Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

07.05.2020 - Czwartek

Powitanie żywiołów - zabawa ruchowa z elementami czytania globalnego.
Do zabawy przygotowujemy wizytówki z nazwami żywiołów: woda, ogień, ziemia, powietrze (możemy użyć kartek w różnych kolorach odpowiadających żywiołom), dziecko odczytuje samo lub wspólnie z rodzicem napisy. Umieszczamy je w różnych miejscach w pokoju. Dziecko porusza się przy piosence, na przerwę rodzic wymienia jeden z żywiołów a zadaniem dziecka jest podbiec jak najszybciej do odpowiedniej wizytówki.
 

Gdzie jest powietrze? - wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią.

Gdzie jest powietrze?
(Magdalena Ledwoń)

Gdzie jest powietrze?
W szklanej butelce,
w małym słoiczku
i w mieście Kielce.

Jest w baloniku,
w butli dla nurka,
w naszym mieszkaniu
i w budzie Burka.

W aeroplanie
i w atmosferze.
Podobno w brzuchu,
choć w to nie wierzę.

W dzbanku na wodę,
w serowej dziurze,
w dziurce od igły,
a także w chmurze.

W naszych skarpetach,
spodniach i w swetrze.
I w naszych płucach też jest powietrze!

Po wysłuchaniu wiersza dziecko mówi, co to jest powietrze i dlaczego jest ważne. W uporządkowaniu wiedzy o powietrzu może pomóc ten krótki quiz. Następnie prosimy dziecko o wymienienie jak największej liczby miejsc, w których  – na podstawie wiersza – znajduje się powietrze.
 
Czy powietrze jest wszędzie? - zabawa badawcza.
Do naszego eksperymentu przygotowujemy dowolne rekwizyty, w tym kilka pojawiających się w wierszu (butelka, słoik, balon, dzbanek, skarpeta, spodnie, sweter), strzykawkę bez igły, miskę z wodą.
Wyjaśniamy dziecku, że przeprowadzimy mały eksperyment badawczy, aby przekonać się, czy w przedmiotach, które zgromadziliśmy, znajduje się powietrze. Dziecko wkłada do szklanej butelki strzykawkę, odciąga jej tłoczek do końca i wkłada do miski z wodą. Wylatujące bąbelki stanowią dowód na to, że w butelce było powietrze. Następnie wykonujemy eksperyment z innymi rekwizytami.

Płetwonurek- zabawa ruchowo - naśladowcza.
Dziecko - nurek naśladuje pływanie po powierzchni wody. Gdy usłyszy głośne klaśniecie, „zanurza się” w wodzie – kuca i zatyka nos (nie oddycha również ustami). W takiej pozycji próbuje jak najdłużej wytrzymać. Zabawę należy powtórzyć kilka razy. Na zakończenie zastanówmy się, czy człowiek mógłby żyć bez powietrza?

Jakie powietrze wdychamy? - zabawa dydaktyczna.
Do zabawy wykorzystujemy ilustracje przedstawiające różne formy zanieczyszczenia powietrza (strony od 6 do 12). Wycinamy je i na odwrocie zapisujemy jedną literę składającą się na wyraz powietrze. Ilustracje układamy literami do góry, a dziecko stara się ułożyć z nich wyraz, dla dzieci młodszych proponuję przygotowanie wzoru. Następnie odwracamy po kolei ilustracje i prosimy dziecko o opisanie przyczyn zanieczyszczania powietrza. Na zakończenie prezentujemy dziecku ilustracje przedstawiające działania proekologiczne, dzięki którym dbamy o czyste powietrze wokół nas.

Żywiołowa gimnastyka - zestaw ćwiczeń gimnastycznych z woreczkami gimnastycznymi (z poniedziałku 04.05.20r.).

Elektrownia wiatrowa -  wykonanie pracy technicznej.
Do wykonania pracy potrzebne będą: kartki – format A4 (opcjonalnie zadrukowane z dwóch stron kartki); 3 paski z kartonu (najlepiej z tylnej części okładki z bloku technicznego) o wymiarach 2 cm × 12 cm kredki; klej typu magic; pinezka z dużą plastikową główką; kawałek korka do wina lub gumki do ścierania.

Etapy pracy: Arkusz papieru kolorujemy kredkami w dowolny sposób. Z arkusza zwijamy stożek, zaczynając od tworzenia rulonika na krótszej krawędzi. Następnie mocujemy końcówkę za pomocą kleju. Jeśli podstawa stożka będzie nierówna, można ją dociąć. Karton z okładki bloku technicznego tniemy na paski o wymiarach około 2 cm × 12 cm. To będą skrzydła wiatraka, ozdabiamy je w dowolny sposób kredkami. Skrzydła wiatraka przyczepiamy do filaru za pomocą pinezki, a jej końcówkę zabezpieczamy kawałkiem korka lub kawałkiem gumki do ścierania.


Na zakończenie dzisiejszych zabaw proponuję krótki test, dzięki któremu dowiecie się czy wiecie jak można dbać o środowisko. Powodzenia ;-)  

Zadania dodatkowe dla chętnych dzieci:  załącznik 1 załącznik 2 załącznik 3 załącznik 4

Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska