07.04.2021 r. - Środa
Drodzy Rodzice, kochane przedszkolaki, zapraszam do zapoznania się z propozycjami zabaw związanych z naszym tematem tygodnia - Wiosna na wsi.
1. W wiejskiej zagrodzie - poranna zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej: rodzic czyta opowiadanie, a dziecko wykonuje określone ruchy.
- Nastał ranek, z kurnika wychodzi domowe ptactwo - marsz po pokoju, naśladowanie głosów ptactwa domowego:
• kury - ko, ko, ko
• indyki - gul, gul, gul
• kogut - kukuryku
- Zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami.
- Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.
- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.
- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.
- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.
- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.
- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.
- Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach.
Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, swobodny zwis tułowia i rąk.
2. Poznajemy zwierzęta żyjące na wsi - rozwijanie samodzielnej aktywności poznawczej - zachęcanie do oglądania książek tematycznie związanych ze zwierzętami żyjącymi na wsi. Rodzic prezentuje przyniesione książki, czyta zawarte w nich ciekawostki. Dzieci nazywają zwierzęta, naśladują ich odgłosy. Określają ich wygląd: kolory, liczbę kończyn.
3. Zagroda dla zwierząt - zabawa konstrukcyjna. Dziecko buduje zagrody dla zwierząt i umieszcza w nich figurki zwierząt mieszkających na wsi. Określa wielkość zwierząt i ich zagród: małe zwierzęta – mniejsze zagrody, duże zwierzęta – duże zagrody. Rodzic podaje nazwy zwierzęcych domów: koń mieszka w stajni, świnia – w chlewiku, krowa – w oborze, kura – w kurniku.
4. Kury na grzędzie - zabawa matematyczna. Do zabawy potrzebne będą trzy długie paski papieru oraz wycięte sylwety kur. Rodzic nakleja trzy paski (grzędy) na kartce. Dziecko zgodnie z poleceniem rodzica umieszcza kury na grzędach, a rodzic używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, mówi, gdzie mają siedzieć kolejne kury, np.: na górnej, na dolnej lub na środkowej grzędzie. Na koniec przeliczamy ile kur jest na wszystkich grzędach (4l.), a ile na poszczególnych grzędach (3,4l.) i zaznaczamy ich liczbę kartonikiem z kropkami lub cyframi. Rodzice starszych dzieci mogą ułożyć dla nich proste zadania tekstowe: Na pierwszej grzędzie usiadła jedna kura (dziecko układa obrazek kury na pierwszej grzędzie), a na drugiej dwie kury, ile kur jest w kurniku? Itd. Na początek warto ustalić, że grzędy liczymy od góry do dołu, a więc pierwsza grzęda znajduje się na górze.
5. W ramach odpoczynku proponuję wysłuchanie baśni Andersena pt.: Brzydkie kaczątko
6.Zwierzęta na wsi - zabawa ruchowa z elementem rzutu.
Dziecko stoi , a rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli rodzic poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli jednak złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez rodzica, np.: podskakuje na jednej nodze, robi przysiady, itp.
7. Dla dzieci chętnych proponuję karty pracy:
3 latki:Brakujące ogony, Szlaczki
4 latki:Brakujące ogony, Szlaczki
Miłej zabawy!
Karolina Magnuska