07.05.2020 - Czwartek
Powitanie żywiołów - zabawa ruchowa z elementami czytania globalnego.
Do zabawy przygotowujemy wizytówki z nazwami żywiołów: woda, ogień, ziemia, powietrze (możemy użyć kartek w różnych kolorach odpowiadających żywiołom), dziecko odczytuje samo lub wspólnie z rodzicem napisy. Umieszczamy je w różnych miejscach w pokoju. Dziecko porusza się przy piosence, na przerwę rodzic wymienia jeden z żywiołów a zadaniem dziecka jest podbiec jak najszybciej do odpowiedniej wizytówki.
Gdzie jest powietrze? - wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.
Gdzie jest powietrze?
(Magdalena Ledwoń)
Gdzie jest powietrze?
W szklanej butelce,
w małym słoiczku
i w mieście Kielce.
Jest w baloniku,
w butli dla nurka,
w naszym mieszkaniu
i w budzie Burka.
W aeroplanie
i w atmosferze.
Podobno w brzuchu,
choć w to nie wierzę.
W dzbanku na wodę,
w serowej dziurze,
w dziurce od igły,
a także w chmurze.
W naszych skarpetach,
spodniach i w swetrze.
I w naszych płucach też jest powietrze!
Po wysłuchaniu wiersza dziecko mówi, co to jest powietrze i dlaczego jest ważne. W uporządkowaniu wiedzy o powietrzu może pomóc ten krótki quiz. Następnie prosimy dziecko o wymienienie jak największej liczby miejsc, w których – na podstawie wiersza – znajduje się powietrze.
Czy powietrze jest wszędzie? - zabawa badawcza.
Do naszego eksperymentu przygotowujemy dowolne rekwizyty, w tym kilka pojawiających się w wierszu (butelka, słoik, balon, dzbanek, skarpeta, spodnie, sweter), strzykawkę bez igły, miskę z wodą.
Wyjaśniamy dziecku, że przeprowadzimy mały eksperyment badawczy, aby przekonać się, czy w przedmiotach, które zgromadziliśmy, znajduje się powietrze. Dziecko wkłada do szklanej butelki strzykawkę, odciąga jej tłoczek do końca i wkłada do miski z wodą. Wylatujące bąbelki stanowią dowód na to, że w butelce było powietrze. Następnie wykonujemy eksperyment z innymi rekwizytami.
Płetwonurek- zabawa ruchowo - naśladowcza.
Dziecko - nurek naśladuje pływanie po powierzchni wody. Gdy usłyszy głośne klaśniecie, „zanurza się” w wodzie – kuca i zatyka nos (nie oddycha również ustami). W takiej pozycji próbuje jak najdłużej wytrzymać. Zabawę należy powtórzyć kilka razy. Na zakończenie zastanówmy się, czy człowiek mógłby żyć bez powietrza?
Jakie powietrze wdychamy? - zabawa dydaktyczna.
Do zabawy wykorzystujemy ilustracje przedstawiające różne formy zanieczyszczenia powietrza (strony od 6 do 12). Wycinamy je i na odwrocie zapisujemy jedną literę składającą się na wyraz powietrze. Ilustracje układamy literami do góry, a dziecko stara się ułożyć z nich wyraz, dla dzieci młodszych proponuję przygotowanie wzoru. Następnie odwracamy po kolei ilustracje i prosimy dziecko o opisanie przyczyn zanieczyszczania powietrza. Na zakończenie prezentujemy dziecku ilustracje przedstawiające działania proekologiczne, dzięki którym dbamy o czyste powietrze wokół nas.
Żywiołowa gimnastyka - zestaw ćwiczeń gimnastycznych z woreczkami gimnastycznymi (z poniedziałku 04.05.20r.).
Elektrownia wiatrowa - wykonanie pracy technicznej.
Do wykonania pracy potrzebne będą: kartki – format A4 (opcjonalnie zadrukowane z dwóch stron kartki); 3 paski z kartonu (najlepiej z tylnej części okładki z bloku technicznego) o wymiarach 2 cm × 12 cm kredki; klej typu magic; pinezka z dużą plastikową główką; kawałek korka do wina lub gumki do ścierania.
Etapy pracy: Arkusz papieru kolorujemy kredkami w dowolny sposób. Z arkusza zwijamy stożek, zaczynając od tworzenia rulonika na krótszej krawędzi. Następnie mocujemy końcówkę za pomocą kleju. Jeśli podstawa stożka będzie nierówna, można ją dociąć. Karton z okładki bloku technicznego tniemy na paski o wymiarach około 2 cm × 12 cm. To będą skrzydła wiatraka, ozdabiamy je w dowolny sposób kredkami. Skrzydła wiatraka przyczepiamy do filaru za pomocą pinezki, a jej końcówkę zabezpieczamy kawałkiem korka lub kawałkiem gumki do ścierania.
Na zakończenie dzisiejszych zabaw proponuję krótki test, dzięki któremu dowiecie się czy wiecie jak można dbać o środowisko. Powodzenia ;-)
Zadania dodatkowe dla chętnych dzieci: załącznik 1, załącznik 2, załącznik 3, załącznik 4
Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska