04.05.2020 - Poniedziałek
Poniedziałek - 04.05.2020r.
Drodzy Rodzice mamy nadzieje, że zarówno Państwu jak i dzieciom, udało się odpocząć i zrelaksować w ten deszczowy długi weekend ;-) Wszystkich, którzy zmęczyli się już tym "odpoczynkiem" zapraszamy do wspólnej zabawy. W tym tygodniu, nasze aktywności będą związane z tematem "Dbamy o naszą planetę"
„Formy terenu” - zabawa orientacyjno - porządkowa.
Dziecko porusza się w rytm muzyki, podczas pauzy rodzic wydaje polecenia:
Góry - dziecko podbiega do rodzica, stają naprzeciwko siebie, chwytają się za ręce, unoszą je jak najwyżej - imitowanie szczytów górskich.
Równiny - leżenie na dywanie na plecach.
Doliny - leżenie na plecach z uniesionymi do góry nogami i rękami.
„Ukryte hasło” - zabawa matematyczna.
Do zabawy przygotowujemy kartoniki z działaniami na odwrocie, których zapisujemy litery (wynik działania: 1 - Z, 2 - I, 3 - E, 4 - M, 5 - I, 6 - A). Kartoniki z działaniami wycinamy i wręczamy dziecku. Zadaniem dziecka jest zapisanie wyniku działania na kartoniku (starszaki mogą wykonać działania w pamięci, a dzieci młodsze na zbiorach zastępczych - np.: palcach), następnie dziecko układa kartoniki rosnąco od 1 do 6, na koniec odwraca kartoniki i odczytuje hasło - 6l., możemy też odczytać nazwę z podziałem na głoski, a dziecko mówi co usłyszało - 5l.
„Jakie tajemnice skrywa Ziemia?” - rozmowa kierowana w oparciu o ilustrację.
Rodzic prezentuje ilustrację, zadaje dziecku pytanie czy wie co ona przedstawia, prosimy starszaki o odczytanie podpisów. Uzupełnimy wypowiedzi dziecka: Ziemia składa się z kilku warstw. Warstwa tuż pod powierzchnią to skorupa ziemska, pod nią znajduje się płaszcz Ziemi, jądro zewnętrzne, a warstwa w samym środku to jądro wewnętrzne - temperatura sięga tam do 6500o C. Skorupa ziemska zbudowana jest z bardzo dużych płyt skalnych, które ciągle się poruszają i ulegają pęknięciom, ponieważ pod nimi znajduje się gorąca, płynna magma. Kiedy płyty ziemskie zbliżają się do siebie na powierzchni Ziemi powstają wstrząsy - kiedy są silne mamy do czynienia z trzęsieniami ziemi.
„Nasza planeta” - zabawa plastyczna - lepienie modelu Ziemi z plasteliny.
Przygotowujemy plastelinę w kolorach: jasnym i ciemnym żółtym, pomarańczowym, brązowym, niebieskim i zielonym. Przy okazji tej zabawy, zachęcam do wykonania własnej ciastoliny. Z plasteliny formujemy kulki różnej wielkości (jasno żółta będzie najmniejsza, a niebieska największa), kulki formujemy w kształt placuszków (poza jasno żółtą) następnie nakładamy na siebie kolejne warstwy formując je w kształt kuli. Na koniec z zielonej plasteliny formujemy kilka placuszków, w kształcie zbliżonym do kontynentów. Kiedy nasza kula ziemska jest gotowa możemy „przeciąć” ją za pomocą żyłki na pół - wtedy zobaczymy wszystkie warstwy Ziemi.
„Krecia robota” - zabawa ruchowo - naśladowcza.
Recytujemy rymowankę i wykonujemy odpowiednie ruchy.
„Krecia robota” J. Wołoch
Kret pod ziemią tunel drąży - kręcimy młynek dłońmi,
cały ranek w kółko krąży - obracamy się wokół własnej osi.
Kopiec wielki usypany - stoimy na palcach i robimy nad głową „daszek”,
kret pod ziemią wciąż schowany - kucamy i zasłaniamy twarz rękami.
„O dżdżownica ! - Krzyknął śmiało - robimy zaskoczoną minę,
Nagle jeść mu się zachciało - mlaszczemy.
„Podziemny labirynt kreta” - rozwijanie sprawności manualnej - karta pracy.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - "Żywiołowa gimnastyka".
Karolina Magnuska, Klaudia Ostrowska