08.03.2021 - Poniedziałek
Drodzy Rodzice!
Jeszcze dziś „spotykamy się” w formie zdalnej i zapraszamy do skorzystania z propozycji zabaw i ćwiczeń.
Tematyka na ten tydzień to Przedwiośnie. Zachęcamy do spacerów w najbliższej okolicy i szukanie oznak wiosny w przyrodzie.
Zaczynamy od porannych zabaw ruchowych wytwarzających miły, pogodny nastrój:
"Słońce i deszcz" - zabawa orientacyjno-porządkowa. Na hasło „słońce” dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Hasło „deszcz” jest sygnałem do przysiadu, stukania palcem
o podłogę i rytmicznego powtarzania słów: kap, kap, kap.
"Słońce wschodzi i zachodzi" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko w siadzie skulnym – „słońce śpi”. Na hasło „słońce wschodzi” dziecko powoli podnosi się,
aż do wspięcia na palce, porusza palcami dłoni jak promykami; idzie kilka kroków – „słońce przesuwa się po niebie”. Na hasło „słońce zachodzi” dziecko powoli kuli się do siadu skulnego „słońce zaszło i śpi”.
"Kotki na spacerze" - zabawa z elementem czworakowania. Dziecko – kotek chodzi na czworakach po pokoju. Na jedno klaśnięcie – turla się po podłodze; na dwa klaśnięcia – robi koci grzbiet i idzie dalej.
"Czekamy na wiosnę" - zabawa uspokajająca. Dziecko maszeruje po obwodzie koła i rytmicznie powtarza rymowankę: „Czekamy na wiosenkę, zieloną panienkę”.
„W marcu” - zabawa dydaktyczna w oparciu o wiersz I. Suchorzewskiej.
- Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica.
- Rozmowa na temat wiersza - przykładowe pytania:
Jaka pogoda jest w marcu?
Co robi bałwan?
Czyj głos przypomina dźwięk dzwonka?
„Marzec”- zabawa ilustracyjna.
Raz śnieg pada, (opuszczamy obie ręce, naśladując palcami opadające płatki)
a raz deszczyk. (uderzamy palcami o podłogę)
Na jeziorze (naśladujemy dłońmi ruch chodzenia)
lód już trzeszczy.
Błękit nieba (prawą rękę podnosimy do góry)
lśni w kałuży. (opuszczamy rękę i dotykamy podłogi)
Bałwan w słońcu (na wysokości oczu – stykamy palce wskazujące z kciukami)
Oczy mruży. (robimy okulary)
Koniec zimy,
przerwa, dzwonek. (jedna ręką naśladujemy dzwonienie dzwonkiem)
To nie dzwonek, (naśladujemy obiema rękoma ruch skrzydełek)
To skowronek.
„Wiosenne krople deszczu” - zabawa słuchowa z elementami liczenia. Dziecko siedzi tyłem do rodzica – rodzic puka w stół „to padający deszcz”. Dziecko liczy, ile spadło kropli deszczu?
„Marcowa pogoda”- zabawa dźwiękonaśladowcza. Dziecko naśladuje „szum wiatru” – długie wypowiadanie z różnym nasileniem głoski „sz”; „padający deszcz” – rytmiczne uderzanie palcami o podłogę; „chlapanie się w kałuży” – luźne uderzanie o podłogę całymi dłońmi.
Teraz czas na trochę ruchu, czyli zestaw zajęć ruchowych rozwijający umiejętność wyczucia swojego ciała. Do zabaw potrzebne będą dwa krążki – może to być np. papierowy talerzyk.
„Schowaj się za krążek” - dziecko leży na brzuchu, trzyma w uniesionych nad podłogą dłoniach ustawiony pionowo krążek. Na hasło „Patrz przed siebie” ustawia krążek poziomo i patrzy przed siebie. Na hasło „Schowaj się za krążek” ustawia krążek pionowo. W czasie ćwiczenia dziecko powinny trzymać ręce nad podłogą, a klatkę piersiową – przy podłodze.
„Włóż kapelusz, zdejmij kapelusz” - dziecko leży na brzuchu, trzyma przed głową krążek. Na hasło „Włóż kapelusz” podnosi ręce i przenosi krążek na głowę – układa go jak kapelusz. Na hasło „Zdejmij kapelusz”, dziecko przenosi krążek w przód i kładzie go na podłodze.
„Mam kapelusz” - dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzyma w dłoni krążek. Układa krążek na głowie i wykonuje głową skręty: w prawą i w lewą stronę, stara się, aby krążek nie spadł z głowy.
„Chodzenie z krążkiem na głowie” - dziecko stoi z krążkiem na głowie. Chodzi, stara się utrzymać go na głowie.
„Utrzymaj krążek na stopach” - dziecko leży na plecach z nogami uniesionymi w górę. Na poziomo ułożonych stopach trzyma krążek. Stara się jak najdłużej utrzymać krążek na stopach.
„Przejście przez rzekę” - dziecko stoi przy ścianie na krążku, a drugi trzyma w dłoniach. Kładzie na podłodze trzymany w dłoniach krążek i staje na nim. Krążek, który został z tyłu, przekłada przed siebie i wchodzi na niego, przesuwając się w przód. W ten sposób dąży do przejścia przez cały pokój do przeciwległej ściany – nie wolno mu stanąć na podłodze.
„Samochód” - dziecko stoi, trzyma w dłoniach krążek jak kierowcy kierownice. Rodzic mówi „zielony” to dziecko – samochód może jechać – biega na palcach, obracając krążkami jak kierownicą. Gdy rodzic mówi „czerwony”– stoi nieruchomo – jak samochód
na czerwonym świetle.
Ćwiczenie relaksacyjne – spokojny marsz po kole – odłożenie krążka.
Czas na język angielski. Podczas dzisiejszych zajęć posłuchamy piosenki pt. „Hello, Hello! Can You Clap Your Hands?” i zapoznamy się ze sposobem wyrażania
w j. angielskim możliwości i umiejętności. Zachęcam do naśladowania bohaterów animacji.
https://supersimple.com/song/hello-hello/
Słownictwo do ćwiczenia z dzieckiem.
Can you clap your hands? - Czy możesz/ potrafisz klaskać w dłonie?
Can you stretch up high? - Czy możesz/ potrafisz się wysoko rozciągnąć?
Can you touch your toes? - Czy możesz/ potrafisz dotknąć palców u nóg?
Can you turn around? - Czy możesz/ potrafisz się obrócić?
Can you say, „Hello?” - Czy możesz/ potrafisz powiedzieć „Witaj”?
Can you stamp your feet? - Czy możesz/ potrafisz tupać stopami?
Zobaczmy jak przy tej piosence bawią się Tobee and Caitie.
https://supersimple.com/sing-along-with-tobee/hello-hello/
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Po zabawie ćwiczenie w karcie pracy dla dzieci 4 letnich i 5 letnich.
Na koniec chwila odpoczynku podczas słuchania opowiadania „Dzikie gęsi”.
Życzymy udanej zabawy!
Małgorzata Grabarczyk, Joanna Michalak