02.04.2021 - Piątek
Dzień dobry,
Dziś nasze ostatnie spotkanie przed świętami. Czy Wasz owies wyrósł, aby mógł być świąteczną dekoracją? A może dekorujecie pisanki i pomagacie rodzicom w świątecznych przygotowaniach?
Przez cały tydzień nasze aktywności związane były z Wielkanocą, dziś również mam kilka propozycji zabaw w tym temacie, a na zakończenie zapraszam do obejrzenia prezentacji o świątecznych zwyczajach w wybranych krajach Europy.
„Świąteczne kartki” – zabawa plastyczna.
Dziecko wykorzystując dostępne materiały plastyczne (kolorowe kartki, mazaki, kredki, klej, nożyczki) projektuje świąteczną kartkę dla bliskiej osoby.
„Pieczemy ciasto” – zabawa pantomimiczna.
Dziecko za pomocą ruchów naśladuje cały proces (od naszykowania produktów do wyjęcia ciasta z piekarnika i udekorowania go) pieczenia ciasta.
„Niedługo Wielkanoc” – zabawy i ćwiczenia poranne (zabawy opisane 29.03.2021r.).
„Wielkanocne zabawy królika” – ćwiczenia w mówieniu doskonalące umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami oraz wdrażające do uważnego słuchania i rozwijające myślenie logiczne.
Przebieg:
„O której pisance mówię” – zabawa słowna.
Rodzic prezentuje dziecku 10 papierowych pisanek (można wykorzystać sylwety pisanek zamieszczone 31.03.2021r.) różniących się umieszczonymi na nich wzorami. Opisuje wygląd pisanek, a dziecko wskazuje odpowiednią pisankę używając liczebników porządkowych.
„Królik – kuzyn zająca” – słuchanie opowiadania.
Rozmowa na podstawie opowiadania.
- Czyim kuzynem jest królik Wawrzyniec?
- Co o Wielkanocy mówił zając Leopold?
- O czym marzył Wawrzyniec?
- Jaki pomysł przyszedł mu do głowy?
- Od kogo Wawrzyniec wziął jajka?
- Do kogo Wawrzyniec poszedł z jajkami?
„Jakie wielkanocne zabawy urządził królik?” – omówienie obrazków.
Dziecko wypowiada się na temat obrazków, opisuje zabawy królika, nadaje tytuły poszczególnym obrazkom.
"Wielkanoc" - ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę ciała oraz rozwijające ogólną sprawność fizyczną.
Przebieg:
1. Część wstępna:
Zabawa ożywiająca: „Dzień i noc”.
Dziecko przemieszcza się po pokoju, rodzic podaje hasła: „Dzień” – dziecko porusza się podskakując radośnie. „Noc” – dziecko szybko szuka wolnego miejsca na podłodze i zwijając się w kłębek udaje, że idzie spać. Zabawa trwa około 2 minuty.
2. Część główna:
Dziecko ćwiczy na boso:
- dziecko trzyma woreczek w prawej dłoni i wykonują krążenie prawego ramienia w przód, zmiana ręki;
- ćwiczenie jak wyżej tylko w tył, zmiana ręki;
- dziecko kładzie woreczek na głowie i wykonuje po 3 razy skłon głowy w przód, w tył i na boki, za każdym razem podnosi woreczek z podłogi wykonując przysiad;
- dziecko przekłada woreczek prawą ręką górą za plecami i odbiera lewą ręką dołem za plecami robią tzw. „agrafkę”, zmiana rąk;
- rozkrok obunóż, opad tułowia w przód w prawej ręce woreczek, przekładanie woreczka z ręki do ręki wokół kolan, woreczek zatacza ósemki, zmiana kierunku przekazywania woreczka;
- siad prosty, w dłoniach woreczek, dziecko wykonuje skłon tułowia w przód z jednoczesnym przesuwaniem woreczka po nogach aż do stóp, następnie wyprost, powtarzamy 6 razy;
- siad rozkroczny, woreczek leży na podłodze między nogami, dziecko wykonują skłon tułowia w przód jednocześnie dłońmi przesuwa woreczek jak najdalej w przód, wyprost, powtarzamy 6 razy;
- w leżeniu na brzuchu ramiona wyciągnięte przed twarzą, w dłoniach woreczek, wznos tułowia w górę z jednoczesnym uniesieniem woreczka w górę i oderwaniem łokci od podłogi. Podczas ćwiczenia ręce są wyprostowane, powtarzamy 3 serie po 5 powtórzeń;
- w leżeniu na plecach, między stopami dziecko trzyma woreczek, wznos wyprostowanych nóg w górę i opust w dół, woreczek nie wypada, powtarzamy 3 serie po 4 powtórzenia.
3. Część końcowa.
Ćwiczenie oddechowe: dziecko leży na plecach, woreczek leży na klatce piersiowej, dziecko wykonuje wdech, następnie unosi głowę i wykonuje wydech z mocnym dmuchnięciem na leżący woreczek, powtarzamy 6 razy.
„Jajko” – zabawa badawcza.
Rodzic demonstruje dziecku rozbite jajko kurze. Dziecko omawia z czego ono się składa, jaką ma konsystencję. Dziecko mówi w jakiej postaci można spożywać jajko i do zrobienia jakich dań jest ono potrzebne.
„Zbieraj jajka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia.
Na podłodze leżą papierowe sylwety jajek. Dziecko porusza w sposób zaproponowany przez rodzica (na palcach, podnosząc wysoko kolana, spacerkiem, itp.). na sygnał „zbieraj jajka” – dziecko podnosi wskazaną przez rodzica liczbę jajek.
Dowolne zabawy – zwrócenie uwagi na poszanowanie swoich zabawek.
Karty pracy:
Wiele z jednego
Połącz punkty
Wielkanocny koszyczek
Kochane przedszkolaki,
życzę Wam i Waszym Rodzinom
zdrowych i spokojnych świąt Wielkanocnych, wypełnionych ciepłem i miłością.
Do zobaczenia we wtorek
Iwona Jedlińska