07.04.2021 - Środa
„Dokończ zdanie” – zabawa słowna.
Rodzic rozpoczyna zdanie, a dziecko mówi dalszą część. "Jestem przyjacielem Ziemi, ponieważ…"
"Dyktando graficzne"
Dziecko koloruje kratki z lewej części obrazka według podanego schematu. Natomiast prawa część powinna zostać uzupełniona poprzez odbicie lustrzane wcześniej uzupełnionych kratek.
„Sprawny mieszkaniec Ziemi” - zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 06.04.2021r.).
„Kolorowe nakrętki”– ćwiczenia klasyfikacyjne doskonalące umiejętności segregowania według podanych cech oraz usprawniające technikę rachunkową i doskonalące umiejętności skupiania się na zadaniu.
Przebieg:
"Segregowanie według koloru".
Rodzic ustawia 4 pojemniki z napisami: czerwony, żółty, biały, niebieski. Dziecko wkłada nakrętki do odpowiednich pojemników.
"Liczenie i porównywanie liczebności zbiorów".
Dziecko licz ile nakrętek znajduje się w poszczególnych pojemnikach. Pod każdym z nich umieszcza odpowiednią cyfrę lub liczbę. Porównuje liczebność zbiorów.
"Segregowanie według wielkości".
Dziecko wkłada nakrętki do pojemników z napisami: małe, duże.
"Liczenie i porównywanie liczebności zbiorów".
Dziecko liczy nakrętki w obu pojemnikach, umieszcza odpowiednią cyfrę/liczbę pod każdym z nich i porównuje liczebność zbiorów, wstawia odpowiedni znak: <, =, >.
„Zgadnij jaką nakrętkę mam” – zabawa w parach.
Dziecko i rodzic/rodzeństwo dobierają się parami i siadają po obu stronach dywanu/stołu. Na dywanie leżą nakrętki w różnych kolorach i różnej wielkości. Jedna z osób biorących udział w zabawie zamyka oczy, a w tym czasie druga osoba ukrywa w dłoniach jedną z nakrętek. Zadając pytania dotyczące koloru i wielkości należy odgadnąć jaka nakrętka została ukryta. Osoba, która schowała nakrętkę, na pytania drugiej osoby odpowiada tylko „tak” lub „nie”.
"Kompozycja z nakrętek".
Dziecko układa z nakrętek dowolne kompozycje. Ciekawa jestem co ciekawego Wam wyszło, czekam na zdjęcia Waszych obrazów.
„Gdzie leży nakrętka” – zabawa ćwicząca orientację przestrzenną.
Dziecko wybiera jedną nakrętkę i porusza się z nią w rytmie słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce kładzie nakrętkę z prawej strony, z lewej strony, przed sobą, za sobą, na krześle, pod krzesłem itp. – zgodnie z instrukcją rodzica
„Dbamy o naszą planetę” – ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę ciała oraz rozwijające szybkości i zwinności.
Przebieg:
Część wstępna:
Zabawa orientacyjno – porządkowa.
Rodzic rozdaje gumki/tasiemki na rękę np. czerwone, zielone. Gumki dziecko i rodzeństwo/rodzice zakładają na prawą rękę. Gdy rodzic:
- podniesie kartkę koloru czerwonego to osoba o tym kolorze gumki musi się znaleźć w środku pętli utworzonej na podłodze ze sznurka, szalika;
- podniesie kartkę w kolorze zielonym to osoba o tym kolorze gumki musi się znaleźć w środku pętli.
- podniesie w prawej ręce kartki czerwoną i zieloną, to uczestnicy zabawy tworzą parę i podskakują, a jeśli uniesie w lewej ręce obie kartki, to należy wykonać przysiady.
Część główna:
Zabawa „Sprzątanie świata”.
Uczestnicy zabawy w dalszym ciągu mają na rękach założone tasiemki/gumki. Jeśli jest więcej osób biorących udział w zabawie to osoby mające ten sam kolor gumki tworzą drużynę.
