06.05.2020 - Środa
Dbamy o nasze środowisko – słuchanie opowiadania B. Koronkiewicz, rozmowa na temat jego treści.
- Pani w przedszkolu dzisiaj nam mówiła, że powinniśmy wszyscy dbać o nasze środowisko. Jutro będziemy rozmawiać, jak można to robić, a ja nic na ten temat nie wiem – powiedział Tomek przy kolacji.
- Jak to nic nie wiesz? – zdziwiła się mama. Przecież my zawsze staramy się postępować zgodnie z zasadami ekologii.
- a co to znaczy?
- to znaczy, że robimy wszystko, aby dbać o Ziemię.
- na przykład?
- na przykład segregujemy śmieci. Oddzielnie wyrzucamy makulaturę, oddzielnie szkło, plastiki, odpady zielone. Nie należy marnować tego, co da się powtórnie przetworzyć.
- a oddzielnie elektrośmieci – wtrącił tata. – Żeby nie zaśmiecały nam planety, trzeba je specjalnie utylizować.
- to dlatego w sklepach są pojemniki na stare baterie, a w aptekach na lekarstwa? Żeby ich nie mieszać z innymi śmieciami? – spytał Tomek.
- No właśnie.
- Używamy też ekologicznych toreb – powiedziała mama.
- i oszczędzamy wodę – dodała Małgosia, starsza siostra Tomka. Dlatego Ci mówiłam, żebyś ją zakręcał, jak myjesz zęby, bo masz już wodę w kubeczku.
- Ale dlaczego mamy oszczędzać wodę, przecież jest jej dużo – zastanowił się Tomek.
- My mamy dużo (my też już raczej nie mamy dużo :-(), ale jest wiele miejsc na Ziemi, gdzie jej brakuje. Nie można marnować wody bez potrzeby.
- Żywności też nie można marnować. Trzeba kupować tyle, ile się zje i nakładać na talerz też tyle, ile dasz radę zjeść. Zobacz, nie ruszyłeś jeszcze swojej porcji – zwróciła uwagę mama – a jedzenia nie można wyrzucać.
- Tak, tak, wiem, że jedzenia też brakuje na świecie. Zagadałem się, ale zaraz zjem, bo jest pyszne – powiedział Tomek i zabrał się za swoją kolację. – Najważniejsze, że już wiem, co jutro powiem w przedszkolu.
- i pamiętaj o gaszeniu światła, gdy wychodzisz ze swojego pokoju, bo energię też trzeba oszczędzać – uśmiechnął się tata. – Myślę, że jak wszystkie dzieci we wszystkich przedszkolach nauczą się dbać o swoje najbliższe środowisko, to nasza planeta będzie piękna, zielona i przyjazna swoim mieszkańcom jeszcze przez wiele, wiele lat.
Po wysłuchaniu opowiadania możemy zadać dziecku przykładowe pytania:
- o czym dzieci z grupy Tomka będą rozmawiać na zajęciach?
- Jakich zasad przestrzega rodzina Tomka?
- Jak należy postępować ze śmieciami?
- co to są elektrośmieci?
- co należy oszczędzać?
- Kogo można nazwać przyjacielem Ziemi?
Kolorowe nakrętki – ćwiczenia klasyfikacyjne.
Do zabawy potrzebne będą: plastikowe nakrętki w różnych kolorach i różnej wielkości, pojemniki, napisy: czerwony, żółty, biały, niebieski (w zależności od kolorów nakrętek, które zgromadziliśmy) małe, duże, <, >, =, cyfry.
Segregowanie według koloru.
Ustawiamy 4 pojemniki z napisami: czerwony, żółty, biały, niebieski. Dziecko wkłada nakrętki do odpowiednich pojemników.
Liczenie i porównywanie liczebności zbiorów.
Dziecko liczy ile nakrętek znajduje się w poszczególnych pojemnikach. Pod każdym z nich umieszcza odpowiednią cyfrę. Porównuje liczebność zbiorów i umieszcza odpowiedni znak: <,>,=.
Segregowanie według wielkości.
Dziecko wkłada nakrętki do pojemników z napisami: małe, duże. I tak jak poprzednio przelicza nakrętki i porównuje liczebność zbiorów, można też zapytać: o ile więcej/ mniej jest korków w danym pojemniku?
Segregowanie według 2 cech.
Na pojemnikach umieszczamy dwa podpisy np.: żółte, małe, czerwone duże itd. I kontynuujemy zabawę jak wcześniej.
Gdzie leży nakrętka – ćwiczenia orientacji przestrzennej.
Dziecko wybiera nakrętkę, z którą porusza się w rytm piosenki. Na przerwę, kładzie nakrętkę z prawej strony, z lewej strony, przed sobą, za sobą, na/ pod lewą/prawą stopą, na prawym/lewym kolanie, na głowie – zgodnie z instrukcją rodzica.
Zakręcony obrazek - zabawa twórcza. Układanie dowolnej kompozycji z nakrętek.
Zgadnij jaką nakrętkę mam - zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Siadamy z dzieckiem po obu stronach kartki a4, na przeciwko siebie. Na kartce leżą nakrętki w różnych kolorach i różnej wielkości. Jeden z uczestników zamyka oczy, a w tym czasie drugi ukrywa w dłoniach jedną z nakrętek. Zadając pytania dotyczące koloru i wielkości należy odgadnąć jaka nakrętka została ukryta. Osoba, która schowała nakrętkę, na pytania odpowiada tak lub nie.
Segregacja odpadów - zabawa dydaktyczna.
Zachęcam do przypomnienia sobie zasad segregacji odpadów. Do zabawy przygotujcie obrazki kolorowych koszy, a tutaj są obrazki przykładowych śmieci, które wycinamy. Dziecko losuje obrazek, nazywa i układa przy odpowiednim koszu. Na koniec warto policzyć wszystkie śmieci, sprawdzić, których jest więcej, których mniej i o ile.
Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska
Język angielski
https://quizlet.com/_887mgv?x=1jqt&i=1a4y59
karta pracy high or low.pdf oraz piosenka High and low.mp3
Anna Kwiatkowska