08.04.2021 - Czwartek
„Co z tego powstanie?” – zabawa graficzna.
Dzieci losują kartki z narysowanymi elementami (kółko, kreska, linia falista itp.). Zadaniem dzieci jest dorysowanie elementów tworzących rysunek.
„Sprawny mieszkaniec Ziemi” - zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 06.04.2021r.).
„Wiosna” – wprowadzenie piosenki. Zabawy mające na celu umuzykalnianie dziecka oraz doskonalenie poczucia rytmu.
Przebieg:
"Posłuchaj i powtórz" – ćwiczenia rytmiczne.
Dziecko bierze 2 kamyki. Rodzic wystukuje kamykami dowolne rytmy, a dziecko powtarza je. Następnie może nastąpić zamiana, dziecko wystukuje rytm, a rodzic powtarza.
„Wiosna” – słuchanie piosenki.
Rozmowa na temat piosenki.
- Kto cieszy się z nadejścia wiosny?
- Co wiosna robi na łące?
- Kto cieszy się z padającego deszczu?
- Z ilu zwrotek składa się piosenka?
- Czy piosenka jest wesoła czy smutna?
- Czy piosenka jest szybka czy wolna?
Nauka refrenu piosenki.
Próby śpiewania piosenki wspólnie z rodzicem (słuchając nagrania).
Rodzic śpiewa zwrotki piosenki, a dziecko śpiewa refren.
„Ptaki do gniazd” – zabawa orientacyjno – porządkowa (zabawa dla całej rodziny).
Na dywanie rozłożone są obręcze (pętle ze sznurka) – gniazda ptaków. Dziecko poruszają się swobodnie po pokoju, na hasło „ptaki do gniazd” – wskakuje do obręczy, na hasło „ptaki z gniazd” – wychodzi z obręczy i naśladuje lot ptaka. Rodzic ustala ile ptaków może mieszkać w jednym gnieździe.
„Drzewo” – ozdabianie i łączenie kartonu - zabawa rozwijająca inwencję twórczą oraz doskonaląca sprawności manualne. Poprzez tą zabawę kształtujemy postawę proekologiczną u dziecka.
Przebieg:
„Coś z niczego” – wypowiedzi dziecka w oparciu o ilustracje.
Wokół nas jest dużo rzeczy zużytych, niepotrzebnych. Można je wykorzystać tworząc z nich coś nowego. Powiedz, co wykorzystano do zrobienia przedstawionych na zdjęciu przedmiotów.
Zagadka:
Ma pień i koronę co rośnie do góry.
Mieszkają na nim ptaki, które widzą chmury. (drzewo)
Oglądanie drzew.
Dziecko ogląda ilustracje różnych drzew: liściastych, iglastych, owocowych. Określa w jakich miejscach rosną drzewa (las, park sad).
Podanie tematu pracy i wyjaśnienie sposobu jej wykonania.
Dziecko decyduje o tym jaki gatunek drzewa wykona i jaki będzie miało ono wygląd w zależności od pory roku. Tworząc drzewo wykonuje następujące czynności:
- oklejają rolkę po papierze toaletowym brązową bibułą;
- wycinają z białego brystolu koronę drzewa i kolorują ją z obu stron;
- ozdabiają drzewo liśćmi, owocami wyciętymi z kolorowego papieru;
- nacinają rolkę w dwóch miejscach i łączą koronę z pniem.
Ważne, aby dziecko samodzielnie wykonywało kolejne czynności.
Rodzic przygotowuje tabliczki z napisami: las, park, sad. Dziecko umieszcza właściwą tabliczkę przy swoim drzewie.
„Pomagamy naszej Ziemi” – zabawa ruchowo - naśladowcza.
Dziecko porusza się w rytmie granym na tamburynie, naśladuje zbieranie śmieci, na przerwę w muzyce zatrzymuje się i powtarza rytmicznie rymowankę: „Przyrodę chronimy, nigdy nie śmiecimy”.
Zabawy podejmowane według zainteresowań – wdrażanie do posługiwania się w czasie zabawy umiarkowanym głosem.
Na zakończenie zapraszam do wysłuchania kilku piosenek o dbaniu o naszą planetę:
- "Nasza Planeta"
- "Ekologa znak"
- "Ekologia".
Karty pracy:
Rysuj po śladzie
Ułóż zdanie
Jak rośnie fasola
Policz
Udanego dnia
Iwona Jedlińska