04.05.2020 - Poniedziałek
Drodzy Rodzice,
W tym tygodniu nasze aktywności związane będą z tematem „Tu mieszkam”.
Celem zabaw proponowanych dzisiaj jest rozwijanie spostrzegawczości, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat oraz nazywanie pomieszczeń w domu lub mieszkaniu i określanie ich funkcji.
Powitanie – rodzic wypowiada słowa powitania z towarzyszącymi gestami:
Na „dzień dobry” się witamy (klaskanie w dłonie),
główkami pokiwamy, do koła zapraszamy (gest przywoływania).
Co znajduje się w mieszkaniu? – oglądanie katalogów, gazetek reklamowych oraz wypowiedzi dziecka na temat obrazków.
Pokój lalek – projektowanie – kształtowanie wrażliwości przestrzennej i estetycznej. Dziecko „urządzają pokój”, z dostępnych mini mebelków, zabawek (można wykorzystać dostępne w domu klocki, tekturowe opakowania po kaszy, ryżu lub pudełka po butach).
Pokój można zaprojektować również w formie płaskiej na kartonie, dziecko może narysować lub wyciąć meble z katalogów lub z pliku Pokój lalek.pdf
Z domu na spacer – poranna zabawa ruchowa - w podanym przez rodzica rytmie tamburyna (rytm można wystukać na pudełku, bębenku lub wyklaskać) dziecko maszeruje po pokoju, na hasło: do domu, zatrzymuje się i składa nad głową ręce naśladując daszek. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.
Mój pokój – rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje. pokój dziecka.pdf
Jakie meble znajdują się w pokoju?
Jakie przedmioty, oprócz mebli, są w pokoju?
Jak wygląda pokój na górnej ilustracji?
Co zmieniło się na dolnym obrazku?
Kto dba o porządek w pokoju?
Karta pracy ,,Razem się bawimy” str.1cz.4 4-latki-razem-bawimy-sie-cz4 - Tu mieszkam.pdf
W moim pokoju – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o własne doświadczenia.
W pokoju – zabawa ruchowa - rodzic wymienia przedmioty, sprzęty, które mogą znajdować się w pokoju, a dziecko w tym czasie swobodnie biega po pokoju. Jeśli rodzic wymieni nazwę przedmiotu, który nie pasuje do pokoju (umywalka, pralka, szafka na buty, garnek), dziecko zatrzymuje się i przez chwilę stoi nieruchomo.
Koci masażyk
Mały kotek biega (szybkie przebieranie palcami po plecach);
Mały kotek drapie (lekkie drapanie);
Mały kotek mlaska i mleczko mu się śni (opukiwanie opuszkami palców);
Mały kotek śpi (kręcenie spirali palcami).
Kotki i lampa – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dziecko chodzi na czworakach po dywanie; na hasło: lampa, staje na jednej nodze z rozłożonymi rękoma. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Dywan – stemplowanie wzorów. Dziecko wybiera kształt kartki – dywanu (okrągły, prostokątny, kwadratowy, owalny) i ozdabia go gotowymi stemplami lub wykonanymi z korka, marchewki czy ziemniaka.
Zabawy dowolne według zainteresowań dzieci.
Iwona Jedlińska