05.05.2020 - Wtorek
Podziemny tunel - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Dziecko porusza się przy dźwiękach melodii, na hasło tunel rodzic wykonuje podpór przodem (pozycja jak przy pompkach), a dziecko przechodzi pod spodem.
Ziemia daje życie roślinom - rozmowa kierowana.
Zastanówmy się wspólnie z dzieckiem, jakie znaczenie ma ziemia w życiu roślin. Możemy zadać przykładowe pytania:
−W jaki sposób ziemia pomaga roślinom żyć?
−Co by się stało gdyby nie było ziemi?
−Co ludzie hodują w ziemi?
−Jakie są elementy budowy roślin?
W odpowiedzi na ostatnie pytanie pomoże nam krótka prezentacja , aby sprawdzić naszą wiedzę proponuję zabawę interaktywną - wskazywanie elementów budowy rośliny, dopasowywanie podpisu. Wyróżnianie elementów podziemnych i nadziemnych rośliny.
Kot Łatek - zabawy dydaktyczne na podstawie opowiadania D. Kossakowskiej oraz wyrazu łodyga:
1.Kotek Łatek- słuchanie opowiadania D. Kossakowskiej:
Kot Łatek właśnie przyszedł ze spaceru. Z rana padał deszcz, ale to nie przeszkodziło mu w odwiedzeniu jego ulubionych miejsc. Naostrzył pazurki na wysokiej akacji, przepędził myszy i obserwował ptaki. Chciał jednego z nich złapać i nie zauważył kałuży. Łapy kota wylądowały w wodzie. Pobrudził się też puszysty ogon Łatka. Teraz Łatek stoi obok stołu i patrzy na wazon z kwiatami. Zastanawia się skąd je zna. Zielona łodyga, fioletowe kwiaty… - Chyba już je gdzieś widziałem – myśli Łatek. Może w ogródku cioci Krysi, a może w ogródku sąsiadki. Muszę to jutro sprawdzić…
Po wysłuchaniu opowiadania możemy zadać dzieciom następujące pytania:
- Skąd wrócił Łatek?
- Co robił Łatek podczas spaceru?
- Co ogląda Łatek?
- Jak wyglądają kwiaty, które ogląda Łatek?
- Nad czym zastanawia się Łatek?
2. Zabawy wprowadzające literę i głoskę Ł, ł:
Wstań, gdy usłyszysz – dziecko siedzi na dywanie, rodzic wypowiada różne słowa zawierające głoskę ł lub nie. Zadaniem dziecka jest wstać, gdy w słowie usłyszy głoskę ł.
Polowanie na ł – zadaniem dziecka jest odszukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają w swojej nazwie głoskę ł.
Dokończ - dopowiadanie sylaby do podanych przez rodzica zgłosek: ła, ło, łu, łe, ły.
3.Analiza i synteza słuchowa słowa łodyga:
-Wybrzmiewanie sylab ło - dy - ga (5l.), głosek ł - o - d - y - g - a (6l.).
-Wypowiadanie sylab połączone z klaskaniem, tupaniem, uderzaniem o uda (5-6l.).
-Wypowiadanie kolejnych głosek słowa łodyga (6l.).
-Liczenie głosek w słowie łodyga (5-6l.).
-Podawanie słów z głoską ł w nagłosie (łopata, łuk, łyżka), śródgłosie ( gałka, koło, pałka), wygłosie (karzeł, anioł, dół) (6l.).
-Określenie rodzaju głoski ł (spółgłoska) (6l.).
4.Prezentacja wyrazu łodyga oraz litery ł drukowanej małej i wielkiej.
Prezentacja litery ł pisanej małej i wielkiej – zwrócenie uwagi na kierunek pisania.
Ułożenie wyrazu łodyga z rozsypanki literowej (6l.) z wykorzystaniem wzoru (5l.) - załącznik.
Zachęcamy do wykonania zadań w kartach pracy: 6 - latek, cz. 4, str. 2 - 5, 5 - latek, cz. 4, str 2 - 5.
Fasola - film edukacyjny - oglądanie wzrostu rośliny oraz sposobów jej pielęgnacji. Po obejrzeniu filmiku pytamy dziecko czego roślina potrzebuje, aby rosnąć? Zachęcam do założenia na parapecie własnej hodowli fasoli, bacznej obserwacji jej wzrostu oraz troskliwej pielęgnacji.
Świat w naszych rękach - zapoznanie z piosenką.
Dziecko słucha piosenki, określa jej tempo (szybkie, wolne, umiarkowane), nastrój (wesoły, smutny). Wskazuje refren.
Po wysłuchaniu piosenki możemy zadać dziecku przykładowe pytania:
- O czym opowiada piosenka?
- Na czym polega segregacja odpadów?
- Co to jest recykling?
- Jak rozumiesz tytuł piosenki Cały świat w naszych rękach ?
- Czy wszyscy mogą dbać o nasz świat?
Zachęcam do powtarzania słów refrenu i pierwszej zwrotki oraz wspólnego śpiewania.
Zadania dla chętnych:
Wyprawka:
Historyjka obrazkowa Co z tego wyrośnie? str. 26, oraz Jak rośnie fasola str. 29, Rymy str. 28.
Udanej zabawy:-)
Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska.