Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

08.03.2021 - Poniedziałek

Dzień dobry, witamy po weekendzie. Tematem tego tygodnia będą zwierzęta wiejskie. Zapraszamy do zabawy.  

Wesołe zwierzęta” – zabawy i ćwiczenia poranne.
„Marsz” – dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, na piętach, na całych stopach.
„Koniki grzebią ziemię” – dziecko porusza się po pokoju w rytm bębenka, na przerwę zatrzymuje się, staje na jednej nodze, a drugą naśladuje jak koń grzebie w ziemi. 
„Koguty” – dziecko jest kogutem. Ręce ma splecione z tyłu i podskakuje na jednej nodze.
„Kaczuszki” – dziecko porusza się po pokoju w przysiadzie trzymając dłonie na kostkach.

“Co to za zwierzę?” - rozwiązywanie zagadek słownych.
Ciekawe czy uda Wam się odgadnąć o jakich zwierzętach są zagadki?
Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,          
Mieszkają w kurniku.
(kogut)

Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku ....
(świnia)

Dwa rogi, ogon mam.
Zdrowe mleko daję wam.
(krowa)

Mam korali duży sznur.
Wołam głośno: „gul, gul, gul”.
(indyk)

Często wołam: me, me, me.
Czy ktoś wełnę moją chce?
(owca)

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
Odpoczywam w stajni i nie
jestem leń.
(koń)

Chodzę gęsiego, białe piórka mam
I po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)

Zjadam marchewki oraz świeżą trawę,
Małe dzieci lubią ze mną zabawę.
(królik)

Gdy chodzi, to się kiwa,
Za to w wodzie dobrze pływa.
(kaczka)

Gdaczę sobie: ko, ko, ko,
Na śniadanie dam ci jajko.
(kura)

“Zwierzęta wiejskie” – zabawa dydaktyczna na podstawie wiersza Stanisława Kraszewskiego pt. „Na wiejskim podwórku”.
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Po przeczytaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania:
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- Co wydarzyło się w wierszu? Kto spowodował kłopoty?
- Co zrobił gospodarz?

Następnie Rodzic ponownie czyta wiersz z włączeniem dziecka.
Rodzic czyta: krowa – łaciate… itd., a dzieci dopełniają zdanie nazwą młodego zwierzęcia.

“Ł jak łapa” – prezentacja litery w wyrazie, na podstawie wyrazu łapa.
Rodzic zadaje pytanie: które zwierzę w wierszu sprawiło wielkie zamieszanie? Dziecko odpowiada pies.
A co to zwierzę ma zamiast nóg i rąk? Dziecko odpowiada łapy.

Analiza i synteza słuchowa słowa „Łapa”.
- Wybrzmiewanie sylab łapa (5l.), głosek Ł-a-p-a (6l.).
- Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem (5-6l.).
- Wypowiadanie kolejnych głosek słowa „Łapa” (6l.).
- Liczenie głosek w słowie „Łapa” (5-6l.).
- Podawanie wyrazów zawierających głoskę “ł” w nagłosie (łopata, łóżko, ławka), śródgłosie (głowa, igła, półka), wygłosie (stół, kanał, dół). 
- Określenie rodzaju głoski „ł” (spółgłoska) (6l.).

Prezentacja litery “Ł, ł” małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…

Zabawy wprowadzające literę i głoskę „Ł”, „Ł”.
„Wstań, gdy usłyszysz” – dziecko siedzi na dywanie, rodzic wypowiada różne słowa zawierające głoskę „ł” lub nie. Zadaniem dziecka jest wstać, gdy w słowie usłyszy głoskę „ł”.
„Poszukiwanie” – zadaniem dziecka jest odszukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają głoskę „ł”.
„Wyszukiwanie” – dziecko wymienia nazwy zawierające głoskę “ł”.

 Chodzimy po “ł” – dziecko układa ze sznurka (nitki, muliny, wełny) kształt litery
Zadaniem dziecka jest przejść stopa za stopą po ułożonych literach.

„Piszemy ł” – zabawa graficzna; dziecko piszą literę palcem na podłodze i w powietrzu, wypowiadając głoskę ł z różną intonacją. Rodzic zwraca uwagę dziecka na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. Następnie daje dziecku tacę lub talerzyk jednorazowy z rozsypaną kaszą manną, a dziecko pisze na nich literę Ł, ł.