Uczestnicy zabawy zajmują miejsce w jednym kącie pokoju w równej odległości od jego środka. Rodzic każdej drużynie przekazuje tekturowy karton lub plastikowe pudełko. na środku pokoju wysypuje różne przedmioty po 5 szt. z każdego rodzaju (kolorowe gazety, kartki papieru, kasztany, plastikowe nakrętki, kredki, woreczki foliowe, pisaki, klamerki).
Na sygnał z każdej drużyny startuje jedna osoba. Zabiera ze środka sali tylko jeden przedmiot i wraca do drużyny, następnie wkłada przedmiot do kartonu i dopiero wtedy startuje kolejna osoba z drużyny. Zabawa kończy się wtedy, gdy wszystkie przedmioty znajdą się w kartonach. Wygrywa drużyna, która zebrała najwięcej przedmiotów. Przedmioty wracają na środek pokoju.
W kolejnych rozgrywkach przemieszczamy się (na czworakach, w podporze leżąc tyłem „kraby”, lub przynosimy przedmioty w palcach stóp).
Można utrudnić i określić jakie przedmioty przynosi konkretna drużyna i wówczas liczy się czas wykonania zadania.
Część końcowa: Ćwiczenie oddechowe:
W marszu po obwodzie koła wznosy ramion bokiem w górę z wdechem i opusty bokiem w dół z wydechem.
"Co jest dobre dla Ziemi?"
Dziecko uważnie patrzy na obrazki. Następnie wypowiada się na temat tego, co jest dobre dla Ziemi, a co jej szkodzi. Należy wrócić uwagę aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami.
Ramki obrazków przedstawiających dobre zachowanie dziecko koloruje na zielono, a ramki obrazków przedstawiających złe zachowanie na czerwono.
„Segregujemy śmieci” – ćwiczenia klasyfikacyjne.
Dziecko segreguje przygotowane przez rodzica śmieci: plastikowe, szklane, z papieru, metalowe. Wypowiada się na temat segregacji śmieci. Wyjaśnia na czym polega recykling.
„Pomagamy naszej Ziemi” – zabawa ruchowo - naśladowcza.
Dziecko porusza się w rytmie granym na tamburynie, naśladuje zbieranie śmieci, na przerwę w muzyce zatrzymuje się i powtarza rytmicznie rymowankę: „Przyrodę chronimy, nigdy nie śmiecimy”.
Zabawy podejmowane według zainteresowań dziecka – zwrócenie uwagi na poszanowanie zabawek.
W ramach odpoczynku proponuje obejrzenie filmów:
- "Czysto, ładnie i bez śmieci",
- "W kontakcie z naturą".
Życzę udanej środy
Iwona Jedlińska
Język angielski
Podczas dzisiejszych zająć zapoznamy się z bardzo wesołą zabawą, w którą można się bawić z całą rodziną pt. „Who took the cookie from the cookie jar?” (Kto wziął ciasteczko ze słoika?)
Słowa, które należy zapamiętać, aby można było się bawić.
Who me? – Kto, ja?
Yes, you! – Tak, Ty!
Not me! – Nie ja!
Then who? – Więc kto?
Przy okazji możemy utrwalić nazwy zwierząt w j. angielskim.
Panda – panda
Rabbit – królik
Bear – niedźwiedź, miś
Penguin – pingwin
Kangaroo – kangur
Do zabawy możemy wykorzystać rekwizyt w postaci szablonu – do samodzielnego pokolorowania i wycięcia.
Chętni mogą sprawdzić jak w tę zabawę bawią się morskie zwierzęta.
Na koniec jeszcze jedno ważne wyrażenie.
Let’s share! – Podzielmy się!
W celu sprawdzenia poprawnej wymowy słów i wyrażeń w j. angielskim zachęcam do skorzystania ze słownika.
Życzę udanej zabawy!
Joanna Michalak