07.12.2020 - Poniedziałek
Nasz temat na ten tydzień to: „Kto nam listy przynosi”.
Zabawa z ruchem na dobry początek „Spacer”.
Dzieci chodzą swobodnie i wykonują propozycje rodziców:
- chodzimy jak niedźwiedź;
- skaczemy po kamieniach;
- biegamy po gorącym piasku;
- chodzimy jak kelner – z tacą w jednym ręku i serwetką;
- idziemy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni;
- pracujemy w Ministerstwie Śmiesznych Kroków – dzieci wymyślają swój sposób chodzenia.
Opowieść ruchowa „Listonosz” według Bożeny Formy
Listonosz wkłada listy do swojej torby - siad na piętach, naśladowanie wkładania listów do torby.
Listonosz idzie od domu do domu, niesie ludziom listy - marsz po pokoju.
Zatrzymuje się na przejściu. Spogląda w lewo, w prawo, jeszcze raz w lewo - stanie, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
Wchodzi do klatki i po schodach idzie do góry - naśladowanie wchodzenia po schodach.
Dzwoni do drzwi - "drrr, drrr" naśladowanie dźwięku dzwonka.
Podaje pocztę i schodzi po schodach - naśladowanie schodzenia po schodach.
Dalej chodzi od domu do domu roznosząc listy, kartki, telegramy - ponowny marsz.
Bardzo się zmęczył, niósł ciężką torbę, rozbolały go plecy i nogi - w pozycji stojącej wykonywanie skłonów w tył, w przód, na boki.
Rozmowa kierowana na temat opowiadania O. Adamowicz „Droga listu”.
- Jak nazywa się osoba wysyłająca list?
- Jak nazywa się osoba odbierająca list?
- W którym miejscu przyklejamy znaczek na kopercie?
- Co oprócz znaczka znajduje się na kopercie?
- Jak nazywa się miejsce gdzie wysyłamy listy?
- Co robimy z listem na poczcie?
- Jakie są rodzaje listów?
- Czym musimy poręczyć odbiór listu poleconego?
Pamiętajcie o budowaniu całych zdań podczas odpowiedzi.
A teraz zagadka:
Jaka to litera
Te czary zawiera,
Że zmienia płot w płoty,
Las w lasy, kota w koty?
Był las – a są lasy.
Był płot – a są płoty.
Był dom – a są domy.
Był kot – a są koty?
Uzupełnijcie wyrażenia:
Był las, a są...
Był płot, a są...
Był dom, a są...
Był kot, a są...
Była ryba, a są….
…………………. – wasze pomysły.
Zwrócenie uwagi na fakt, iż głoska y powoduje powstanie liczby mnogiej w wielu słowach.
Zabawa ruchowa – „polowanie na głoskę” – rozkładamy na podłodze ilustracje dziecko porusza się w rytm ulubionego utworu muzycznego, na przerwę w muzyce podnosi obrazek z nazwą rzeczy kończącej się głoską y.
Analiza i synteza słuchowa słowa podstawowego – listy.
Wybrzmiewanie sylab i głosek.
Dzieci:
- dzielą słowo listy na sylaby, określają z ilu sylab się składa.
- dzielą słowo listy na głoski.
- przeliczają z ilu głosek się składa.
- określają położenie głoski y w słowie (na końcu słowa).
- podają słowa z głoską y w:
nagłosie (czyli na początku słowa – ustalamy czy są takie słowa);
śródgłosie (w środku sowa np.: ryby, byk…)
wygłosie (na końcu słowa np.: ryby, buty…).
Wyeksponowanie wyrazu podstawowego – „listy”.
Analiza i synteza wzrokowa wyrazu podstawowego „listy”.
Dzieci:
- układają wyraz z liter drukowanych, następnie pisanych (Załącznik Alfabet – wysłany na adresy mailowe Państwa w dniu 10.11.2020r.)
- układają schemat wyrazu z białych kartoników – jeden kartonik pod jedną literą, przeliczają kartoniki, określają z ilu liter składa się wyraz;
- układają schemat wyrazu z kolorowych cegiełek – niebieska to spółgłoska, czerwona samogłoska, określają z ilu spółgłosek a ilu samogłosek składa się wyraz listy.
Cegiełki – kartoniki w kształcie prostokąta wytnijcie z białego, niebieskiego i czerwonego kartonu.
Pokaz litery małej i wielkiej drukowanej i pisanej– omówienie jej wyglądu, do czego jest podobna, co przypomina…..
Zabawa graficzna – litera „y”,’Y’- demonstracja pisowni litery - pomocne będą czerwone strzałki.
A teraz spróbujcie sami lub z rodzicami, rodzeństwem ułożyć literę Y z własnego ciała.
Praca plastyczna – "Zabawne Y" – przerabianie litery Y w zabawną postać. Możecie wykorzystać do tej pracy kredki, papier kolorowy oraz inne materiały dostępne w domu. Format pracy A4. Po wykonaniu pracy proszę przynieście ją jutro do przedszkola i umieścicie na naszej grupowej tablicy (którą rano przygotuję specjalnie na wasze dzieła.) Pamiętajcie o podpisaniu pracy.
Wyciszenia organizmu zapraszamy do obejrzenia bajki pt. „POCZTA - Przygody Panny Kreseczki” autorstwa W. Chotomskiej. Po obejrzeniu zapraszamy do wykonania ilustracji.
Zabawa ruchowa „Przesyłka”: najlepiej aby w zabawie uczestniczyły min. 3 osoby. Dziecko z rodzeństwem lub z jednym rodzicem stają naprzeciwko siebie i na znak dany przez drugiego rodzica przekazują sobie kartonowe pudełko z rąk do rąk, na hasło: "STOP" zatrzymują się w bezruchu, dziecko lub rodzic, który trzyma pudełko odpada z zabawy i siada w tym miejscu, w którym stał. Zabawa zaczyna się od nowa.
Zabawa „Cisza” - ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej: przekazywanie w kręgu z rąk do rąk dzwoneczka tak, aby nie zadzwonił.
Zagadka słowna:
Chodzi z dużą torbą i z tego jest znany,
że roznosi listy, paczki, telegramy. (listonosz).
„List Antka do Kuby” układanie historyjek obrazkowych, opowiedzenie jej ze zwróceniem uwagi na kolejność zdarzeń.
Miłej zabawy
Monika Garbarczyk, Monika Grzelak
Język angielski – poniedziałek – 07.12.2020r.
Dzisiaj podczas zajęć nadal wprowadzamy słownictwo związane ze świętami i zabawkami. Słuchamy piosenki pt. „What Do You Want For Christmas?”, w której pojawiają się 4 nowe zabawki.
ball to bogunce – piłka do odbijania
yo-yo to spin – jo-jo do kręcenia
bike to ride – rower do jeżdżenia
jump rope to jump – skakanka do skakania
Teraz z pewnością już wszystkie dzieci odpowiedzą na pytanie: What do you want for Christmas?
(Co chcesz dostać na święta?)
Słownictwo utrwalimy podczas kolorowania obrazków przedstawiających zabawki z piosenki oraz uzupełniając karty pracy.
https://supersimple.com/downloads/santas-on-his-way-worksheet-vocabulary-coloring-bw.pdf
https://supersimple.com/downloads/santas-on-his-way-worksheet-uppercase-letter-matching-bw.pdf
https://supersimple.com/downloads/santas-on-his-way-worksheet-follow-the-lines-bw.pdf
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Joanna Michalak