07.12.2020 - Poniedziałek
Drodzy Rodzice i Dzieci!
Ze względu na zaistniałą sytuację dzisiaj „spotykamy się” w formie zdalnej. Mam nadzieję, że wszyscy dobrze się czują i jutro spotkamy się w przedszkolu.
Tradycyjnie zaczynamy od porannych zabaw ruchowych wprawiających w dobry nastrój:
"Wiatraczki" – zabawa porządkowa. Dziecko stoi w lekkim rozkroku, ręce trzyma wyprostowane na wysokości ramion i wykonuje obroty wokół własnej osi, tak aby niczego, ani nikogo nie dotknąć, zmiana kierunku obrotów.
"Wesołe małpki"– zabawa naśladowcza. Rodzic wykonuje dowolny ruch, a dziecko naśladuje.
"Spacer słoni" – zabawa z elementem marszu. Dziecko porusza się w różne strony na sztywnych nogach w kolanach, powolny chód z przenoszeniem ciężaru ciała z lewej strony na prawą stronę.
"Mały lew na sawannie" – zabawa ruchowa z elementem biegu. Dziecko ostrożnie biega po pokoju. Na hasło rodzica: „śniadanie” dziecko przybiega i staje na baczność przy rodzicu.
Na koniec dziecko maszeruje wysoko unosząc kolana ze zmianą kierunku.
„W dzień i w nocy”- rozmowa kierowana, zapoznanie ze znaczeniem naturalnego i sztucznego źródła światła dla ludzi, roślin i zwierząt.
https://www.miniminiplus.pl/detektyw-lodyga/filmy/detektyw-lodyga-3-dzien-i-noc-na-planecie-ziemia-2
Co robią ludzie w dzień?
Co robią ludzie w nocy?
Czy wszyscy ludzie w nocy śpią?
Kto nie śpi, kto pracuje w nocy?
Co robią w nocy zwierzęta?
Jakie zwierzęta śpią w nocy?
Jakie zwierzęta są aktywne w nocy?
Jakie zwierzęta śpią w dzień?
„Słońce” – wycięcie i pokolorowanie rysunku słońca, które potrzebne będzie w następnej zabawie.
„Z której strony świeci słońce?” – zabawa rozwijająca umiejętność rozróżnianie i nazywanie prawej i lewej strony. Dziecko siedzi na podłodze, rodzic kładzie sylwetę słońca obok dziecka i pyta: z której strony świeci słońce? Dziecko próbuje określić czy słońce jest z prawej czy z lewej strony. Zabawę powtarzamy 3 razy.
Teraz czas na zestaw zajęć ruchowych rozwijający umiejętność łączenia dźwięku z ruchem, naśladowania zachowań wybranych zwierząt egzotycznych oraz kształtujący ogólną sprawność fizyczną.
Część wstępna
- Zabawa ożywiająca: „Przyjdź do mnie jako…” wąż, gepard, tygrys, papużka, słoń, żyrafa, hipopotam, itp. Dziecko stoi po jednej stronie pokoju, a rodzic po drugiej i podaje hasło np.: „Przyjdź do mnie jako słoń” itd. Dziecko wykonuje zadania.
Część główna
- Zabawa naśladowcza: Dziecko pokazuje:
- Jak słoń je trawę,
- Jak żyrafa je liście akacji,
- Jak nosorożec kąpie się w błocie,
- Jak słoń ochładza się wodą,
- Jak małpka je banana,
- Jak kotek się myje,
- Jak myszka je serek,
- Jak piesek kładzie się do snu,
- Jak zachowuje się żuk kiedy leży na plecach,
- Jak zachowuje się żółw kiedy się wystraszy,
- Zabawa w parze z rodzicem: Rodzic wymyśla jakiś ruch z dźwiękiem np. ścinanie drzewa i przedstawia go dziecku, które musi odgadnąć ten ruch. Później role się odwracają.
Część końcowa
- „Przygotowanie ciasta” – masażyk. Dziecko siada przed rodzicem odwrócone plecami. Rodzic wykonuje na plecach dziecka masażyk według instrukcji. Później role się odwracają.
- czyścimy stolnice (masujemy plecy),
- wysypujemy mąkę (paluszkami rąk delikatnie stukamy po plecach),
- wrzucamy jajka (dłonie zaciśnięte w pięści i lekko stukamy po plecy),
- nalewamy mleko (dłońmi rysujemy falę tak jakby mleko rozlewało się po plecy),
- mieszamy (ręka zaciśnięta w pięść i masujemy plecy zataczając kółka),
- ugniatamy, wałkujemy ciasto, wrzucamy bakalie, wkładamy blachę do piekarnika, otwieramy piekarnik i wąchamy ciasto, wyciągamy ciasto kroimy na kawałki (brzegiem dłoni rysujemy kreski na plecach tak jakbyśmy kroili ciasto).
- Ćwiczenie oddechowe w parze z rodzicem. Potrzebne będą dwie słomki do napojów i mała kartka. Siadamy w siadzie klęcznym naprzeciwko siebie, między sobą kładziemy kartkę i przy użyciu słomki przedmuchują ją do siebie.
Teraz zabawy w języku angielskim. Święta zbliżają się wielkimi krokami, ale gdzie jest Mikołaj? Zapraszam do osłuchania się z piosenką pt. „Santa, Where Are You?”
Zachęcam do zabawy inspirowanej piosenką z wykorzystaniem figurki lub obrazka Mikołaja oraz do udzielenia odpowiedzi na pytanie (5-latki):
Where is Santa? – Gdzie jest Mikołaj?
Under the tree. – Pod drzewkiem.
In the sleigh. – W saniach.
On the rooftop. – Na dachu.
Over there! – Tam!
Słownictwo możemy utrwalić z wykorzystaniem flashcards.
Jeśli wystarczy czasu proponuję zaprojektowanie własnej choinki (Christmas Tree).
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika na stronie www.diki.pl
Po zabawie ćwiczenie w karcie pracy dla dzieci 4 letnich i 5 letnich.
Na koniec chwila odpoczynku podczas słuchania opowiadań z książki „Z przygód krasnala Hałabały” L. Krzemienieckiej „Jak się krasnal z borsukiem na spacer wybierali” i „O gościach nie przyszli co na ucztę”.
Udanej zabawy!
Małgorzata Grabarczyk, Joanna Michalak