08.05.2020 - Piątek
Drodzy Rodzice!
Jaki dom? – oglądanie książek, albumów, ilustracji przedstawiających domy współczesne i dawne oraz z różnych stron świata - wskazywanie różnic i podobieństw między domami.
Domy wysokie, małe, kolorowe – rysowanie kredkami – rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych.
Dziecko rysuje różne domy i nadaje im nazwy odnosząc się do cech, wyglądu np. żółty, wysoki, mały itp. Jeśli dziecko narysuje kilka rysunków rodzic może zrobić z nich książeczkę.
Z domu na spacer – poranna zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. (zabawa opisana w dniu 04.05.2020r.)
Domy dawniej i dziś - oglądanie prezentacji.
Dwa domy – zabawy w oparciu o wiersz Anny- Łady Grodzickiej.
Kolorowe figury- te duże i małe,
Są do układania mozaiki doskonałe.
Wezmę dwa prostokąty, ułożę dwa domy.
Jeden będzie żółty, drugi zielony.
Pierwszy będzie wysoki, a drugi niziutki.
W dużym zamieszkają ludzie, w małym krasnoludki.
Dopasuję do każdego trójkątny daszek,
Może zechce usiąść na nim jakiś ptaszek?
Z małych prostokątów w obu domach drzwi zrobię,
Ludzie i krasnoludki będą chodzić sobie.
Małe kwadraty będą oknami,
A żółte koło będzie słońcem nad dachami.
Jeszcze przy dachach domów kominów brakuje,
Zaraz je z małych prostokątów dobuduję.
- rozmowa na temat wiersza: Jaki kształt mają ściany domów?, Jaki kształt mają dachy? Jaki kształt mają drzwi, a jaki okna? Jaki kształt mają kominy? Jakiego kształtu jest słońce?
- Kto tu mieszka? dziecko porusza się w rytmie muzyki. Na hasło wysoki dom, zatrzymuje się i unosi wysoko ręce – tu mieszkają ludzie. Ponownie porusza się w takt muzyki. Na hasło niski dom dziecko robi przysiad - tu mieszkają krasnoludki,
- wycinanie i kolorowanie figur zgodnie z opisem w wierszu,
- ilustrowanie figurami treści wiersza (rodzic powoli czyta wiersz – dziecko układa kompozycję z figur geometrycznych),
- przeliczanie, ile jest razem prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów?,
- tworzenie obrazka - naklejanie figur na kartkę, dorysowywanie brakujących elementów.
Zabawy ruchowe:
Kotki i lampa – zabawa ruchowa z elementem równowagi (zabawa opisana w dniu 20.04.2020r.),
Gdzie mieszkam - zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Dziecko spaceruje po pokoju, na hasło stajnia – porusza się jak koń, hasło kurnik – naśladuje kurę, koguta lub innego mieszkańca kurnika, hasło obora….
Ile osób mieszka w tym domku? – ćwiczenia słuchowe. Dziecko siada tyłem do rodzica, który puka tyle razy, ile osób mieszka w domu – dziecko podaje liczbę mieszkających w domu osób.
Myszka – zabawa paluszkowa.
Tam na strychu, (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
Wciąż biegają, dokazują, (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy rękami do siebie zamykając dłonie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)
Kolorowe klucze – przeliczanie. Karta pracy Razem się bawimy str.4 cz.4.
Propozycje dodatkowe:
Opowiadanie Dom A. Widzowskiej https://www.youtube.com/watch?v=IktiR5PcwYI
Ćwiczenie graficzne: Zamek, Dom, Szafa.
Pozdrawiamy i życzymy dobrego weekendu
Małgorzata Grabarczyk, Iwona Jedlińska
Język angielski
https://wordwall.net/play/1906/862/504 i karta pracy food-concepts-4-latki.pdf
Anna Kwiatkowska