08.05.2020 - Piątek
Powódź - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Dziecko biega po dywanie, na hasło powódź siada na kanapie lub krześle i unosi nogi do góry, tak aby nie dotykać podłogi.
Czy to jest woda? - zabawa dydaktyczna.
Przygotowujemy 3 słoiki wypełnione wrzątkiem, lodem, wodą. Prezentujemy dziecku wodę w trzech stanach skupienia i prosimy, aby spróbowało je nazwać. Możemy zadać pytania naprowadzające: Co unosi się nad słoikiem z wrzątkiem? (para wodna to stan gazowy); Co możesz powiedzieć o lodzie? Jest miękki? Jest płynny? (lód to stan stały); A jaka jest woda? Kiedy poruszymy słoikiem, to co się z nią dzieje? (woda to stan ciekły). Aby podsumować wiedzę o stanach skupienia wody możecie obejrzeć ten krótki filmik , a dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej o znaczeniu wody w przyrodzie i sprawdzić swoją wiedzę zapraszam do obejrzenia prezentacji interaktywnej.
Świat w naszych rękach - improwizacja ruchowa przy piosence.
Mamy nadzieję, że dzieci pamiętają już I zwrotkę i refren piosenki, którą poznaliśmy we wtorek. Dzisiaj zachęcamy do zapamiętania zwrotki II i III.
Zwr. 1:
Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
Ref.:
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x 2
Zwr. 2
A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
Refren x 2
Zwr. 3
Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
Refren x 3
Zachęcamy również do improwizacji tanecznych przy piosence. Wręczamy dziecku 2 wstążki z bibuły w ulubionym kolorze, dosyć długie, tak aby ładnie falowały, ale nie za długie, żeby dziecko mogło nimi swobodnie poruszać, włączamy piosenkę i tańczymy :-) zachęcam rodziców do dołączenia do dziecka - taki taniec naprawdę poprawia humor!
Gdzie mieszka woda? - zabawa czytelnicza.
Do zabawy potrzebne będą klamerki do bielizny oraz wydrukowane obrazki. Wręczamy dziecku fotografie przedstawiające wodę w różnych stanach i miejscach oraz różne litery umieszczone w ramce wokół tego zdjęcia. Starszaki podają nazwę tego miejsca lub zjawiska, a następnie dzielą dany wyraz na głoski, a młodsze dzieci mogą na sylaby. Za pomocą klamerek do bielizny zaznaczają, które z liter pojawiają się w danym wyrazie, dzieciom 5 letnim możemy przygotować wizytówki z nazwami na wzór.
Czy ta woda jest czysta? - zabawa badawcza.
Do zabawy przygotowujemy: 4 słoiki z zabrudzoną wodą, 4 puste słoiki, filtry do kawy, watę. Prezentujemy dziecku cztery słoiki, w których znajduje się woda pochodząca z różnych źródeł (np. zabrudzona ziemią, woda mineralna, deszczówka, woda z kranu z oliwą). Za każdym z tych słoików ustawiamy drugi słoik, w który wkładamy filtr do kawy (w filtrze znajduje się wata). Dziecko zastanawia się, czy można pić brudną wodę, a jeśli nie, to w jaki sposób da się ją oczyścić. Następnie kolejno ocenia wygląd wody w każdym słoiku i przelewa ją przez filtr do drugiego słoika, po czym oglądamy watę i pozostawione na niej osady. Wspólnie ustalamy, w którym słoiku woda była najczystsza, a w którym najbrudniejsza i jak podziałało na wodę oczyszczanie przez filtr.
Plastikowe pułapki - zabawa dydaktyczna.
Na kartonikach przedstawione są fotografie foliowych reklamówek i zbliżonych do nich kształtem zwierząt. Dziecko łączy pasujące do siebie zdjęcia, a następnie zastanawia się, co się stanie z reklamówką, którą drapieżnik uzna za wodne stworzenie? Prezentujemy również zdjęcia przedstawiające zanieczyszczenie wody i plaż. Dziecko odpowiada, czy chciałoby pływać w tak zanieczyszczonych akwenach oraz jak mogą czuć się zwierzęta, które tam mieszkają. Na zakończenie prezentujemy fotografie różnych zwierząt mieszkających w wodzie lub w jej pobliżu, które stały się ofiarą zanieczyszczonego środowiska.
Oszczędzanie wody - film edukacyjny - mam nadzieję, że po obejrzeniu tego krótkiego filmiku każde dziecko będzie pamiętało o oszczędzaniu wody.
Zachęcamy do uzupełnienia naszych kart pracy:
6 - latki: str. 6 - 9; 5 - latki: str. 1, 6 - 9.
Zadanie dodatkowe dla chętnych: Parasol matematyczny.
Miłego weekendu przedszkolaki :-)
Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska
Języka angielski
https://wordwall.net/play/1355/092/449 i karta pracy fruit.pdf
Anna Kwiatkowska