Zabawa przy piosence“Ciocia Tecia farmę ma”https://www.youtube.com/watch?v=fSSRwIAQIcE
- dzieci słuchają i próbują zapamiętać słowa piosenki. Gdy słuchają jej po raz drugi, rodzic prowadzi zabawę „stop klatka”. Gdy wyłącza muzykę, dzieci powinny stanąć bez ruchu, gdy muzyka leci, dzieci swobodnie poruszają się. Kolejny raz, gdy przestaje grać muzyka dzieci próbują dokończyć piosenkę same, śpiewając jej dalszą część.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Wróżka, Reksio, Czarownica, Flinstonowie”.
Dziecko biega po pokoju, na hasło podane przez rodzica musi dobrać się w odpowiednie formy ustawienia:                                                                          
- na hasło „Wróżka” dziecko biega po pokoju machając rękami;
- na hasło „Reksio” dziecko wykonuje przysiad z rękami uniesionymi nad głowę tworząc dach;
-na hasło „Czarownica” dziecko wykonuje ruchy jakby mieszało w kotle;
- na hasło „Filnstonowie” trzymając dłonie na biodrach biegnie w miejscu.

Dziecko zgniata kolorową kartkę formując kulę do ćwiczeń. Dziecko ćwiczy na boso.                                                          
- dziecko trzyma kulę w prawej dłoni i wykonuje krążenie prawego ramienia w przód, zmiana ręki;
- ćwiczenie jak wyżej tylko w tył, zmiana ręki;
- dziecko podrzuca kulę i próbuje klasnąć z przodu w dłonie i złapać kulę;
- ćwiczenie jak wyżej tylko klaszczemy za plecami;
- ćwiczenie jak wyżej tylko klaszczemy raz pod jednym kolanem raz pod drugim;
- rozkrok obunóż, opad tułowia w przód w prawej ręce kula, przekładanie kuli z ręki do ręki wokół kolan, kula zatacza ósemki, zmiana kierunku przekazywania kuli;
- siad rozkroczny, kula leży na podłodze między nogami, dziecko wykonuje skłon tułowia w przód jednocześnie stara się tak dmuchnąć w kulę, żeby się przemieściła do przodu, wyprost, powtarzamy 6 razy;
- w leżeniu na brzuchu ramiona wyciągnięte przed twarzą w dłoniach kula, wznos tułowia w górę z jednoczesnym oderwaniem łokci od podłogi i podrzuceniem kuli w górę, podczas ćwiczenia ręce są wyprostowane, powtarzamy 3 serie po 5 powtórzeń;
- w siadzie prostym z tyłu podpartym, kula leży po prawej stronie nóg, dziecko przenosi wyprostowane nogi nad kulą z jednej strony na drugą, powtarzamy 10 razy.

Ćwiczenie oddechowe na koniec:
Dziecko z rodzicem siada przy stole naprzeciwko siebie. Potrzebujemy kartonik o wymiarach 10x10 i zgniecioną chusteczkę higieniczną. Rodzic trzyma kartonik, a dziecko w tym czasie stara się tak dmuchnąć, żeby trafić chusteczką w kartonik. Rodzic trzymając kartonik nie porusza nim.

“Wyszukaj głoskę Ł, ł” - dziecko wyszukuje głoskę Ł, ł i pisze ją po śladzie.

„Zdrobnienia i zgrubienia” – zabawa słowna.
Dziecko tworzy zdrobnienia i zgrubienia do podanych słów:
Kogut – kogucik – kogucisko
Byk – byczek – byczysko
Kot – kotek – kocisko
Krowa – krówka – krówsko
Osioł – osiołek – oślisko.

Zachęcamy do ćwiczeń w pisaniu litery “ł, Ł” - karta pracy 5,6-latek.

Na zakończenie proponujemy obejrzenie filmiku “Zwierzęta na wsi”. https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

Chętne dzieci mogą narysować siebie z ulubionym wiejskim zwierzęciem.

Życzymy udanej zabawy i do zobaczenia w przedszkolu :)

Marlena Dratkowicz, Iwona Jedlińska

 

Język angielski

Dzisiaj podczas zajęć wybierzemy się na spacer do dżungli. Zapraszam do obejrzenia animacji i wysłuchania piosenki pt. „Walking in the jungle”.
https://supersimple.com/song/walking-in-the-jungle/

Zachęcam do naśladowania sposobu poruszania się bohaterów animacji (walking, stomping, jumping, skipping) oraz do zapoznania się ze słówkami i wyrażeniami:
We’re not afraid! – Nie boimy się!
frog – żaba
monkey – małpa
toucan – tukan
tiger – tygrys
step – krok
stop – zatrzymać się
listen – słuchać
run – biegać

Po zabawie zapraszam do wykonania karty pracy.
Dla 5- latków: https://supersimple.com/downloads/walking-in-the-jungle-worksheet-how-many-steps-1-bw.pdf
Dla 6-latków. https://supersimple.com/downloads/walking-in-the-jungle-worksheet-how-many-steps-2-bw.pdf

Na koniec dla wszystkich wybrana kolorowanka.
https://supersimple.com/downloads/walking-in-the-jungle-coloring-pages.pdf

W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl

Życzę dobrej zabawy!
Joanna Michalak