05.03.2021 - Piątek
Dziś zaczynamy od ćwiczeń oddechowych „Zawody wiatrów”- ćwiczenie ma na celu rozwijanie pojemności płuc u dzieci.
Dziecko dostaje małą kulkę z waty, zadaniem dziecka jest dmuchnąć jak najmocniej, aby kulka poleciała jak najdalej. Zabawa może być również przeprowadzona w formie zawodów, dziecko dmucha w jedną kulkę, rodzic (rodzeństwo) w drugą kulkę i sprawdzamy, która kulka potoczyła się dalej.
„Wiatr i wietrzyk” – zabawa naśladowcza kształtująca inwencję twórczą u dzieci.
Dziecko otrzymuje gazetę. Do dowolnej muzyki porusza gazetą. Rodzic mówi jaki dziecko ma przedstawić rodzaj wiatru: wietrzyk, wichurę, huragan, itp.
„Mały wietrzyk, duży wiatr” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Dziecko otrzymuje kartkę A3, podzieloną linią pionową na pół.
Na sygnał słowny: mały wietrzyk, rysuje wolno „esy- floresy”, duży wiatr – rysuje szybko „esy- floresy” (musi być ich dużo).
Poranne zabawy ruchowe (zabawy opisane 01.03.2021r.).
„Przysłowia mądrością narodów” - wyjaśnianie przysłów ludowych. Rodzic mówi przysłowie, wskazuje ilustrację z danym przysłowiem, a dziecko wyjaśnia, co ono oznacza.
- „W marcu jak w garncu”.
- „Gdy dzika gęś w marcu przybywa, ciepła wiosna bywa”.
- „A po lutym marzec spieszy, koniec zimy wszystkich cieszy”.
- „Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje”.
„Jaki to instrument?” – zabawa słuchowa.
Na środku leżą różne ilustracje przedstawiające instrumenty perkusyjne. Dziecko nazywają je.
Posłuchajcie, jak brzmią niektóre z instrumentów perkusyjnych. https://www.youtube.com/watch?v=_lHJvAeQr9w
"Instrumenty perkusyjne" - nauka wiersza. Dziecko w czasie słuchania, a później recytacji pokazuje ilustracje z wymienianymi instrumentami.
„Wiosenne przysłowia” – tworzenie melodii do przysłowia ludowego.
Rodzic mówi dowolne przysłowie w wymyślonym przez siebie rytmie - dziecko powtarza. Następnie dziecko przejmuje rolę rodzica. Rodzic wybiera dowolne przysłowie, dziecko tworzy do niego melodię. Może wybrać instrument, grać na nim i śpiewać (instrumenty mogą być zastąpione przez sprzęty dostępne w domu np.: butelki, pokrywki, drewniane łyżki. Można też wyklaskac lub wytupać rytm).
„Idzie wiosna” – interpretacja ruchem dowolnej muzyki.
Dziecko dowolnie interpretuje ruchem muzykę z wykorzystaniem chustek lub pasków bibuły.
„Wiatr”- przedstawianie sceny inspirowanej zjawiskiem przyrodniczym, wykonanie pracy techniką kalkografii.
Wiadomości dla rodzica:
Kalkografia to technika graficzna, za pomocą której możemy wykonać ciekawe prace plastyczne. Można wykonać ją w różny sposób np. na kartce papieru z nici, papieru lub firanek układamy kompozycję, następnie przykrywamy to fioletową lub czarną kalką ołówkową lub maszynową i prasujemy gorącym żelazkiem. W miejscach gdzie był materiał (np. nitki, papier, firanki, koronki) powstaną białe plamy, a kalka pod wpływem gorącego żelazka odbije się na kartce.
Rodzic wyjaśnia dziecku kolejne etapy pracy:
- na kartce papieru A4 z nici układamy kompozycję wiatru,
- następnie przykrywamy to fioletową lub czarną kalką ołówkową lub maszynową,
- aby żelazko się nie pobrudziło przykrywamy to kartką A3 lub gazetą, prasujemy gorącym żelazkiem, zdejmujemy kartkę, kalkę i nici.
W miejscach gdzie były nitki powstaną białe plamy, a kalka pod wpływem gorącego żelazka odbije się na kartce.
Praca indywidualna dziecka - układanie na kartce kompozycji wiatru z nici.
Prasowanie w miejscu wyznaczonym (zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas korzystania z żelazka). WAŻNE!!! - rodzic nie zostawia dziecka samego z gorącym żelazkiem!
Wykonane prace prosimy umieścić na naszej tablicy grupowej w szatni.
Korzystając ze słonecznej pogody zachęcamy do zabaw ruchowych z folią malarską na świeżym powietrzu.
„Wiatr”- zabawa ruchowa - dziecko otrzymuje folię malarską trzymając razem z rodzicem nad głowami puszczają ją i obserwują jej powolne opadanie.
„Wietrzyk, wiatr i wietrzysko”- zabawa ruchowa - folię malarską, dziecko i rodzic trzymają w obu rękach - reagują w następujący sposób:
- Wietrzyk - poruszamy folią w sposób delikatny, tak by folia cichutko szeleściła;
- Wiatr - poruszamy mocniej;
- Wietrzysko – poruszamy gwałtownie (tak by była jak najbardziej zniszczona, porwana).
„Wyścigi wiatrów”- zabawa ruchowa - uczestnicy zabawy podnoszą kawałki folii, lub dzielą się nią, biorą w obie ręce, unosząc nad głową i robią wyścigi, który wiatr jest szybszy.
„Marcowy kalendarz pogody” – zapis pogody jaka jest kolejnego dnia. Uzupełnione kalendarze prosimy we wtorek zawiesić na tablicy grupowej w szatni.
„Krakowiak” – utrwalenie piosenki oraz tańca (kroku podstawowego). https://www.youtube.com/watch?v=NujJmbLNShw
„Pogoda” – wspólna recytacja wiersza Joanny Myślińskiej.
Życzymy udanego weekendu
Iwona Jedlińska, Marlena Dratkowicz