Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

06.05.2020 - Środa

Dbamy o nasze środowisko – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz, rozmowa na temat jego treści.

- Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji.
- Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii.
- a co to znaczy?
- to znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię.
- na przykład?
- na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę, oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć.
- a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować.
- to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek.
- No właśnie.
- Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama.
- i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku.
- Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek.
- My mamy dużo (my też już raczej nie mamy dużo :-(), ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby.
- Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać.
- Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu.
- i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata. – Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.

Po wysłuchaniu opowiadania możemy zadać dziecku przykładowe pytania:
- o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?
- Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?
- Jak należy postępować ze śmieciami?
- co to są elektrośmieci?
- co należy oszczędzać?
- Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?

Kolorowe nakrętki – ćwiczenia klasyfikacyjne.
Do zabawy potrzebne będą: plastikowe nakrętki w różnych kolorach i różnej wielkości, pojemniki, napisy: czerwony, żółty, biały, niebieski (w zależności od kolorów nakrętek, które zgromadziliśmy) małe, duże, <, >, =, cyfry.

Segregowanie według koloru.
Ustawiamy 4 pojemniki z napisami: czerwony, żółty, biały, niebieski. Dziecko wkłada nakrętki do odpowiednich pojemników.
Liczenie i porównywanie liczebności zbiorów.
Dziecko liczy ile nakrętek znajduje się w poszczególnych pojemnikach. Pod każdym z nich umieszcza odpowiednią cyfrę. Porównuje liczebność zbiorów i umieszcza odpowiedni znak: <,>,=.
Segregowanie według wielkości.
Dziecko wkłada nakrętki do pojemników z napisami: małe, duże. I tak jak poprzednio przelicza nakrętki i porównuje liczebność zbiorów, można też zapytać: o ile więcej/ mniej jest korków w danym pojemniku?
Segregowanie według 2 cech.
Na pojemnikach umieszczamy dwa podpisy np.: żółte, małe, czerwone duże itd. I kontynuujemy zabawę jak wcześniej.

Gdzie leży nakrętka – ćwiczenia orientacji przestrzennej.
Dziecko wybiera nakrętkę, z którą porusza się w rytm piosenki. Na przerwę, kładzie nakrętkę z prawej strony, z lewej strony, przed sobą, za sobą, na/ pod lewą/prawą stopą, na prawym/lewym kolanie, na głowie – zgodnie z instrukcją rodzica.

Zakręcony obrazek - zabawa twórcza. Układanie dowolnej kompozycji z nakrętek.

Zgadnij jaką nakrętkę mam - zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Siadamy z dzieckiem po obu stronach kartki a4, na przeciwko siebie. Na kartce leżą nakrętki w różnych kolorach i różnej wielkości. Jeden z uczestników zamyka oczy, a w tym czasie drugi ukrywa w dłoniach jedną z nakrętek. Zadając pytania dotyczące koloru i wielkości należy odgadnąć jaka nakrętka została ukryta. Osoba, która schowała nakrętkę, na pytania odpowiada tak lub nie.

Segregacja odpadów - zabawa dydaktyczna.
Zachęcam do przypomnienia sobie zasad segregacji odpadów. Do zabawy przygotujcie obrazki kolorowych koszy, a tutaj są obrazki przykładowych śmieci, które wycinamy. Dziecko losuje obrazek, nazywa i układa przy odpowiednim koszu. Na koniec warto policzyć wszystkie śmieci, sprawdzić, których jest więcej, których mniej i o ile.

Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska

 

Język angielski

https://quizlet.com/_887mgv?x=1jqt&i=1a4y59
karta pracy high or low.pdf oraz piosenka High and low.mp3

Anna Kwiatkowska