „Head shoulders knees & toes”.

Head – głowa
Shoulders – ramiona
knees – kolana
toes – palce u stóp
eyes – oczy
ears – uszy
mouth – usta
nose - nos

Teraz zapraszam do prawdziwej gimnastyki.

https://supersimple.com/sing-along-with-tobee/head-shoulders-knees-toes/

W utrwalaniu słownictwa pomocne mogą być flashcards.

W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl

Joanna Michalak