09.11.2020 - Poniedziałek
Drodzy rodzice, kochane dzieci, w związku ze zbliżającym się Narodowym Świętem Niepodległości zapraszamy w tym tygodniu do zabaw związanych z tematem „Polska – moja ojczyzna”.
„Poranny spacer” – poranna zabawa ruchowa.
Dzieci przy dźwiękach muzyki spacerują, podskakują. Rodzic podaje różne polecenia: „Zbieramy grzyby!” - dziecko udaje, że podnosi coś z podłogi; „Spadające listki!” – dziecko podbiega i łapie niewidoczne, spadające listki; „Zrywamy szyszki!” - dziecko podskakuje i symuluje obrywanie z gałęzi szyszek itd.
„Polska – nasza ojczyzna” – zabawa dydaktyczna na podstawie opowiadania D. Kossakowskiej oraz wyrazu „Polska”.
Poldek, Paweł i Pola mieszkają w Polsce. Chodzą do szkoły i uczą się w tej samej klasie. Dzisiaj prezentują stroje z różnych stron Polski. Stoją przy mapie, a Pola pokazuje naszą najdłuższą rzekę – Wisłę. Dzieci wiedzą też, że naszą stolicą jest Warszawa. Wiedzą, gdzie leżą góry i jak nazywa się nasze morze. Wszyscy podziwiają nasz piękny kraj. Dzieci są dumne z tego, że są Polakami.
Po wysłuchaniu opowiadania możemy zadać dzieciom następujące pytania:
- Gdzie mieszka Poldek, Paweł i Pola?
- Co dzisiaj prezentują dzieci?
- Gdzie stoją dzieci? - Co pokazuje Pola?
- Jakie miasto jest stolicą Polski?
- Z czego dumne są dzieci?
Zabawy wprowadzające literę i głoskę „ P ”, „ p ”.
„Wstań, gdy usłyszysz” – dziecko siedzi na dywanie, rodzic wypowiada różne słowa zawierające głoskę „p” lub nie. Zadaniem dziecka jest wstać, gdy w słowie usłyszy głoskę „p”.
„Poszukiwanie” – zadaniem dziecka jest odszukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają głoskę „p”.
„Wyszukiwanie” – dziecko ogląda ilustracje i wymienia nazwy zawierające głoskę p: mapa, Polska, pióro, spódnica, czapka, palec, pas, piegi, wypieki (na twarzy), podłoga, paski, kapelusz.
Analiza i synteza słuchowa słowa „Polska”.
-Wybrzmiewanie sylab Pol-ska (5l.), głosek P-o-l-s-k-a (6l.).
-Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem (5-6l.).
-Wypowiadanie kolejnych głosek słowa „Polska” (6l.).
-Liczenie głosek w słowie „Polska” (5-6l.).
-Podawanie słów z głoską „p” w nagłosie (pudel, palma, pajac), śródgłosie (opaska, koperta, łopata), wygłosie (sklep, trop, syrop) (6l.).
-Określenie rodzaju głoski „p” (spółgłoska) (6l.).
-Wybrzmiewanie sylab w słowie połączone z tupaniem, uderzaniem o uda (5-6l.).
Prezentacja wyrazu „Polska” oraz litery „p” drukowanej małej i wielkiej.
Prezentacja litery „p” pisanej małej i wielkiej – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
Zachęcamy do ćwiczeń w pisaniu litery „p, P” - karta pracy 6-latek.
Dla dzieci młodszych ćwiczenia grafomotoryczne - karta pracy 5-latek.
„Jaki to instrument?” – zagadki muzyczne.
Dziecko słucha nagrań instrumentów muzycznych. Podaje nazwy słyszanych instrumentów: fortepian, gitara, saksofon, perkusja, skrzypce, trąbka, kontrabas, flet.
„Jedziemy na wycieczkę” – zabawa słuchowa
Dziecko siedzi na dywanie. Zabawę zaczyna rodzic wypowiadając zdanie: „Jedziemy na wycieczkę do Krakowa”. Dziecko powtarza zdanie i dodaje nazwę kolejnego miasta, następnie ponownie rodzic dodaje nazwę miasta, itd.
Zachęcamy do zapoznania z piosenką "Jestem Polakiem".
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: „Dzień i noc”. Dziecko przemieszcza się po pokoju, rodzic podaje hasła: „Dzień” – dziecko przemieszcza się podskakując radośnie. „Noc” – dziecko szybko szuka wolnego miejsca na podłodze i zwijając się w kłębek udaje, że idzie spać. Zabawa trwa około 2 minuty.
Część główna:
Dziecko ćwiczy na boso. Dziecko siedzi na dywanie z woreczkiem gimnastycznym.
- dziecko w siadzie skrzyżnym przekłada woreczek z ręki do ręki z przodu i z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,
- pozycja jak wyżej tylko woreczek przekładamy z ręki do ręki wysoko nad głową i nisko z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,
- pozycja jak wyżej woreczek leży przed stopami, przesuwamy dłońmi woreczek jak najdalej w przód po podłodze i przysuwamy z powrotem do stóp, podczas wykonywania ćwiczenia pośladki dotykają podłogi,
- siad o nogach ugiętych, woreczek leży przed stopami, przesuwanie woreczka stopami w przód i przysuwanie woreczka do siebie,
- ćwiczenie jak wyżej tylko ćwiczy jedna stopa, potem zmiana stopy ćwiczącej,
- chwyt woreczka stopami, uniesienie nóg w górę i opust w dół,
- próba chwycenia palcami stóp i uniesienia woreczka w górę raz jedna stopa raz druga stopa,
- ćwiczenie jak wyżej tylko w górze przekładamy woreczek z prawej stopy do lewej,
- siad o nogach prostych, rodzic podaje na zmianę hasła: wachlarzyk i piąstki, • wachlarzyk – dziecko stara się rozcapierzyć palce u stóp i zrobić wachlarzyk, • piąstki – podwijamy palce stóp jednocześnie próbując je zacisnąć w piąstki.
Część końcowa:
Ćwiczenie oddechowe: dziecko wykonuje leżenie na plecach, kładzie woreczek na brzuch i wykonuje spokojne wdechy i wydechy, przy:
wdechu – woreczek opada wraz z brzuchem ku dołowi uwypukla się klatka piersiowa,
wydechu – woreczek unosi się ku górze wraz z brzuchem.
Po intensywnych ćwiczeniach pora na relaks, proponujemy wysłuchanie "Legendy o Lechu, Czechu i Rusie", po wysłuchaniu legendy warto z dzieckiem porozmawiać na temat wysłuchanego tekstu, proszę zwrócić uwagę aby dziecko odpowiadało pełnymi zdaniami.
Oto kilka przykładowych pytań:
- Kim byli bohaterowie?
- Czego szukali podczas swojej wędrówki?
- Jakiego ptaka spotkali?
Można też zaproponować dziecku narysowanie ilustracji do legendy.
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz
Język angielski
W tym tygodniu będziemy utrwalali słownictwo związane z nazywaniem części ciała. Będzie to połączone również z dużą porcją ruchu. Zapraszam do wysłuchania piosenki pt. „Head shoulders knees & toes”.
Head – głowa
Shoulders – ramiona
knees – kolana
toes – palce u stóp
eyes – oczy
ears – uszy
mouth – usta
nose - nos
Teraz zapraszam do prawdziwej gimnastyki.
https://supersimple.com/sing-along-with-tobee/head-shoulders-knees-toes/
W utrwalaniu słownictwa pomocne mogą być flashcards.
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Joanna Michalak